Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Tänkte kolla ifall någon vet någon bra guide på internet eller nåt musikmagasin hur man får till riktigt tunga o feta gitarrer,

typ á la Metallica, Pantera etc

Hur man skall placera micken framför förstärkaren, panorera, ställa in eq kompressor o annat.

Här är min utrustning:

Mick:Shure Sm57

Förstärkare: Engl fireball, Crate fyrtolva

Dator: 2.4 ghz, 1 gig ram, Cubase

Ljudkort: Presonus Audiobox USB

Gitarr: Samick avion med EMG mickar

Nån som har nåt tips?

Annons
Postat
Hej!

Tänkte kolla ifall någon vet någon bra guide på internet eller nåt musikmagasin hur man får till riktigt tunga o feta gitarrer,

typ á la Metallica, Pantera etc

Hur man skall placera micken framför förstärkaren, panorera, ställa in eq kompressor o annat.

Här är min utrustning:

Mick:Shure Sm57

Förstärkare: Engl fireball, Crate fyrtolva

Dator: 2.4 ghz, 1 gig ram, Cubase

Ljudkort: Presonus Audiobox USB

Gitarr: Samick avion med EMG mickar

Nån som har nåt tips?

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

kolla in den

Postat

Här kommer några tips!

Kolla att du är nöjd med din gitarr. Låter den som den ska. Nya strängar, bra intonerad, inga konstiga biljud.

Ratta in ett gitarrljud du gillar. Använd betydligt mindre gain än vad du skulle göra om du repade.

Placera sm57 rakt in mot elementet där konen möter pappen. Alltså mot konens kant. Kanske 1cm från gallret.

Spela in. 2 likadan gitarrer. panorera dem helt åt varsitt håll eller nästan fullt ut.

Låter det bra?

Eq använder jag ibalnd på gitarrer men då bara minimalt. Men aldrig i inspelnings ögonblicket. Håll på med gitarrljudet tills du är nöjd sitället.

Filter använder jag alltid till distade gitarrer.

Högpassfilter från 60-120Hz beroende på stämnning och spel. Lågpass från 12-6Khz beronde på vad mina öron säger och låten i sig.

Du kan slänga på filter på materbussen eller gitarrgruppen bara för att testa när du lyssnar på dina inspelningar men ta bort det och spara det tills mixning.

Är du inte nöjd med ljudet, lyssna och tänk ut vad det är du saknar/har för mycket av. Lägg upp en plan och ratta stärkaren därefter. Spela in igen.

Fortfarande inte nöjd?

Håll på tills du får ett så bra ljud som möjligt. Sen kan du vinkla eller flytta micken och spela in igen. Vinkla/flytta innåt konen ger mer diskant/fräs ut från konen mer botten och mindre fräs.

Avståndet från gallret kan du även testa.

När du hittat ett ljud som låter bra kan du välja att spela in rythmgitarrerna två eller fyra gånger.

Noga att det blir tajt. är du inte snortajt spela hellre in två gånger än fyra.

Panorering på två gittarrer kan vara 100-75L - 75-100R

Beronde på smak.

Fyra gitarrer

Git 1 100-75L Git3 80-50L - Git450-80R Git275-100R

Panorera efter smak. Men så att det fyra gitarrerna ligger utspridda över stereobilden.

Ibland för att få fram mer ton kan man även spela in ett renare ljud och lägga mer inåt mitten.

Jag gillar att ha samma ljud i vänster som höger högtalare för att få balans. Men andra gör det inte.

Har jag fyra gitarrer har jag två lite olika gitarrljud. Men fortfarande balanserat över stereobilden.

Det kan även vara intressant att testa med en till mick än bara sm57:an. Men det går att göra jättebra inspelningar med bara en sm57:a också.

Lite att börja med iallafall.

Lycka till / DrHans

Postat
Fyra gitarrer

Git 1 100-75L Git3 80-50L - Git450-80R Git275-100R

Har jag fyra gitarrer har jag två lite olika gitarrljud. Men fortfarande balanserat över stereobilden.

