Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Brukar man dämpa stallfjädrarna i strator för att motverka att de klingar med. Har inte tänkt så mycket på det förut men när man dämpar strängarna fortsätter det att sjunga i fjädrarna. Inbyggt reverb kanske?

Annons
Postat
Brukar man dämpa stallfjädrarna i strator för att motverka att de klingar med. Har inte tänkt så mycket på det förut men när man dämpar strängarna fortsätter det att sjunga i fjädrarna. Inbyggt reverb kanske?

Njaä...men förmodar att du har bakluckan bortskruvad och spelar utan förstärkare. då kan det låta så....löser sig med distorsion å hög volym! 😉

Postat

Vibrationen från strängarna går ju ner i fjärdrarna oavsett om luckan är på eller inte. Snarare skulle det bli ännu mer påtagligt om luckan sitter där.

Hur som helst. Jag har tagit en avklippt strumpa som jag har pillat in mellan fjärdrarna. Typ "vävt" dit den. Testa det.

Postat

Absolut funkar strumpa! Själv har jag haft samma problem med en annan gitarr. Det ljudet fortplantades i mickarna och blev speciellt framträdande vid dist. Löste det genom att stoppa in dasspapper! Varning för flätningstekniken, strumpan kan börja trassla in sig i fjädrarna och påverka stallposition, svaj mm. Om problem uppstår, prova att bara lägga strumpan emot istället för lindning.

midnightrambler (oregistrerad)
Postat

Det här är en del av soundet i en strata, den skall låta så tycker jag. Därför vill jag inte skruva åt fjädrarna så stallet ligger an mot kroppen även om jag kör med borttagen svajarm.

Postat

köp 3mm tjock vinylslang (inv. diameter) på clas ohlson å klipp i lämpliga bitar, för sedan in dessa inuti fjädrarna så blir dom stumma och kommer inte att "sjunga med". =)

Postat

Tack för alla tips och svar. Det var en variant också att det är en del av stratans ljud. Jag sparar tipsen till ev kommande behov av dämpning. Eftersom det är en "oskruvad" gitarr från 1980-81 kanske man skall låta det vara. Jag har inte ens kollat under fjäderluckan. En 30 årig fotomodell med oskulden kvar, eller hur Nysse formulerade det om en annan gitarr.

Postat

OT kanske men fick just lämna iväg min strata på rep.

Han skulle sätta en träbit bakom stallet (innanför luckan någerst) som visst ska dämpa vibrationer.

OBS! Detta går endast om man inte svajar...

Nu till nåt annat: Böja järnrör bröja bränjör.... 😱

Postat

Ja visst är det en del i det fantastiska ljudet i en strata. När jag kört mina två riff fram och baklänges tillräckligt länge brukar jag spela bak på fjädrarna. Med gitarrmickarna 0 cm från högtalaren samtidigt och alla distar i bott blir det hur vackra ljud som helst.

Man kan få det att gnissla fint från strängarna uppe på huvudet också.

Och mer fina ljud får man genom att snurra svajarmen i gängorna. Här får man absolut aldrig häva i olja eller annat smörjmedel, då förstör man gitarren. Genom att snurra på svajarmen kan man faktiskt få fram ett snyggt sustain ur ackord med ganska rent ljud.

Postat

jag skulle kalla det en del av sustainen.. 😱

när jag var yngre gaffadämpade jag fjädrarna för att kunna köra palm-mute ordentligt, men nu vill jag ha mkt och lång ton.

Postat
jag skulle kalla det en del av sustainen.. 😱

när jag var yngre gaffadämpade jag fjädrarna för att kunna köra palm-mute ordentligt, men nu vill jag ha mkt och lång ton.

Spelar man försiktigt hörs det inte heller om man inte viftar runt nåt hemskt med gitarren. Men spelar man hårt hjälper det till att skapa stratasound. En del spänner fjädrarna hårt, tar bort svajspaken och drar åt även träskruvarna som håller stallet

för att slippa det hela, det är en smaksak. Men då tycker jag faktiskt att stratan stämmer ur sig mer.

Postat

Som Limpan redan tipsat om (liksom jag i en annan tråd) så fungerar det utmärkt att stoppa ihålig gummislang i fjädrarna. Ibland kan det vara bra att få tyst på fjädrarna och det syns inte om man använder slang, jämfört med tejp eller papper. Här finns en demo på youtube för den som vill se:

Här är två trådar från fenderforumet som tar upp skillnader mellan olika stallfjädrar + ett fjädertest.

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...8-02-2702:31:48

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...21&offset=0

Postat
Spelar man försiktigt hörs det inte heller om man inte viftar runt nåt hemskt med gitarren. Men spelar man hårt hjälper det till att skapa stratasound. En del spänner fjädrarna hårt, tar bort svajspaken och drar åt även träskruvarna som håller stallet

för att slippa det hela, det är en smaksak. Men då tycker jag faktiskt att stratan stämmer ur sig mer.

Dessa fjädrar är ju till för att justera hårdheten i stall och även därmed strängens hårdhet.

strator är skojiga att justera! 😉

Postat (redigerat)
Dessa fjädrar är ju till för att justera hårdheten i stall och även därmed strängens hårdhet.

strator är skojiga att justera! 😉

Nu förstår jag inte riktigt? "Strängens hårdhet" stämmer väl inte riktigt? Ju mer man stämmer upp en sträng, desto hårdare spänd blir den men samtidigt ökar ju tonhöjden och det brukar man ju inte vilja? Eller har jag missat något? Vill man ha ökad hårdhet (och därmed bättre ton och bättre "stämningshållning" mm) så byter man ju till tjockare strängar. Då brukar man också få justera svajet eftersom den ökade dragstyrkan i de tjockare strängarna resulterar i att stallet bockar sig framåt och hamnar i ett felaktigt läge. Man drar då åt fjädrarna så att de orkar dra upp stallet i önskat läge igen. Vet inte om jag missförstått Dig, IDF?

Redigerat av wonderboy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.