Jump to content
Annons

Byggtråd: Reality Studio


SoloNo1

Recommended Posts

Tack för ditt inlägg!

Det jag är lite orolig för är att diskanten ska fösvinna alldeles för mycket, för det är väl det som händer egentligen ifall man sätter upp för mycket?

Jag tänkte sätta upp i varje hörn, två stycken på varje vägg som är ganska höga 1500x600x75mm symetriskt, dock inte dom som jag ritat upp för tillfället, verkar vara en bättre lösning med dom klassiska hemmabyggen man gör med trä och skruv!

Någon jag funderar just nu över är ifall jag skulle behöva några diffuser på väggen bakom mig, det är 5meter nästan dit, så jag tror inte ljudet hinner tillbaks så att det stör, men det märker jag väl!

Tacksam för funderingar!

//Tommie

Jag instämmer med Gilbert i detta.

5 meter... hmmm..

Jag hade diffuserat. Det är en bra bit så fördröjningen lär du ju faktiskt kunna höra på den sträckan även om den är marginell.

Det här med diskantförlust etc....

Alltså. Man sätter bara upp absorbenter för att eliminera en för stark eller för svag ljudvåg! Oavsett frekvens!

Ett rum skapar så kallade noder där ljudet i respektive frekvens antingen förstärks eller släcks ut, baserat på rummets dimensioner och reflektionsfaktorer på väggar, tak och golv.

Ju högre upp i registret du kommer, desto lättare att bearbeta det och vice versa.

Om du använder dig av närfältshögtalare så kommer du sällan få några direkta problem med diskanten då du i praktiken har på dig ett par hörlurar då högtalarna sitter så nära.

Bas är det jäkligare med och garanterat det du vill ta hand om i första hand.

Det värsta av allt... När du hanterat basområdet så kommer du definitivt vilja rätta till resten för du kommer höra saker du inte gjort annars! He he he!

Mät ditt rum med en referensmikrofon och lägg upp en graf på hur ljudet ser ut visuellt.

Komplettera detta med rummets dimensioner så kommer du garanterat få hjälp av kunnigt folk här på forumet.

Tänk oxå på att en korrekt högtalarplacering oxå är en akustikbehandling.

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag instämmer med Gilbert i detta.

5 meter... hmmm..

Jag hade diffuserat. Det är en bra bit så fördröjningen lär du ju faktiskt kunna höra på den sträckan även om den är marginell.

Det här med diskantförlust etc....

Alltså. Man sätter bara upp absorbenter för att eliminera en för stark eller för svag ljudvåg! Oavsett frekvens!

Ett rum skapar så kallade noder där ljudet i respektive frekvens antingen förstärks eller släcks ut, baserat på rummets dimensioner och reflektionsfaktorer på väggar, tak och golv.

Ju högre upp i registret du kommer, desto lättare att bearbeta det och vice versa.

Om du använder dig av närfältshögtalare så kommer du sällan få några direkta problem med diskanten då du i praktiken har på dig ett par hörlurar då högtalarna sitter så nära.

Bas är det jäkligare med och garanterat det du vill ta hand om i första hand.

Det värsta av allt... När du hanterat basområdet så kommer du definitivt vilja rätta till resten för du kommer höra saker du inte gjort annars! He he he!

Mät ditt rum med en referensmikrofon och lägg upp en graf på hur ljudet ser ut visuellt.

Komplettera detta med rummets dimensioner så kommer du garanterat få hjälp av kunnigt folk här på forumet.

Tänk oxå på att en korrekt högtalarplacering oxå är en akustikbehandling.

Take care!

/Cruncharn'

Tack för infon Cruncharn!

Jag är faktiskt lite rädd för det att jag kommer vilja fortsätta behandla rummet efter att man hör saker man inte hört förut, hehe!

Ska se ifall man kan få hyra en referensmikrofon, följer det med någon programvara för testet också?

Rummet är 5.0 x 3.0 x (2.5m Tak)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vi fick en jädrans massa skumplast som kommer fraktandes med kretskort, dom ser precis ut som absorbenter, som kratrar.