Hej Dr

Om du har 4 gitarrer och eq:ar paren olika, vi kan kalla gitarrparen i exemlet: mer diskantrika och mindre diskantrika

Fråga: Vilket gitarrpar panorerar du längst ut (git 1&2) det med mer eller mindre diskant?

Hoppas du förstår frågan

/Hv

pme (oregistrerad)
Postat

Det viktigaste är en bra basist.

Postat
Använd betydligt mindre gain än vad du skulle göra om du repade.

Den här idén, var kommer den ifrån? vad är det man förhindrar genom att sänka gainen till lägre än om man spelar med andra musiker?

Ofta hör man ju hur gitarrister spelar in med öronbedövande volymer i studio.

Allmänt nyfiken bara 😉

Postat
Hej Dr

Om du har 4 gitarrer och eq:ar paren olika, vi kan kalla gitarrparen i exemlet: mer diskantrika och mindre diskantrika

Fråga: Vilket gitarrpar panorerar du längst ut (git 1&2) det med mer eller mindre diskant?

Hoppas du förstår frågan

/Hv

Hajjar frågan.

Min grundregel är att lågfrekventa ljud dras in mer mot mitten.

Jag har ofta fler gitarrspår än fyra då jag använder fler mickar och ibland fler gitarrer än fyra.

Men om jag har ett gitarrljud som är med för att ge botten drar jag oftast in det mer mot centrum än de andra fräsgitarrerna.

Postat
Den här idén, var kommer den ifrån? vad är det man förhindrar genom att sänka gainen till lägre än om man spelar med andra musiker?

Ofta hör man ju hur gitarrister spelar in med öronbedövande volymer i studio.

Allmänt nyfiken bara 😄

Med Gain menar jag PreGain. Då jag inte tycker man behöver lika mycket dist när man dubbar gitarrerna.

Hur mycket PostGain man vill dra på är upp till en själv.

Jag brukar faktiskt inte dra på så mycket PostGain heller för den delen.

När jag började spela in gitarrer så drog jag på tokmycket för jag hade som många läst att stärkarna låter bäst då.

Men nu när jag vågar lita på mina öron använder jag dem istället.

Mina stärkare låter inte bättre på elva därför har jag dem inte på elva utan lyssnar mig till från gång till gång.

Postgain. På min 5150 kanske hamnar runt 2-3.5. Tripple XXX:en är svårare att skriva ner i siffror då den saknar sådana samt att det finns PostGain både på kanal och slutsteg.

Min tredje rörhäck saknar även siffror den.

Men om du vet hur mycket en 5150 låter vid 2-3 PostGain så vet du på ett ungefär hur mycket jag drar på.

Hoppas att jag var tydligare nu / DrHans

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det där att man inte ska ha lika mycket dist när man spelar in som annars, är ju en typisk sak man brukar säga till nybörjare. Det är långt ifrån alla som behöver minska disten när de ska spela in. Så man ska inte lära ut det som nån regel "du SKA sänka disten när du spelar in" - det beror helt på hur man brukar ha det.

Annars tycker jag det bästa är att använda sina egna öron och verkligen LYSSNA - hur låter det? Sedan "felsök" för att få ljudet att låta lika bra (inte identiskt men lika proffsigt) som referenser man använder.

Det är enormt mycket som har betydelse när man spelar in. Kan dra det lite snabbt:

fingrar och plektrum > strängar > stall, sadel > allmän resonans i gitarren osv > pickups, pottar, elektronik > kabel > förstärkare (rör, eq, volym) > kabel > högtalarlåda (element, resonans, lådvolym, allt åtskruvat ordentligt?) > rum/placering > inspelningsmick(ar) > mickplacering > kabel > preamp > ljudkort/da-omvandlare.

Bara en enkel grej som att skruva åt skruvarna som sitter på elementen i högtalarlådan kan göra mycket. Många underskattar även gitarren och tror allt hänger på förstärkare och mickar. Knappast, det är jätteviktigt att gitarren låter bra akustiskt också.

