Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja

Har fått tag på en duktig sångerska till ett projekt jag håller på att producera ihop. Nu vill hon skriva kontrakt på rättigheterna mellan oss inblandade parter inför skivsläpp. Dealen är kortfattat att hon vill ha en viss % då låten ska släppas. Ingen förskottsbetalning & break-even, så faller %-satsen ut på vinsten är väl tanken i det stora hela. Finns det några bra mallar (på engelska) man kan använda sig av undrar jag. Finns det något annat man bör tänka på?

EDIT: Är inte så överaktiv här så jag hoppas att tråden har hamnat rätt. 😏

Annons
Postat

jag tror jag har en bra mall i studion.....har en drös med dylika kontrakt....! Ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag drar till studion idag......! Fast någon annan kanske är snabbare dock! 🙂

Postat

När det inte är någon jätte stor artist (som att du skulle spela in metallica) så räcker det med att skriva eget papper. Vad det handlar och allas underskrifter så att alla är med på noterna. Visserligen är detta en enklare metod än att skaffa fram riktiga papper men det fyller samma funktion.

Postat
Tja

Har fått tag på en duktig sångerska till ett projekt jag håller på att producera ihop. Nu vill hon skriva kontrakt på rättigheterna mellan oss inblandade parter inför skivsläpp. Dealen är kortfattat att hon vill ha en viss % då låten ska släppas. Ingen förskottsbetalning & break-even, så faller %-satsen ut på vinsten är väl tanken i det stora hela. Finns det några bra mallar (på engelska) man kan använda sig av undrar jag. Finns det något annat man bör tänka på?

EDIT: Är inte så överaktiv här så jag hoppas att tråden har hamnat rätt. 🙂

Så om låten inte "slår" så får du ingenting? Är låten "till henne" och du står som producent så borde du iaf ta betalt och stå som producent. Eller missuppfattade jag dig kanske?

Postat (redigerat)
jag tror jag har en bra mall i studion.....har en drös med dylika kontrakt....! Ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag drar till studion idag......! Fast någon annan kanske är snabbare dock! 😄

Vore ju kalas det juh.. nått man kanske kan ändra på efter behov! 🙂

Så om låten inte "slår" så får du ingenting? Är låten "till henne" och du står som producent så borde du iaf ta betalt och stå som producent. Eller missuppfattade jag dig kanske?

Låten är skriven av mig & en annan.. hon står för text/sång. Jag producerar låten (tar ingen extra för det). Våran deal mellan varandra är på % när låten kommer till släpp. Ingenting har sagts stim, men tänkte sa samma % där av royaltyn. Hoppas det klarnade nu vad jag menade? 🙂

Redigerat av DiscoPimp
Postat
Låten är skriven av mig & en annan.. hon står för text/sång.

då har hon rättigheter oavsett om ni skriver nåt

inte menat som att ni inte ska skriva nåt, för det är bara bra att man från början bestämmer vad som gäller, utan bara för att du ska vara medveten om att om hon är med å skriver text så blir hon automatiskt upphovsman tillsammans med er

lycka till!

Postat

Jag antar att hon har blivit blåst tidigare eller nått. Hon har ett management bolag som kräver det på print. Har Inget emot detta men har inte vart med om denna byrokrati tidigare. Precis, har förstått att om man inte skriver annat så står hon som upphovsman tillsammans med oss.

Postat

Nu är det inte alls så att vilket papper som helst duger. Dels är det, som DP redan påpekat så att man som upphovsman har rätt till de ersättningar som finns. Sen finns det klausuler av universiell karaktär och formalia som skall finnas med på ett korrekt sätt för att det skall hålla om det går till rättslig tvist. Snälla alla, musikbranschen är fylld av människor som blivit blåsta, som trott att pappren varit iordning. Det finns böcker om avtal, kontrakt och liknande inom musikbranschen. Jag vet att åtminstone en är på svenska. Där fanns mallar för olika typer av avtal och kontrakt. Där fanns också förklaringar till varför vissa saker måste vara med. Jag kommer inte för mitt liv ihåg bokens eller författarens namn, hjälp?!

Jag känner ett hyfsat stort antal människor som, av olika anledningar, skrivit avtal och kontrakt gällande diverse saker inom musikbranschen. En betydande del av dem har fått obehagliga överraskningar lite eller mycket senare. Oavsett om Du tänker att detta är en plojgrej eller inte - se till att ta för vana att skriva på ordentliga avtal OCH se till att Du verkligen förstår vad Du skriver under.

Postat

Hej, vill också bara förtydliga en sak.

1) som flera påpekat så är hon alltid och kommer alltid vara upphovsman till låten tillsammans med er. Om inget avtalas eller sägs så kommer hon få 50% av royaltyn från stim om den spelas i radio.

2) ni kan ansöka om fri fördelning. då tar ni hem blanketter för det från stim som ALLA skriver under på. Där kan ni fylla i vilken procentfördelning som helst.

3) Sedan kan ni upprätta ett avtal om de mekaniska rättigheterna om låten släpps på skiva i någon form, eller ges ut digitalt. Där är jag inte lika kunnig vad som ska stå i kontraktet för att gäla i en domstol.

Jag och min producent på min förra skiva skrev ett enkelt avtal där vi skrev in en procentfördelning av royaltys samt i vilka territorium det gällde, vilka upplagor det gällde (volym) och hur länge det gällde. Vi skrev under båda två. Vet inte om det håller i domstol.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.