Jump to content
Annons

Mixa hiphop ,rap?

Recommended Posts

=Jeppe= (oregistrerad)
Postat

Hej! spelar in ett rap album just nu och behöver lite tipps om hur jag ska mixa rappen? sitter med logic och diverse pluggar.. bla waves... om jag dubbar rappen, är det en bra ide att sedan panorera ut dubbningarna eller ska jag låta dem vara centrerade? dubba hur många gånger? vore väldigt tacksam för svar.. inte så mycke hiphop prat här... tyckte det var dags... mvh Jeppe

(ja e ny här så ni vet!)

Annons
Postat (redigerat)

Eftersom jag inte gör hip-hop, så kanske jag ger fel tips, men att panorera ut det med en dubbing kan bli grymt nice som du säger, men det blir jobbigt att lyssna på en hel låt, så antingen lägger du det på ett fett stick som kommer innan refrängen, eller oxå även på refrängen, men versen borde finnas mer klarhet i.. mkt värme, och lite soul-känsla (beroernde på vad för slags hip-hop du gör självklart.. ) Lyssnar du på Tupac exempelvis så finns det MKT bas i hans inspelningar av rösten.. den är mkt framträdande, medan trummorna och annat som oftast endast (låter det som iaf) är till för att man skall hålla takt och känna rythmen, ligger långt bak och tar endast lite plats från sången.. Jag tror på en stormembranare och ett rör-preamp (eller kanske rent av en rör-mic, helt beroende av vad du har tillgång till)..

Redigerat av Pusa
Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kul.

Det har faktiskt snckats en del rap här - då främst inspeling. Jag har spelat in massor av rap, både till egna & andras släpp.

Det svåra i rap är det är helt individuellt. Allt beror på rapparens karaktär & hur man ska fånga den, så det finns inga generella lösningar för att få det att låta "fett".

När det gäller Tupac så sitter basen i rösten & inte i inspelningen. Det värsta jag vet är rappare som kommer till inspelningen & säger "jag vill låta som Biggie, jag vill låta som Mobb Deep, Nas, Akinyele" o.s.v.

Testa dig fram med kompressorinställningar. Waves C1 är en klassiker som jag använder mycket. Delays & dubbar är också helt beroende på stämningen i låten/musiken & rapparens karaktär.

I många fall har jag använt en SM58 för att de flesta rappare kommer bäst till sin rätt med micen i handen. Som MCA så smakfullt uttryckte det; "strictly hand-held is the style it goes / never rock a mike with the pantyhose"

PM'a mig så kan jag lyssna på en inspelning & ge bättre tips.

Redigerat av Danny Cort
Postat

Som sagt, det skiljer sig lite mellan Rap och Rap tycker jag....ska man köra oldschool/underground-stuket så får man inte köra för mkt flashiga grejor....det skall vara lite rått och "enkelt"........

Rent generellt så komprimerade jag rappen väldigt hårt.....gjorde också flera inspelningar, där personen fick stå på lite olika avstånd från micken.....en jättenära så man verkligen fick med proximityeffekten, sen nån på normalavstånd(1-2dm) och nån lite längre bort......sen körde jag många inspelningar med olika "karraktärer" på rösten.....typ, väldigt lugn/mera åt skrihållet/kaxig/viska osv osv.....nått som kan bli coolt(beror ju på vilken låt det är förståss) är att köra ett laidback huvudspår med rap, och sen backa med ett spår där man rappar väldigt ettrigt och kaxig....som lixom ligger tystare i bakgrunden.

Jag tycker absolut du kan panorera ut dubbningarna.....för att få riktigt BRA tryck tycker jag också att man ska se till att dubbningarna ligger SUPERtajt med varandra....

Jag körde väldigt mkt på olika effektspår.....typ, ett par olika telefonfilter-spår.....några telefon med dist.....något med bara dist...osv osv....som man slänger in lite här och där...antignen ensamt eller som backningar till ett huvudspår.....

Jag la dock ner VÄLDIGT mkt tid på att klippa upp rappen så den hamnade väldigt tajt till musiken........vilket ju av många anses vara att fuska........men jag stör mig jättemkt när man hör hiphop och det låter otajt......! eftersom det bygger så mkt på rytmer tycker jag det är superviktigt att det verkligen låter rätt och tajt........det behöver ju inte vara 16delskvantiseringstajt.....men bara man ser till att orden verkligen ligger där de är tänkta att ligga....

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Som sagt, det skiljer sig lite mellan Rap och Rap tycker jag....ska man köra oldschool/underground-stuket så får man inte köra för mkt flashiga grejor....det skall vara lite rått och "enkelt"........

Rent generellt så komprimerade jag rappen väldigt hårt.....gjorde också flera inspelningar, där personen fick stå på lite olika avstånd från micken.....en jättenära så man verkligen fick med proximityeffekten, sen nån på normalavstånd(1-2dm) och nån lite längre bort......sen körde jag många inspelningar med olika "karraktärer" på rösten.....typ, väldigt lugn/mera åt skrihållet/kaxig/viska osv osv.....nått som kan bli coolt(beror ju på vilken låt det är förståss) är att köra ett laidback huvudspår med rap, och sen backa med ett spår där man rappar väldigt ettrigt och kaxig....som lixom ligger tystare i bakgrunden.

Jag tycker absolut du kan panorera ut dubbningarna.....för att få riktigt BRA tryck tycker jag också att man ska se till att dubbningarna ligger SUPERtajt med varandra....

Jag körde väldigt mkt på olika effektspår.....typ, ett par olika telefonfilter-spår.....några telefon med dist.....något med bara dist...osv osv....som man slänger in lite här och där...antignen ensamt eller som backningar till ett huvudspår.....

Jag la dock ner VÄLDIGT mkt tid på att klippa upp rappen så den hamnade väldigt tajt till musiken........vilket ju av många anses vara att fuska........men jag stör mig jättemkt när man hör hiphop och det låter otajt......! eftersom det bygger så mkt på rytmer tycker jag det är superviktigt att det verkligen låter rätt och tajt........det behöver ju inte vara 16delskvantiseringstajt.....men bara man ser till att orden verkligen ligger där de är tänkta att ligga....

Visst.

Fina tips.

Men en keff rappare kommer ändå aldrig att bli trovärdig genom telefonfilter (ett klassiskt sätt att försöka göra en oduglig rappare mer lyssningsbar).

& klippa upp rapen???

Då skulle inte snubbem ställt sig vid micen från början.

Naknare än rap blir det inte, & ska inte bli.

Vilkade var det du spelade in? Pharcyde?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.