Man kan inte få tungt gitarrljud med en skräpgitarr (ett kasst ex av en Squier t.ex.) med en dålig transistorkombo. Det kommer aldrig bli fett. Låter det inte bra i rummet kommer det aldrig låta bra på inspelningen (jo, det går att få en kass rigg att låta okej men det kommer aldrig bli jättebra).

Med en SM57 och en okej preamp går det absolut att få en tung gitarrproduktio. Lyckas man inte är det fel på riggen och hur du rattat/jobbat.

Edit: Börja micka så som DrHans sa, det är en bra utgångspunkt. Men stirra dig inte blind, våga pröva dig fram.

Redigerat av creel
Postat

Tack för tipsen!

Ratta in ett gitarrljud du gillar. Använd betydligt mindre gain än vad du skulle göra om du repade.

Placera sm57 rakt in mot elementet där konen möter pappen. Alltså mot konens kant. Kanske 1cm från gallret.

Är det nånting såhär du menar?

http://www.fuzz.se/main.asp?go=15&src=...amp;iy=&im= (bild 3)

Om jag har en fyrtolva vilken av högtalarna är då lämpligast att placera micken framför, eller det kanske inte spelar så stor vilken man väljer eller?

På bilden ser det ut som de valt den som är längst uppe till höger

Eq använder jag ibalnd på gitarrer men då bara minimalt. Men aldrig i inspelnings ögonblicket. Håll på med gitarrljudet tills du är nöjd sitället.

Filter använder jag alltid till distade gitarrer.

Högpassfilter från 60-120Hz beroende på stämnning och spel. Lågpass från 12-6Khz beronde på vad mina öron säger och låten i sig.

Ungefär såhär eller?

post-1549-1235389122.jpg

Skall kurvan stegras/flackas av, eller gå spikrakt ner?

Duger det inbyggda filtret i cubase SX2 (Q) om man är nybörjare, eller rekommenderas något annat?

Tack för hjälpen, Jävligt uppskattat!

Postat

Bra gratis filter: G-vst G-band.

Micka det högtalarelement som du tycker låter bäst.

Micka upp dem separat med samma pickplacering och lyssna dig fram till vilket du gillar bäst.

Som jag skrev tidigare är ett bra utgångsläge när det gäller mickning att placera micken rakt in i elementet där konen möter pappen

Se bild nedan

( o )

|

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det där att man inte ska ha lika mycket dist när man spelar in som annars, är ju en typisk sak man brukar säga till nybörjare. Det är långt ifrån alla som behöver minska disten när de ska spela in. Så man ska inte lära ut det som nån regel "du SKA sänka disten när du spelar in" - det beror helt på hur man brukar ha det.

Håller helt och hållet med. Det där är en lika tröttsam halvsanning som att mindre är mer. Den som kom på det var säkert någon som brast i teknik. Lika säkert som den som myntade uttrycket att det inte är vinna som är det viktiga utan att delta, aldrig vann något. Bara lyssna på t ex Panteras Vulgar Display of Power som är full av dist. Inget backande där inte. Annars hade studio en mycket bra artikel med Fredman och hans arbetssätt som är värt att läsa. Minns inte i vilket nummer men säkert någon här som gör det. Kan vara värt köpa det numret som pdf om du inte har det numret.

Postat
Håller helt och hållet med. Det där är en lika tröttsam halvsanning som att mindre är mer. Den som kom på det var säkert någon som brast i teknik. Lika säkert som den som myntade uttrycket att det inte är vinna som är det viktiga utan att delta, aldrig vann något. Bara lyssna på t ex Panteras Vulgar Display of Power som är full av dist. Inget backande där inte. Annars hade studio en mycket bra artikel med Fredman och hans arbetssätt som är värt att läsa. Minns inte i vilket nummer men säkert någon här som gör det. Kan vara värt köpa det numret som pdf om du inte har det numret.

Ok. Skall ta o kolla in det numret, låter nice

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.