Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa!

Har just skaffat mig Cubase och är i behov av mycket VST pluggar både som insert effect+pluggin.

Det jag mest är ute efter är bra grejer till Mixning/mastering !

Nu skulle jag uppskatta om ni skulle kunna berätta lite om vad ni anväder, varför och var man får tag i dom.

Skulle helst uppskatta gratispluggar i nuläget eftersom jag vill testa och experimentera (om några år kanske jag börjar köpa på riktigt,vem vet)

JAg vet att man kan lätt få tag hur lätt som helst på internet men det finns så otroligt mycket att man bara laddar ner och ner och tills lut har man flera tusen, jag vill ha några bra som man använder och med tiden kan börja känna att man mer och mer börjar lära sig om.

Hoppas ni har något ni kan dela mer er!

Tack på förhand

//Emi

Annons
Postat

Waves pluggar är förhållandevis dyra, men Waves håller en väldigt jämn och stadig kvalitet igenom hela sitt sortiment; och har dessutom det bredaste sortimentet av alla plug-tillverkare jag känner till. Vill man ha lite mjukare, rundare och snällare ljud tycker jag Nomad Factorys rör-emuleringar är utmärkta. Angående gratis, så är de effekter som följer med i cubase förhållandevis riktigt bra. Står sig bra mot konkurrensen tycker jag. Dom är ganska varma och mjuka i klangen.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Waves har hel del bra pluggar och en massa skit också för den delen.

Postat

WaveArts pluggar t ex TrackPlug.

Ej att förväxla med Waves trots tillverkarnas snarlika namn.

Postat (redigerat)

Flux har två pluggar som är helt ok.

Bittersweet II - enkelt uttryckt så kan man öka/minska volymen på transienter.

Stereo Tool - Är som den låter, en stereoplugg där man bl.a. kan kolla hur mixen ligger i fas.

Luxonix LFX-1310 - en helt ok multieffekt som dessutom är ganska resurssnål.

TAL (Togu Audio Line) - Har gjort ett gäng bra pluggar bl.a:

TAL U-NO 60/62 - Juno-emulatorer

TAL-BassLine - Bas-synth (går att göra andra ljud med)

TAL-Dub - Ett Dub-delay (använder ofta, låter riktigt bra) 😏

Kjaerhus Classic-serie - Flera helt ok processorsnåla pluggar.

George Yohng's W1 Limiter - En kopia av Waves L1-kompressor (har för mig att Betabugs har använt den här pluggen och gjort ett lite annorlunda och mer lättarbetat utförande.)

OtiumFX Basslane - Centrerar basljud under det tröskelvärde du ställer in. (Väldigt effektiv)

Det var ett par stycken i alla fall.

Sen har du den här tråden om du blir intresserad av att leta lite till. 😄

Alla pluggar jag nämnt ovan är gratis btw.

Ha det bra och lycka till med musikskapandet.

/ F

edit: lite rättstavning och så..

Redigerat av Tracer
Postat (redigerat)
Flux har två pluggar som är helt ok.

Bittersweet II - enkelt uttryckt så kan man öka/minska volymen på transienter.

Stereo Tool - Är som den låter, en stereoplugg där man bl.a. kan kolla hur mixen ligger i fas.

Luxonix LFX-1310 - en helt ok multieffekt som dessutom är ganska resurssnål.

TAL (Togu Audio Line) - Har gjort ett gäng bra pluggar bl.a:

TAL U-NO 60/62 - Juno-emulatorer

TAL-BassLine - Bas-synth (går att göra andra ljud med)

TAL-Dub - Ett Dub-delay (använder ofta, låter riktigt bra) 😕

Kjaerhus Classic-serie - Flera helt ok processorsnåla pluggar.

George Yohng's W1 Limiter - En kopia av Waves L1-kompressor (har för mig att Betabugs har använt den här pluggen och gjort ett lite annorlunda och mer lättarbetat utförande.)

OtiumFX Basslane - Centrerar basljud under det tröskelvärde du ställer in. (Väldigt effektiv)

Det var ett par stycken i alla fall.

Sen har du den här tråden om du blir intresserad av att leta lite till. 🙂

Alla pluggar jag nämnt ovan är gratis btw.

Ha det bra och lycka till med musikskapandet.

/ F

edit: lite rättstavning och så..

+1 på TAL-Dub

Redigerat av jesus
DieHard (oregistrerad)
Postat
http://www.jeroenbreebaart.com/ Han har en del schyssta pluggar. Testade hans mulitbandskompressor, som är trebands, och jämförde med en preset på en av de dyra som finns, som är fyrbands, och fan nog tyckte jag det lät minst lika bra eller t om bättre med gratisversionen. Sen är hans tapesimulator ett mycket bra gratisalernativ.
  • 2 veckor senare...
Postat

Shiiit, det finns "lite" å välja på, tack för alla länkar o tips på grejer!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.