Jump to content
Annons

Räcker prestandan?

Recommended Posts

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Jag gillar att göra stora projekt med många spår och många insticksprogram. Nu är det dags att köpa en ny dator eftersom min gamla inte riktigt pallar med trycket. Jag har kollat på en Imac med följande specs:

# 2.66GHz Intel Core 2 Duo

# 4GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB

# 320GB Serial ATA Drive

Varför jag inte kör på något större är brist på pengar, men min fråga är om detta räcker för att dra större projekt eller om jag ska vara tvungen att spara ett tag till för att köpa något värre?

Annons
Postat

Om du berättar lite mer om vad du anser vara ett stort projekt - hur många spår, vilka pluggar o.s.v. så blir det mycket lättare att svara. Jag har en själv och jag tycker den räcker alldeles utmärkt för mina "stora projekt" 😉

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Stora projekt är mellan 60 - 100 spår ngnstans.. på ett ungefär.. 😉

Kör bla med Addictive Drums och många olika syntar.. sen gillar jag att meka mycket med ljudet i mixningen och har märkt att det tar en hel del på kraften i datorn..

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Instinktivt så känns det som att du i alla fall ska invänta eventuella uppdateringar av Imacen innan du bestämmer dig. 100 spår, hur många skärmar kör du med i dagsläget?

Postat

Vd fan gör man med 100 spår samtidigt :S?

Jag har själv en iMac 24(3.06ghz) och är skit nöjd. Har aldrig fått problem.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

100 spår är väl inte vad man kör till vardags... men 60 kanaler är inte omöjligt.

Redigerat av drloop
Postat
Instinktivt så känns det som att du i alla fall ska invänta eventuella uppdateringar av Imacen innan du bestämmer dig. 100 spår, hur många skärmar kör du med i dagsläget?

Det sa folk till mig med när jag köpte min i slutet på december. Ingen ännu kommit. Själv så tycker jag att man inte kan vänta på det nyaste hela tiden, det kommer nytt sedan om ett tag ändå. Sedan så är det ju aldrig helt galna uppdateringar. Brukar skilja i massa siffror men inte alltid man märker av det.

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Jag kör bara med en skärm.. det blir mycket skrollande, men det låter tufft! 😆

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag tänkte mest på om det handlade om från 60 spår till 100/ev uppåt, då räcker nog inte 4 gig och två skärmar om det ska vara hanterligt. Jag själv kör med tre skärmar för tillfället.

Lurar på att testa nya i7 proppen för skoj skull, har läst att folk får bra prestanda med den.

Postat (redigerat)

Nej det är kanske sant. Men alltså........Om du använder så mycket spår borde du väl ha minst en extern skärm till. (som anarkisten skrev)

Då kommer ju det att kosta med, nu vet jag inte men 4gig är väl max i i iMac. Ingen aning varför men något säger mig att om du sparar lite och köper den lite kraftigare modellen (samma som min) eller om uppgradering kommer tror jag nog det kommer räcka. Jag kan ju testa och se hur det går??? Om du vill.

Behöver man verkligen så mycket mer kraft (nu tänker jag iMac 24, 3.06). Jag har alltid trott att Mac pro är mest för människor som håller på med film, bild som är i behov av bra 3d kort, onödigt dyra diskar och en jävla massa ram minne. Ifo vore det nice om man kunde ha 8gig ram i iMac.

eller?

Redigerat av Gäst
Postat

använder man mycket trejepartspluggar är det ju inte alla som är kodade i 64 så de kan ta mer än 3gig ram ändå.

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Jag tänkte mest på om det handlade om från 60 spår till 100/ev uppåt, då räcker nog inte 4 gig och två skärmar om det ska vara hanterligt. Jag själv kör med tre skärmar för tillfället.

Lurar på att testa nya i7 proppen för skoj skull, har läst att folk får bra prestanda med den.

Hm, jag förstår din poäng. Spåren plockar ju till lite när man använder många syntar och spelar in många gitarrdubbar med flera spår per tagning. Kanske skulle behöva en extra skärm, går det att få till 2,66 Ghz iMacen? 😛

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Nej det är kanske sant. Men alltså........Om du använder så mycket spår borde du väl ha minst en extern skärm till. (som anarkisten skrev)

Då kommer ju det att kosta med, nu vet jag inte men 4gig är väl max i i iMac. Ingen aning varför men något säger mig att om du sparar lite och köper den lite kraftigare modellen (samma som min) eller om uppgradering kommer tror jag nog det kommer räcka. Jag kan ju testa och se hur det går??? Om du vill.

