Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet att en del klagar pÄ dimmers nÀra inspelningsutrustning, men hur mycket stör det? Och pÄ vilka sÀtt kan man minska störningarna?

TÀnkte skaffa spotlights 230V med dimmer, utan transformator alltsÄ, och dimmern sitter ca 2 meter frÄn min utrustning..

Vad tror ni?

Annons
Postat

jag vet att olika dimmers stör olika mycket. Jag vet dock inte vilka som Àr bra men skulle gissa pÄ de dyrare varianterna.

denton (oregistrerad)
Postat

Jag tror inte att det spelar nÄgon roll att du sÀtter den i garderoben, en dimmer kan skicka ut störningar i ström nÀtet (i ditt hem) och det Àt det som ger upphov till störningar.

Postat
Jag tror inte att det spelar nÄgon roll att du sÀtter den i garderoben, en dimmer kan skicka ut störningar i ström nÀtet (i ditt hem) och det Àt det som ger upphov till störningar.

som jag skrev i en liknande trÄd tidigare, lÄgenergilampor och annat fuckar upp den vackra 50Hz-spÀnningen och lÀgger pÄ övertoner och andra hemskheter.

Postat

Skaffar du en UPS dĂ€r spĂ€nningen alltid stabiliseras genom batterierna (vilket inte Ă€r fallet med alla UPS...) och lĂ„ter hela studion köras genom den, sĂ„ behöver du inte bry dig sĂ„ mycket - men risken Ă€r att du fĂ„r skaffa en ganska kraftig UPS dĂ„... đŸ˜±

captain nemo (oregistrerad)
Postat

VÀlj fÀrre lampor eller lampor med lÀgre effekt för att fÄ mys.

Tips: Lavalampor eller ljuslyktor med fÀrgade prismor skapar lite hÀrlig flumstÀmning.

//Nemo

Postat

SĂ„ om nĂ„n har en dimmer i en grannlĂ€genhet sĂ„ kan det störa min studio? 😕 ... Fast det Ă€r klart, dĂ„ kanske det bara lĂ„ter varmare 😄

Postat

Man bör som sagt undvika allt vad dimmers och lysrör heter i sen studio. Det finns speciella dimmers som anvĂ€nder en annan teknik Ă€n de vanliga tyristor dimmrarna. Har inte testat dem men de bör inte störa sĂ„ det stör 😄 Funderade pĂ„ en sĂ„n lösning men den jag tittade pĂ„ gick pĂ„ 3600:- för en kanal. Jag har istĂ€llet ett antal olika sektioner med totalt sjuttio stycken 20W halogen lampor (12V). Genom att vĂ€lja olika antal sektioner kan man fĂ„ till "mysbelysningen" vars betydelse för musikkreativiteten inte skall underskattas.

Dessutom blir det bÄde ett ruskigt snyggt ljus frÄn dessa system samt att de Àr billiga (199:- för trafo, fem lampor och wire PÄ Harald Nyborg).

Mattias

Postat
okej, tack för svaren. Kan ju va ett alternativ med flera olika lÄgenergilampor dÄrÄ.

Kolla in vad Claes skrev!

Annars kanske du kan testa nÄgot sÄdanhÀr frÄn ikea:

35473_PE126233_S3.jpg

Postat
okej, tack för svaren. Kan ju va ett alternativ med flera olika lÄgenergilampor dÄrÄ.

Kolla in vad Claes skrev!

Annars kanske du kan testa nÄgot sÄdanhÀr frÄn ikea:

35473_PE126233_S3.jpg

Jovisst, tack claes. VĂ€rt att kolla upp 🙂

Den lampan sÄg ju fin ut. Ska surfa lite efter mer lampor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.