Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå allihopa! Fick en plötslig inpirationsvåg över mig igår kväll och skrev en liten låttext. Är oftast så för mig att dom bara poppar upp i huvudet =)

Hursomhelst. Ibland kan man bli lite blind över sina egna texter och så och det kan vara skönt att få lite konstruktiv kritik. Har inte gått igenom stavningen så det kan vara lite stavfel här och där. Och texten är inte så jätteavancerad. Är själv inte så jäkla förtjust i texter där man bara har en massa svåra ord....men det är ju jag =) Men ni får jättegärna läsa den och säga om det är nåt som ni känner inte funkar. Tjingeling på er!

Verse:

Its coming again

And I just cant lure it away

Im getting ready for it

But Im never prepared enough for the pain

No matter how much air i try to inhale

And try to calm myself down

Its still not enough to keep the monsters away

And now their abound

Pre-Chorus:

And when their in

The crying increases from the child within

And she says

Chorus:

When will it be over, When will i be free

Why is this happening to me

What did i do, When did i do,

And to whom

To deserve this doom

Verse:

Ive been through this many times

And in so many different ways in my days

But the experiences isnt helping

Im still grasping for air

As its coming

Still scared of those inner demons

And no matter my positive thoughts

They always manage to revolt

Pre-chorus:

And when they do

The crying from the child within seaps through

And she says

Chorus:

When will it be over, When will i be free

Why is this happening to me

What did i do, When did i do,

And to whom

To deserve this doom

Bridge:

Sometimes I just wish I had a gun in my hand

Hold it against my head

Pull the trigger, and be dead

But I just can't, I can't, I can't

Its not what i want in the end

I just want to make amends

I Just want to make amends

Annons
Postat

Om du tycker att texten är bra, om du tycker att du fick "sagt" vad du ville, om du tycker att texten känns "rätt" — då är det en perfekt text.

Konstruktiv kritik i textförfattning får man i skolan.

Tråkigt svar kanske...

Postat
Om du tycker att texten är bra, om du tycker att du fick "sagt" vad du ville, om du tycker att texten känns "rätt" — då är det en perfekt text.

Konstruktiv kritik i textförfattning får man i skolan.

Tråkigt svar kanske...

Haha....jo det var ett hyfsat tråkigt svar =).....Men som jag sa ibland blir man lite blind och andra kanske har tips på saker som skulle låta bättre. Om du förstår vad jag menar =)

Postat

Jo, jag förstår vad du menar.

Men kolla här, jag skulle tycka att detta kanske lät lite "bättre" (bygger på din första vers, med lite andra ord):

That feeling again

I wish it would've stayed away

Even though I think I can face it

I know it will cause me great pain

No matter how hard I try

It will always be around

No strength enough to fight my demons

That once again will drag me down

Problemet är bara att nu är det ju inte längre dina ord, din story, dina känslor etc...

Postat
Jo, jag förstår vad du menar.

Men kolla här, jag skulle tycka att detta kanske lät lite "bättre" (bygger på din första vers, med lite andra ord):

That feeling again

I wish it would've stayed away

Even though I think I can face it

I know it will cause me great pain

No matter how hard I try

It will always be around

No strength enough to fight my demons

That once again will drag me down

Problemet är bara att nu är det ju inte längre dina ord, din story, dina känslor etc...

Jag gillar ditt förslag...men som du säger, det blir inte riktigt mina känslor. Men jag ska kolla igenom den igen och se vad jag kan göra =) Tack för ditt förslag iaf.

Postat

Ska jag vara heeeelt ärlig? Det var ganska dåligt.

Its coming again

And I just cant lure it away

Im getting ready for it

But Im never prepared enough for the pain

No matter how much air i try to inhale

And try to calm myself down

Its still not enough to keep the monsters away

And now their abound

Det säger inte så mycket. De första fyra raderna skulle du kunna uttycka koncisare på en eller två, nu blir det mest att du upprepar dig. Down/abound är ett riktigt nödrim, samma sak whom/doom i refrängen. Och det blir väldigt klyschigt med "pain" och "monsters" och "demons", och dessutom får man aldrig riktigt veta vad du menar. Visst kan man må dåligt och skriva en låt om det, men som den är nu känns det mest som att du försöker krysta fram metaforer som mest blir tomma klichéer som inte säger nånting om känslan bakom.

Jag försöker absolut inte nedvärdera dig eller vara negativ för sakens skull, men har du provat att skriva på svenska? Hur fantastisk man än är på att konversera med engelsktalande så behärskar 99% av alla med svenska som modersmål svenska bäst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.