Går det att klä mestadels av taket med detta tror ni? Eller kommer det försvinna alldeles för mycket diskant då tror ni, vi tänkte även sätta dessa i hörnen i studion.

Det är snygg att dom är rosa dessutom 😲

Tänkte fortfarande ha absorbenter på väggar med isolering 95mm. 1200x600 ungefär.

Tacksam för svar!

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick en jädrans massa skumplast som kommer fraktandes med kretskort, dom ser precis ut som absorbenter, som kratrar.

Går det att klä mestadels av taket med detta tror ni? Eller kommer det försvinna alldeles för mycket diskant då tror ni, vi tänkte även sätta dessa i hörnen i studion.

Det är snygg att dom är rosa dessutom 😱

jo jag vet vad du menar för någe... svaret blir nej! gör samma som på väggarna i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man blir ju inte klok på detta, tänkte bygga en stor absorbent 2500x1200 i mitten av taket, är det helt värdelöst att använda absorbenter i skumplast? dom är c.a 40mm tjocka.

Eller är hemmagjorda absorbenter med 95mm glasull det bästa?

Här ritade jag upp väldigt snabbt ungefär i 2d hur en skulle se ut med absorbenter i rummet.

Är det något jag behöver tänka på rent spontant?

Alla absorbenter som är ritade här är med 95mm glasull.

2z550yo.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur många är det som haft problem med dörren i en studio? Byggde en dörr idag som har dubbla lager gips samt 95mm isolering. Nu undrar jag ifall gummi lister runtom dörren kommer dämpa avsevärt? Hoppas det då det läcker igenom ganska mycket nu.

Någon som kan rekommendera en bra list att använda ju för total dämpning?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många är det som haft problem med dörren i en studio? Byggde en dörr idag som har dubbla lager gips samt 95mm isolering. Nu undrar jag ifall gummi lister runtom dörren kommer dämpa avsevärt? Hoppas det då det läcker igenom ganska mycket nu.

Någon som kan rekommendera en bra list att använda ju för total dämpning?

Tacksam för svar.

ja, det viktiga är att det blir riktigt tätt. på tytter dörren i min studio så har jag byggt på en vanlig ytter dörr med 3"x2"+ 2 lager gips. där är det 3 sektiner med tätning(typ i trappsteg). den är höger hängd så höger kanten blir ju plan.

tätningslisten jag använde är 8x15mm tesa universal list. detta funkar väldigt bra tycker jag. men hadde jag hafft plats nå hade jag nog satt i en ljudklassad innerdörr, så det blir dubbla dörrar istället för att bygga om ytter dörrren. mellan k-rum och inspelnings rum är har jag att 2 ljudklassade dörrar.

en bild på min dörr, hadde dock inte fått dit all tätningslist när jag tog bilden.

post-19551-1240166973_thumb.jpg

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det viktiga är att det blir riktigt tätt. på tytter dörren i min studio så har jag byggt på en vanlig ytter dörr med 3"x2"+ 2 lager gips. där är det 3 sektiner med tätning(typ i trappsteg). den är höger hängd så höger kanten blir ju plan.

tätningslisten jag använde är 8x15mm tesa universal list. detta funkar väldigt bra tycker jag. men hadde jag hafft plats nå hade jag nog satt i en ljudklassad innerdörr, så det blir dubbla dörrar istället för att bygga om ytter dörrren. mellan k-rum och inspelnings rum är har jag att 2 ljudklassade dörrar.

en bild på min dörr, hadde dock inte fått dit all tätningslist när jag tog bilden.

post-19551-1240166973_thumb.jpg

Tack för ditt svar!

Det där ser bra ut, hörs det något ut igenom den dörren? Börjar bli lite orolig nu när man börjar närma sig slutstadiet, vi har inte så mycket plats att fixa till dörren om det skulle bli problem.

Går det att köpa en sådan list på bauhaus tro?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...