Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har fått låna en SPL Goldmike 9844 av en kompis. Har spelat in gitarr och lite sång med den.

Det låter fantastiskt bra om den, speciellt med FLAIR-reglaget.

Här är den.. snygg också!

http://www.thomann.de/se/spl_goldmike_9844.htm

Jag håller på och kollar beg-marknaden och ebay. Men jag vill veta om det finns några bra alternativ i ungefär samma klass.

Vad finns det för bra rör-preamps runt 2000-3000:-?

Jag vill ha två kanaler och rör (går bra med hybrid, typ som SPL).

Kommer mest spela in akustisk gitarr och en del sång. Det är i alla fall där det är viktigast att den kan leverera.

Har kollat lite på de här:

http://www.thomann.de/se/presonus_bluetube.htm

http://www.thomann.de/se/art_tube_preamp_system.htm

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_tc02.htm

Redigerat av Tophe
Annons
Postat
Vad finns det för bra rör-preamps runt 2000-3000:-?

Bra tvåkanalig rörpreamp för 2-3000:-?

Inte någon.

Sedan spelar det ingen som helst roll hur mycket marknadsföringsdravel om "handselected tubes" och liknande som säljaren skryter med. Ofta har man "slängt med" ett rör för syns skull. Men en riktig rörpreamp handlar det sällan om utan mest halvledare och inte ens diskreta sådana utan oftast IC-kretsar.

Sen beror det naturligtvis på vilken referens man har. Allt är relativt. Utom att kvalitet - tyvärr - kostar pengar...

Postat (redigerat)

Inte någon.

Sedan spelar det ingen som helst roll hur mycket marknadsföringsdravel om "handselected tubes" och liknande som säljaren skryter med. Ofta har man "slängt med" ett rör för syns skull. Men en riktig rörpreamp handlar det sällan om utan mest halvledare och inte ens diskreta sådana utan oftast IC-kretsar.

Sen beror det naturligtvis på vilken referens man har. Allt är relativt. Utom att kvalitet - tyvärr - kostar pengar...

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Även SPL's preamp är IC om jag inte minns fel, med 6db rör-förstärkning, och den låter otroligt bra.

Dessutom blir den väldigt tyst, och det är ju trevligt.

Tror säkert det finns bra grejer i den prisklassen, därför vore det intressant att veta vad folk har för erfarenheter av andra kringliggande

preamps. Typ ART och Focusrite.

Jag vet att man inte får det bästa förrän man betalar hysteriskt mycket pengar, så jag är intresserad av att höra

vilka bra alternativ det finns.

Redigerat av Tophe
pme (oregistrerad)
Postat

Det finns ju TL-Audio. De är ligger väl samma klass som SPL.

Postat (redigerat)
Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Även SPL's preamp är IC om jag inte minns fel, med 6db rör-förstärkning, och den låter otroligt bra.

Dessutom blir den väldigt tyst, och det är ju trevligt.

Tror säkert det finns bra grejer i den prisklassen, därför vore det intressant att veta vad folk har för erfarenheter av andra kringliggande

preamps. Typ ART och Focusrite.

Jag vet att man inte får det bästa förrän man betalar hysteriskt mycket pengar, så jag är intresserad av att höra

vilka bra alternativ det finns.

Jag har inte sagt att det är helt förkastligt med en hybridpreamp.

(Däremot finns det många burkar som skyltar med ett rör och "låtsas" vara rörförstärkare men som är förklädda billiga halvledarebestyckade skitpreampar - just i budgetsegmentet)

Du gillar ju ljudet i den SPL du lånat. Men jag tror att du lurar dig själv om du hoppas att du skall få samma ljud ur en "rörpreamp" som kostar hälften så mycket som den du anger som referens i din fråga.

Jag hänvisar inte heller till det "hysteriskt dyra", men jag vill nog avråda dig från det allra billigaste budgetsegmentet om du söker kvalitetsnivån kring 5000:- som du provat och anger, som referens, att du gillar.

Redigerat av Violiner
Postat

Förtydligande från min sida... Jag menade inte att hoppa på dig Violiner. Du har ju naturligtvis rätt i att det är viss skillnad mellan budget och mellanklassen.

Men det vore ändå kul att veta var folk har fått för resultat. Ibland kan man bli överaskad av billigare grejer.

Jag har t.ex. i den produktion som jag är mitt uppe i valt bort en Milab-mick för 9000:- till förmån för en Studio Project B1 för 1000:-

Trots att jag kan använda Milab-micken hur mycket jag vill. B1:an lät helt enkelt bättre (för ändamålet... det är helt subjektivt)

Nu blir jag mer nyfiken på att jämföra SPL Goldmike med en ART MPA Gold. De kostar lika mycket och ART har lite mer reglage.

Bl.a. input gain separat från output, så man kan styra rörljudet lite mer. Men SPL har den trevliga FLAIR-knappen.

Vet inte exakt vad den gör, men den tillför lite "låta-dyrt-övertoner".

Postat

Inte någon.

