Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Snabb googling på ämnet ger följande svar:

Introduced in 1965, the SM57 remains one of the best selling microphones in the world today.
1965

SM57 Dynamic Microphone is rugged and reliable with a clean, natural sound. It continues to be the President’s lectern microphone today, as it has been for every U.S. President since Lyndon B. Johnson.

Postat
Snabb googling på ämnet ger följande svar:

De som kallas pistolmickar (med liknade huvud) är de ännu äldre, och vad heter de egentligen. De brukar omtalas som rena magin.

Postat
De som kallas pistolmickar (med liknade huvud) är de ännu äldre, och vad heter de egentligen. De brukar omtalas som rena magin.

Du menar Unidyne 545S? Vi har ett gäng på studion, tycker de är trevligare än SM57an, skiljer en del i sound.

Postat
Du menar Unidyne 545S? Vi har ett gäng på studion, tycker de är trevligare än SM57an, skiljer en del i sound.

Har också Unidyne 545 och SM57'or och håller med om att de låter lite olika.

Däremot så ser den uppmätta frekvensresponsen (i Shures produktblad) hos Unidyne 545, 546 och 547 ungefär likadan ut som den för SM56/57. Jag gissar att det är samma kapsel och att ljudskillnaderna mest beror på att membranet har åldrats.

Postat
Har också Unidyne 545 och SM57'or och håller med om att de låter lite olika.

Däremot så ser den uppmätta frekvensresponsen (i Shures produktblad) hos Unidyne 545, 546 och 547 ungefär likadan ut som den för SM56/57. Jag gissar att det är samma kapsel och att ljudskillnaderna mest beror på att membranet har åldrats.

Ligger nog mycket i det, de har ju ett par år på nacken.

Tycker väldigt bra om pistolfästet också!

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror att ni gissar fel. Skillnaden mellan 545 och sm57 är att den gamla har en annan impedans och 545 har en transformator

för att få rätt impedans. De går också att koppla om till två olika impedanser det går inte med sm57.

Postat
Jag tror att ni gissar fel. Skillnaden mellan 545 och sm57 är att den gamla har en annan impedans och 545 har en transformator

för att få rätt impedans. De går också att koppla om till två olika impedanser det går inte med sm57.

Men 57 har ju också transformator.

Jag är medveten om att vissa modeller har valbar impedans. Har inte möjlighet att kolla upp det själv just nu på jag spånar lite har om det är okej. Det ena impedansläget på unidynemickarna motsvarar väl impedansen hos en 57. Givet att det är samma membran och liknande transformator borde dom påminna om 57 i ljudet.

Postat

Näe.. Mig veterlig matar SM57 ut spolen direkt ut mot XLR utgången.. Ingen transformator där inte..

Jag är medveten om att vissa modeller har valbar impedans. Har inte möjlighet att kolla upp det själv just nu på jag spånar lite har om det är okej. Det ena impedansläget på unidynemickarna motsvarar väl impedansen hos en 57. Givet att det är samma membran och liknande transformator borde dom påminna om 57 i ljudet.

pme (oregistrerad)
Postat

*skruvar isär en första bästa sm57*

Hoppsan, där sitter en liten trafo...där rök den teorin.

Postat

Näe.. Du måste skilja på en drossel och en transformator.. Dom kan se ganska lika ut.. Så här ska det se ut i en SM57

ms201-wiring-diagram_4.gif

*skruvar isär en första bästa sm57*

Hoppsan, där sitter en liten trafo...där rök den teorin.

pme (oregistrerad)
Postat
Näe.. Du måste skilja på en drossel och en transformator.. Dom kan se ganska lika ut.. Så här ska det se ut i en SM57

ms201-wiring-diagram_4.gif

Tack! Det går inte att se, det sitter en kapsel i mitten av sm57, men den är inbakad i något som ser ut som silikon. Hmm, undrar om

de hade silikongummi 1965.

Postat

En kul grej att labba med byta ut 560 Ohms motståndet med en trimpott på 10 Khom.. då kan du välja flackheten på diskantfiltret och dessutom utimpedansen på micken.. 😉

Tack! Det går inte att se, det sitter en kapsel i mitten av sm57, men den är inbakad i något som ser ut som silikon. Hmm, undrar om

de hade silikongummi 1965.

Postat

Intressant, här var det olika bud!

Jag har tyvärr varken en SM57 eller Unidyne 545 tillgänglig så jag kan inte kolla.

