Chribbe Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Jag har mastrat lite låtar som kan fräsa till på "s" ljud när man spelar dem i stereon, för övrigt så låter de nästan för mycket. Som basljudet t.ex kommer fram för mycket. När jag lyssnar på proffesionellt inspelade låtar som jag vill efterlikna så låter de tightare, inget ljud peakar hur högt man än höjer volymen. Är multibandskompressor svaret? Hur brukar ni använda multibandskompressorn i mastringssammanhang? mycket? lite? 🙂
Tobbe Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Inom radio pop tex. Använder de extremt mycket både mulitbands kompressor och limiter men även vanlig kompressor och eq. Mixen måste dock vara rätt tät från början omdu skall lyckas få det till att bli så extrem odynamisk utan att det låter allt för konstigt.
joachime Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Jag har mastrat lite låtar som kan fräsa till på "s" ljud när man spelar dem i stereon Har du prövat att jobba med de-esser? Du kan också jobba med volymen, t ex automatisera en snabb nivå-dip just över ess-ljudet. Att basen sticker fram kan bero på att materialet (som Tobbe säger) spretar för mycket innan kompression. Endera går du tillbaks och gör en kompaktare mix eller så använder den mix du har och backar på kompressionen.
Chribbe Postat 29 november 2004 Trådstartare Postat 29 november 2004 Tack för svaren, ska prova mig fram 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.