Behöver man verkligen så mycket mer kraft (nu tänker jag iMac 24, 3.06). Jag har alltid trott att Mac pro är mest för människor som håller på med film, bild som är i behov av bra 3d kort, onödigt dyra diskar och en jävla massa ram minne. Ifo vore det nice om man kunde ha 8gig ram i iMac.

eller?

Jo, precis. Kompisen i bandet kör på en Mac Pro, men det verkar lite väl saftigt för mig att lägga ut så mycket pengar när jag inte har lika avancerad studioutrustning i övrigt som han har.

Postat
Stora projekt är mellan 60 - 100 spår ngnstans.. på ett ungefär.. 😛

Kör bla med Addictive Drums och många olika syntar.. sen gillar jag att meka mycket med ljudet i mixningen och har märkt att det tar en hel del på kraften i datorn..

100 audiospår eller midispår?

Hur många pluggar kör du?

Jag hoppas att du använder Sends så mycket som går istället för att använda enbart Insert-effekter. Det sparar mycket kraft.

Jag märkte t ex att Logic 8:as mallar ofta använder enbart Inserts (typ 5-6 Space Designers och annat CPU-krävande kan få många datorer att sega ner).

Postat
Hm, jag förstår din poäng. Spåren plockar ju till lite när man använder många syntar och spelar in många gitarrdubbar med flera spår per tagning. Kanske skulle behöva en extra skärm, går det att få till 2,66 Ghz iMacen? 😛

Visst kan du koppla in en extra skärm.

Postat

Senaste projektet som jag gjorde på min MacbookPro 2.2ghz låg på ca 60-65 spår men då var vi tvungna att mer eller mindre bounca ut varenda mjuksynt för att det skulle gå att göra slutmixen utan att logic pep om system overload. Lite småstörigt tycker jag men det är väl sånt man får leva med. Kör du upp emot 100 spår så är nog ändå en Macpro att föredra. En sån står högst på min inköpslista iaf.

Postat (redigerat)

hmmm....100 trax (mjukvarusynthar och samplers?) och en massa "mixande" på det......på en Imac...hmmm....Det kanske funkar, men i såna fall är det fan ett gränsfall skulle jag gissa. Vi får ofta runt 100spår att mixa, men då är det enbart audiospår, som vi sedan öser effekter på, och då går dator i botten ibland (i de fallen splittar vi upp mixen på vokalmix och instrumentalmix), men oftast klarar vi oss ganska hyggligt, och vi kör MacPro 2x2,8gHz Quad med 8gb minne.....

men det är klart, använder du logics inbyggda effekter eq, kompressor och dylikt, så sparar du in ganska mkt datorkraft jämfört med många processorätande tredjepartspluggar...

4gb minne kan ju räcka beroende på hur mkt samplebaserade synthar/samplers du kör......kör du nexus (har märkt att den fullkomligt smular sönder drömmen om att man har någon form av superdator) eller nån fet trumplugg med stora bibliotek räcker det inte långt tyvärr....

så, kortfattat....om 100trax är uppdelat på flertalet audiospår, där du använder logics egna effekter så tror jag att det kan räcka......så länge du inte använder för stora samplingsbibliotek! Sen har du ju möjligheten att frysa trax.... 😄

Redigerat av Mr Keys
Rokkztar (oregistrerad)
Postat
hmmm....100 trax (mjukvarusynthar och samplers?) och en massa "mixande" på det......på en Imac...hmmm....Det kanske funkar, men i såna fall är det fan ett gränsfall skulle jag gissa. Vi får ofta runt 100spår att mixa, men då är det enbart audiospår, som vi sedan öser effekter på, och då går dator i botten ibland (i de fallen splittar vi upp mixen på vokalmix och instrumentalmix), men oftast klarar vi oss ganska hyggligt, och vi kör MacPro 2x2,8gHz Quad med 8gb minne.....

men det är klart, använder du logics inbyggda effekter eq, kompressor och dylikt, så sparar du in ganska mkt datorkraft jämfört med många processorätande tredjepartspluggar...

4gb minne kan ju räcka beroende på hur mkt samplebaserade synthar/samplers du kör......kör du nexus (har märkt att den fullkomligt smular sönder drömmen om att man har någon form av superdator) eller nån fet trumplugg med stora bibliotek räcker det inte långt tyvärr....

så, kortfattat....om 100trax är uppdelat på flertalet audiospår, där du använder logics egna effekter så tror jag att det kan räcka......så länge du inte använder för stora samplingsbibliotek! Sen har du ju möjligheten att frysa trax.... 😎

Okey, tack för detta svaret.. Mycket utförligt och av någon som inte blir helt stum över att jag säger "upp till 100 spår".. haha 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.