Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi vet alla att det finns duktiga låtskrivare i Sverige, även om det nu för tiden mest skrivs ballader och radio pop/rock.

Synd tycker jag då jag arbetar som Dj och skulle gärna spela mer Svensk DANCE och gärna med svenska texter men ett problem finns. 80% håller inte ljudtekniskt.

Här inne kanke mest hänger musiker, men FINNS DET några enkla svar på varför SEPTEMBER låtar är bra mixade, låtar bra på ett dansgolv och "flyttar luft" (läs (Dynamiska ) medans Velvet låtar platt som en pannkaka och har den där Svenskt äckliga sönderlimiterade mid träsket, där allt står still och ingen dynamik som kickar alls..

Andra exempel AGNES (Lägg On AN On...suck..kanon hook, men går knappt att spela..)DARIN, JANET LEON, (Fantastisk artist som borde fått bättre "produkter..") Andreas Carlsson må haft Gigantiska framgångar men Christina Aguilera och andra Rnb Queens mixas av Dave Pensado Tony Maserati eller Phil Than.

Man kan verkligen hålla sig för skratt när man spelar en Svenskpoducerad låt efter en Amerikansk. Är det bara mer hantverk, SSl bord (Analog summering) och mer tid & tanke bakom dessa mixar? Kontollerade på Stora högtalare och Mastrade av folk som fattar att sönderlimiterat låtar skit på ett dansgolv.

Eller ligger problemet i själva produktionen? Lager på lager, på lager och alldeles för lite användande av "mute" knappen? Automatiserade av volymer upp och ned? Alldeles för mycket musiker som sitter med nån medelstor låda och bouncar mixar snabbt och lät & slarvigt. (Det här medmixning kan jag också, jag mastrar själv med 😉 Låter precis som Christina Aguilera..

E-type låter Skit, (kan förstå att det är svårt att få dynamik med snabba låtar och baktakts basar) men varför låter CASCADA och framför allt INFERNAL Fantastiskt i jämförelse?

I princip Alla Schlager låtar de senaste åren, UNDANTAGET B.W.O? CRAZY IN LOVE Jill Johnson låter bra,

HERO LÅTER JÄVLIGT ILLA!!! ARASH, RIGO & Crossfire Tummen upp! osv, osv

Ge mig lite bra Svenskmixade låtar nu då!! helst innan sommaren, för just nu bojkottar jag i stort sett allt Svenskt!

Detta inlägg skall se som konstruktiv kritik och utan Saab och Volvo borde vi kunna exportera lite mer "Färdiga" artister och produktioner och inte bara låtar..

Undanbeder all kommentarer om kass musik etc, jag jobbar i verkligheten, spelat både Kalle Jularbo, Fågeldansen eller Jungle för att få mat på bordet.. /Hälsningar Tobias Mattsson www.cascatoma.com

Annons
Postat (redigerat)

Fast mycket av det som kommer från andra sidan pölen är oxå jävligt hårt pressade och låter illa.

Men jag antar ju större artist , desto större budget , desto mer tid att få till mix och master till allas belåtenhet ( Metallica bortsett ).Kanye West mixade om låten Stronger med 10 olika personer innan han tyckte att den blev som han ville ha den.

Kan oxå vara att kunskapen och rutinen att mixa på ett analogt bord håller på att gå i graven , och att dom gamla rävarna inte vill eller får inte möjligheten att mixa modern musik tex Dance/Pop.

The Loudness war is a global problem that kills music

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

jag tror nästan du svarar på frågan själv.....Dave Pensado och ett dussin andra "over there" är grymt duktiga tekniker....men där borta finns en sådan ENORM marknad för mixtekniker. Gräddan av mixtekniker där borta kan ta nästan 10.000 dollar för en singelmix (det förekommer även viss procenthandel i vissa fall)....motsvarande budget här i sverige kommer inte ens upp till det belopp i svenska kronor (självklart förståeligt då vi är rejält mkt mindre land)!

Dessutom, har USA en attityd där det i princip är SJÄLVKLART att en låt som skall släppas skall mixas av en mixtekniker. I sverige är det inte alls ovanligt att man helt hoppar över det ledet, och producenten själv mixar låten....vilket inte alls behöver bli dåligt (tvärtom i vissa fall), men i många fall blir det inte riktigt lika bra som det hade kunnat bli....

budgeten leder ju i förlängningen till att duktiga svenska tekniker söker sig utomlands då det inte är lönsamt att göra svenska mixar i längden, man kan inte riktigt hålla igång en verksamhet där man har svårt att får det att gå runt trots gott om jobb.

vi söker oss själva till usa, då man får mer betalt för en liten oetablerad artist än man får för dom flesta etablerade svenska artister....

så kontentan blir, duktiga tekniker söker sig bort från sverige då det finns REJÄLT mkt mer att hämta utanför gränserna......

men, detta är bara mina egna tanker i ämnet....halshugg mig inte om ni tycker att jag är ute och cyklar.

Redigerat av Mr Keys
Postat (redigerat)

Problemet är väl att många av de låtarna du nämner är gjorda för radio i första hand och inte för dansgolvet...? Då arrar, mixar och mastrar man ju därefter. Finns det inga coola remixversioner på de där låtarna då? Annars får du väl styra upp en själv, eller göra nån rolig mashup 😉

Redigerat av jarlo
Postat

😆 Tack för vettiga svar.

Det är bara så otroligt frustrerande i mitt jobb. De låtar som blir kända är "radio"plågor och låtar jävligt illa på stora P-an.

Sen tror jag många limiterar mycket i onödan, som ett snabbt sätt att få det att låta "högt" på små datorhögtalare, som innebär att det låter, störtlöjligt på stoora högtalare. Det tar ju mer tid att automatisera och "skära" plats för saker och ting så man kan utnyttja den volym man har att tillgå till max.

Mycker dansmusik är väldigt limiterat och distat och det funkar bra, det som inte funkar är de här tegelstens/mid paket / allt står stilla- låtarna.

Bryr mig inte så mycket dock, de här låtarna blir inga "Evergreens" direkt och hållbarheten och försäljningen, placeringstid på listorna minskar ju sämre de låtar...men visst är det synd...

Macella Araica kan stå som motpol, tjejen som mixade "Way i Are" den har vi alla hört läääänge och den har nog sålt tillräckligt ☺️ /Tobias

Postat
😄 Tack för vettiga svar.

Det är bara så otroligt frustrerande i mitt jobb. De låtar som blir kända är "radio"plågor och låtar jävligt illa på stora P-an.

Sen tror jag många limiterar mycket i onödan, som ett snabbt sätt att få det att låta "högt" på små datorhögtalare, som innebär att det låter, störtlöjligt på stoora högtalare. Det tar ju mer tid att automatisera och "skära" plats för saker och ting så man kan utnyttja den volym man har att tillgå till max.

Mycker dansmusik är väldigt limiterat och distat och det funkar bra, det som inte funkar är de här tegelstens/mid paket / allt står stilla- låtarna.

Bryr mig inte så mycket dock, de här låtarna blir inga "Evergreens" direkt och hållbarheten och försäljningen, placeringstid på listorna minskar ju sämre de låtar...men visst är det synd...

Macella Araica kan stå som motpol, tjejen som mixade "Way i Are" den har vi alla hört läääänge och den har nog sålt tillräckligt 😄 /Tobias

Bara googlade på namnet i din sista mening och detta dök upp:

http://www.soundonsound.com/sos/feb08/arti...etrack_0208.htm

Mycket intressant länk i min mening 🙂

MVH

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.