MusicGene Postat 6 december 2004 Dela Postat 6 december 2004 jag tänkte reda ut frågan en gång för alla så jag kontaktade en matematikprofessor och en professor i signalbehandling. De borde ju veta tänkte jag. svaren blev sammanfattningsvis: Samplingteoremet säger att om en signal är strikt bandbegränsad så kan den återskapas (perfekt) från den samplade signalen. Samplingsteoremet är (matematiskt) korrekt. Detta förutsätter förstås ideal sampling och rekonstruktion, vilket inte kan åstadkommas fullt ut i praktiken. Kvaliten blir bättre ju fler bitar som samplen kvantiseras i (teorin håller bara för oändligt många bitar) och om man översamplar. Med översampling menar jag att om signalen är bandbegränsad till B Hz så måste man ju sampla med 2B Hz (Nyquist samplingsteorem). Att uppnå detta i verkligheten är däremot en annan sak, man kan inte realisera det ideala lågpassfiltret fysikaliskt exakt. Kvaliten blir ofta bättre om man samplar fortare, tex. med 4B Hz. (Skälet till detta är begränsningar i riktigt hårdvara.) Dvs, vill man ha bäst kvalitet samplar man i den samplingsfrekvensen som hårdvaran är bäst på och sen eventuellt nedsamplar till det format man vill ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 6 december 2004 Dela Postat 6 december 2004 jag tänkte reda ut frågan en gång för alla så jag kontaktade en matematikprofessor och en professor i signalbehandling. De borde ju veta tänkte jag. svaren blev sammanfattningsvis: Samplingteoremet säger att om en signal är strikt bandbegränsad så kan den återskapas (perfekt) från den samplade signalen. Samplingsteoremet är (matematiskt) korrekt. Detta förutsätter förstås ideal sampling och rekonstruktion, vilket inte kan åstadkommas fullt ut i praktiken. Kvaliten blir bättre ju fler bitar som samplen kvantiseras i (teorin håller bara för oändligt många bitar) och om man översamplar. Med översampling menar jag att om signalen är bandbegränsad till B Hz så måste man ju sampla med 2B Hz (Nyquist samplingsteorem). Att uppnå detta i verkligheten är däremot en annan sak, man kan inte realisera det ideala lågpassfiltret fysikaliskt exakt. Kvaliten blir ofta bättre om man samplar fortare, tex. med 4B Hz. (Skälet till detta är begränsningar i riktigt hårdvara.) Dvs, vill man ha bäst kvalitet samplar man i den samplingsfrekvensen som hårdvaran är bäst på och sen eventuellt nedsamplar till det format man vill ha. Röda äpplet....halva pris!!!! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Så, nu har jag forskat lite En analog vågform är mjuk och "ritad på fri hand" medans en digital ser ut som en trappa. Samplingsfrekvensen, SF, anger hur många gånger per sekund det görs ett stickprov på ljudet, dvs antal samples. A/D omvandlare har en s.k. sample & hold krets vilket innebär att den håller kvar värdet tills nästa sampling görs. Då blir vågen som en trappa. Då uppstår ett fenomen som heter kvantiseringsbrus/fel. Vid högre SF blir vågen mer korrekt och det blir mindre brus/fel. Man använder dither för att maskera detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Då uppstår ett fenomen som heter kvantiseringsbrus/fel. Vid högre SF blir vågen mer korrekt och det blir mindre brus/fel. Man använder dither för att maskera detta. Ditherbrus är till för att kompensera kvantiseringsbortfall när man går ned i bitdjup, inte samplingsfrekvens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 A/D omvandlare har en s.k. sample & hold krets vilket innebär att den håller kvar värdet tills nästa sampling görs. Det finns andra sätt än sample&hold också, t.ex att man medelvärdesbildar över varje intervall istället för att ta första värdet som i s&h. Då blir vågen som en trappa. Trappstegets längd är 1/SF och trappstegets höjd är 2^(-bidjupet) Men allt det är väl tämligen självklart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Vår senaste demo har jag spelat in i 96kHz/24bit. Jag kan säga att datorn blir lätt väldigt belastad så fort du börjat arbeta med materialet genom att t.ex. använda effekter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nossloh Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Enda direkta fördelen som jag kommer på med 192 kHz ljudkort är om man vill snabbsampla vinylskivor och kassetter till datorn. Då kan man spela in från en analog källa med 4x hastighet (om man vill spela upp den med 48 kHz). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 30 mars 2005 Dela Postat 30 mars 2005 (redigerat) Då uppstår ett fenomen som heter kvantiseringsbrus/fel. Vid högre SF blir vågen mer korrekt och det blir mindre brus/fel. Man använder dither för att maskera detta. Ditherbrus är till för att kompensera kvantiseringsbortfall när man går ned i bitdjup, inte samplingsfrekvens. japp, finns förklarat här: http://www.users.qwest.net/~volt42/cadenza...erExplained.pdf EDIT: .. om man nu av någon anledning skulle vara en sucker för ditherbrus. Jag mindes länken och att någon här diskuterat hur det fungerar. Redigerat 30 mars 2005 av maxmaxmax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.