+1

Om man ska ha en rörförstärkare (rör hela vägen) så kostar det pengar. UA Solo-610 är nog en av de billigare.

Postat

Jo, jag har förstått att om man ska ha helrör (um...) så kostar det. men jag är som sagt nöjd med nån slags hybrid med rörkaraktär.

SPL'en låter tokbra i mina öron och jag vet att den duger bra åt folk som som har bra mycket mer tränat öra än jag.

Postat
Jo, jag har förstått att om man ska ha helrör (um...) så kostar det. men jag är som sagt nöjd med nån slags hybrid med rörkaraktär.

SPL'en låter tokbra i mina öron och jag vet att den duger bra åt folk som som har bra mycket mer tränat öra än jag.

Sebatron tillverkar fantastiska rörpreamps till rimliga slantar (i förhållande till kvaliteten). Men de kostar ju lite mer än 2000-3000 kr...

/Dex

Postat

ART DPS ll, en sån här har jag:

http://www.thomann.de/se/art_dps_ii.htm

Har inte hunnit testa så mycket, men jag gillar den väldigt. Den kan dels förstärka rejält ganska tyst på vanligt transistorvis, sen finns ett gäng olika rörförstärkningar.

Man kan lira bas rakt igenom den.

Digital utgång.

Digital limiter.

Man kan plugga in en analog stereokompressor i den.

Den får fina vitsord här, ta dig tid att läsa igenom artikeln, den säger ju en del:

http://www.soundonsound.com/sos/Oct04/articles/artdps.htm

Jag fick tag på min beg för 1900, det tyckte jag var ett verkligt klipp för en så pass fin preamp. Jag är dåligt erfaren på preampar, men jag tycker absolut den förbättrar ljudet jämfört med de original mickpreampoar som sitter i min Tascam porta.

Jag kan ju koppla in den här ARTen via en digital ingång på min porta och på så vis gå förbi portans preamp och DA-omvandlare. Har man inte den möjligheten läggs ju bruset från bägge preamparna ihop, så då kanske det inte blir just nån skillnad med extern preamp. Speciellt rörläget för ak gitarr gillade jag, då testade jag med två CM3 mickar i xy framför gitarren.

Postat

Jag kan direkt avfärda åtminstone ett av alternativen. BlueTuben. Tror jag!

Jag köpte en gång en Presonus Bluetube för att indebeto på TailorMaide hade en. Min var av den gamla sorten som han hade. Jag kanske har fel om den nya varianten?

Men i min värld är detta skräp och jag tror att dina andra länkar också är det.

Tycker dock om den gamla ArtTuben om man får ett bra exemplar. Den borde inte kosta mer än några hundringar. Den har ett rör men jag ser den inte som en rörförstärkare utan en billig och fin preamp. Som linebox för en bas är den grym.

Goldmike är säkert grym men om jag fick föreslå någonting mellan 2000-3000 skulle jag gå på begagnat.

Tex. Focusrite Platinum Penta eller Tonefactory.

Visserligen inte rör eller två kanaler men för priset det bästa i min värld.

Postat
Jag kan direkt avfärda åtminstone ett av alternativen. BlueTuben. Tror jag!

Jag köpte en gång en Presonus Bluetube för att indebeto på TailorMaide hade en. Min var av den gamla sorten som han hade. Jag kanske har fel om den nya varianten?

Men i min värld är detta skräp och jag tror att dina andra länkar också är det.

Tycker dock om den gamla ArtTuben om man får ett bra exemplar. Den borde inte kosta mer än några hundringar. Den har ett rör men jag ser den inte som en rörförstärkare utan en billig och fin preamp. Som linebox för en bas är den grym.

Goldmike är säkert grym men om jag fick föreslå någonting mellan 2000-3000 skulle jag gå på begagnat.

Tex. Focusrite Platinum Penta eller Tonefactory.

Visserligen inte rör eller två kanaler men för priset det bästa i min värld.

Jag har googlat en del på Presonus Bluetube, den har inte fått bra recensioner alls... Alla Arts grejer verkar däremot få positiva ord.

Postat

Tack för alla tips,

Den som Guitar Nilsson tipsade om har jag också övervägt. Den verkar ha en del trevligt lullull.

Jag har nu blivit erbjuden att köpa en SPL Goldmike till ett helt ok pris, så jag kommer nog köra på den.

Den enda som talar emot den är att det inte finns nåt HI-Z för elgitarr eller bas, men då har jag ju

mitt EMU 1820.

Jag vill bort ifrån alldeles för mycket valmöjligheter och Goldmike passar mig nog rätt bra.

En ratt för nivå, alltid 6db rör och en FLAIR-knapp för lite härligt glitter på toppen.

Ljudet blir helt enkelt bra... Sen kan jag alltid ta bort det jag inte gillar med EQ'n.

Valmöjligheter är ju naturligtvis bra, men jag blir alltid sittande och undrar vad som blir bäst.

Så en preamp som alltid låter bra och sedan gilla läget, det är nog vägen för mig nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.