Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, hallå. Widmark här.

Jag tänkte, i och med mitt medlemskap här, verkligen ta tag i mitt musicerande. Senaste åren har jag harvat på med att skriva filmmanus; kul och inspirerande, men svårt (så många regler man bör följa). Musiken ligger mig mycket närmare hjärtat. Jag har lätt för att komma på låtar (bortsett texten; där är jag analfabet). Jag behöver bara sträcka ut handen och greppa tag i första bästa. Visst, allt låter inte kanonbra, men jag har lärt mig att sovra någorlunda bland låtidéerna.

Dock är texter ett stort problem för mig. Kanske hittar man någon här som kan tänka sig att textsätta andras melodier. Det vore kanonbra.

Jag håller mig inte till någon speciell genre, varken när jag konsumerar eller skapar. Bra musik finns i alla genrer (i stort sett).

Jag har än så länge mest antika grejer - Roland JV-80, Roland R-8, Ibanez EX, Zoom 9000 digital gitarreffekt.

Låter halvilla, men duger för att göra skisser, så att säga (har dock i dagarna skaffat en ny mic och nytt mixerbord, så uppdatering är på g).

Som sagt önskar jag att detta forum inspirerar mig som musiker, att jag lyckas fokusera och slipa mitt låtskrivande. Det är ju för tusan det jag ska hålla på med! ☺️

Väl mött i forumet!

Annons
Postat
Hallå, hallå. Widmark här.

Jag tänkte, i och med mitt medlemskap här, verkligen ta tag i mitt musicerande. Senaste åren har jag harvat på med att skriva filmmanus; kul och inspirerande, men svårt (så många regler man bör följa). Musiken ligger mig mycket närmare hjärtat. Jag har lätt för att komma på låtar (bortsett texten; där är jag analfabet). Jag behöver bara sträcka ut handen och greppa tag i första bästa. Visst, allt låter inte kanonbra, men jag har lärt mig att sovra någorlunda bland låtidéerna.

Dock är texter ett stort problem för mig. Kanske hittar man någon här som kan tänka sig att textsätta andras melodier. Det vore kanonbra.

Jag håller mig inte till någon speciell genre, varken när jag konsumerar eller skapar. Bra musik finns i alla genrer (i stort sett).

Jag har än så länge mest antika grejer - Roland JV-80, Roland R-8, Ibanez EX, Zoom 9000 digital gitarreffekt.

Låter halvilla, men duger för att göra skisser, så att säga (har dock i dagarna skaffat en ny mic och nytt mixerbord, så uppdatering är på g).

Som sagt önskar jag att detta forum inspirerar mig som musiker, att jag lyckas fokusera och slipa mitt låtskrivande. Det är ju för tusan det jag ska hålla på med! ☺️

Väl mött i forumet!

Hej på dig vildmark och välkommen hit.

Ja det där med texter kan vara svårt, du kanske har för stora krav?

Gamla grejor som man kan jobba effektivt med är att föredra framför komplexa saker som bara skapar huvudbry, i alla fall om man vill skapa musik.

Men den där R8:an bör du byta ut. Jag körde länge med min men sicken skillnad i arbetsflöde och möjligheter det blev när man kom igång med hårddiskinspelning. Lycka till och som sagt välkommen!

/Hv

Postat (redigerat)
Hej på dig vildmark och välkommen hit.

Tack! Jag heter dock Widmark, inte vildmark. 😄

Ja det där med texter kan vara svårt, du kanske har för stora krav?

Kanske det. Dock har jag svårt för att skriva dåliga texter också...

Gamla grejor som man kan jobba effektivt med är att föredra framför komplexa saker som bara skapar huvudbry, i alla fall om man vill skapa musik.

Precis min mening. Men det känns som att jag bör uppdatera mig mer på ljudfronten snart iaf. Ljuden är lite taskiga på sina ställen.

Men den där R8:an bör du byta ut. Jag körde länge med min men sicken skillnad i arbetsflöde och möjligheter det blev när man kom igång med hårddiskinspelning.

Menar du att du körde R-8:an som en sequenser eller? Själv använder jag den bara som ljudbank till Cubase (VST32 5.0 - tryggt och hemvant).

Redigerat av Widmark

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.