Men så här skriver Recordinghacks om saken:

The 545SD is physically the same size as the SM57, and uses the same Unidyne III capsule. Both are cardioid dynamics. The 545SD frequency response chart is similar, but not identical to the SM57; the 545SD would appear to have slightly more pronounced high-end response.

Appropå transformator eller inte hittade jag följande tråd på Gearslutz.

pme (oregistrerad)
Postat

Jag har tagit fram instrumentet och kan i alla fall med säkerhet säga att schmat utan transformator ovan inte motsvarar min sm57.

Det finns ingen galvanisk koppling mellan xlr och mikrofon elementet. Det ser mer ut som om en transformator!

Postat (redigerat)

Jaha där ser man....trodde dom kom 57. 😉

Jo en liten fråga: Har nån testat denna kopia? Isf hur står dom sig mot sm57?? Är i valet å kvalet å inte så tät just nu:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb75.htm

Edit: Ingen vill svara på min fråga efter x antal timmar så jag utgår ifrån att jag kan tjäna ihop en slant genom att köpa en billigare kopia, tack!

Redigerat av slejnard
Postat

Hmm.. nu blev jag tveksam.. Var iof ett tag sen jag grävde i en Sm57 men jag har nog för mig att man använde transformatorn som drossel (seriekopplad på ena spolen) än som en normal galvaniskt kopplad transformator.. Fast iof.. Kan ha att göra med att man vill få ut en balanserad signal.. Men oavsett så har jag garanterat kört SM57 utan trafo och det låter görbra och mycket bättre diskant.. 😉

Intressant, här var det olika bud!

Jag har tyvärr varken en SM57 eller Unidyne 545 tillgänglig så jag kan inte kolla.

Men så här skriver Recordinghacks om saken:

Appropå transformator eller inte hittade jag följande tråd på Gearslutz.

Postat
Men oavsett så har jag garanterat kört SM57 utan trafo och det låter görbra och mycket bättre diskant.. 😉

Bättre som i mer eller som i renare?

Postat
Näe.. Mig veterlig matar SM57 ut spolen direkt ut mot XLR utgången.. Ingen transformator där inte..

Joo... faktum är att det sitter en transformator i den 😉 . Jag köpte faktiskt en just idag. Schemat var nedritat i bruksanvisningen. Jag har en liten bild på det för den som är intresserad. PM'a mig i så fall, vet inte om man kan lägga ut kopierade ritningar här på forumet.

Det verkar sålunda som om "gamla 57'an" har genomgått en eller fler designförändringar sedan den släpptes.

//KG

Postat (redigerat)

Hallå grabbar,

Vet inte vad det är för ett konstigt schema ni hittat på SM-57 ???

(nu pratar jag om den gamla vanliga "arbetshästen")

SM-57 har alltid innehållet en transformator, (den sitter limmad i skaften) eftersom kapseln är på ca: 12 ohm, och vi måste ha "step-up" till 150 ohm, så därför sitter det en trafo i micken. (samma gäller även SM-58)

Troligen kom SM-57 och 58 ut på USA marknaden den sista hälften på 1960 talet

Unidyne-3 serien som innehöll bl.a. 545, 545S (samt en del andra versioner) kom ut på markanden omkring 1959. (en snygg mick i krom och blankt svart)

Kapseln lär vara samma i stort sätt, men "step-up" trafon hade även en högohmig utgång, så därför hade dessa mickar en spec. 4 polig kontakt och sladd med skärm samt 3 ledare, och på detta viset var både balanserat 150 ohm samt högohmig obalanserat åtkommligt i sladdändan där lämplig kontakt till stärkaren skulle lödas på.

Senare under 1970 talet kom det en 545SD med 3 polig XLR istället, där fick man byta en kabel på kontakten innuti micken för att ändra den till högohmig.

Den som var föregångare till SM-58 var 565 som tillhörde Unisphere-1 serien, med lika utseende som 545, men med kula/boll på toppen.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 3 veckor senare...
Postat

Det finns videos på youtube där de opererat bort transformatorn i sm57 och sagt att de fått ett bättre ljud. Min ljudtomtekompis Henke gjorde det: kokade bort limmet och tog bort transformatorn. Han säger att den lilla nasala klangen försvann, och att basen blev högre.

Postat

Jag är uppväxt med dåliga Shuremikrofoner varför fortsätta.

Unidyne 545 var början och jag kan bli lite nostalgisk här.

Själv drömde man altid om AKG.

Idag tycker jag Shure är bra men ingenting går upp mot en gammal Unidyne!

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.