Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Hemmabiosubar brukar bara ha en monoingång och är då avsedda att kopplas in på subwoofer-utgången på receivern. Funkar alltså inte alls i studion. 🙁

Aldrig får man vara glad...

Jag skulle nog haft en sub från Event som passar ihop med de Event ASP6 jag redan har, det är såna här;

http://www.8notes.com/gear/EVEASP6.asp

Jag har hittat en Eventsub:

http://www.proaudiosolutions.com/product-p/event-s100.htm

Den verkar vara en utgående modell, många har slutat sälja den.

Om Event ASP6 står det typ överallt att de har så mycket kraft och botten. Men när jag sitter och rattar mina inspelningar med Buzzking´s så är det först när jag gasar på med JBLarna genom Technicsförstärkaren som jag hör ungefär hur starkt och djupt basen och kaggen egentligen låter i mixen. Om jag rattar upp lite 60, eller tom 35 hz på elbasen eller kaggen med enbart monitorerna påslagna hörs knappast nån skillnad, med JBLarna hörs enorm skillnad, det finns hur mycket djupbas som helst i kaggen och elbasen. Hur någon kan klara att ha järnkoll på det där med bara vanliga 6" monitorer begriper jag inte.

Jag hör ju också att JBLarna är liksom lite fladdriga eller oprecisa i ljudet, det kanske mer beror på Technicsförstärkaren som bara är på 2 ggr 90 watt. Så nån sorts sub vill jag ha i framtiden. Kan jag bara få höra bottenfläsket kan jag nog ta bort JBLstereon och ha den i TV-rummet som förr för cd-spelande.

Har inte en bra studiosub ställbar delningsfrekvens?

Postat

De flesta. Tyvärr delar de oftast bara nedåt eller fast delning uppåt. Det man helst vill ha är en ställbar delning som delar både upp och ned (vid samma frekvens förstås) så man inte får någon överlappning eller ”hål” mellan vad högtalarna spelar.

HRS-120 är ett exempel på sub som fixar detta.

Postat
De flesta. Tyvärr delar de oftast bara nedåt eller fast delning uppåt. Det man helst vill ha är en ställbar delning som delar både upp och ned (vid samma frekvens förstås) så man inte får någon överlappning eller ”hål” mellan vad högtalarna spelar.

HRS-120 är ett exempel på sub som fixar detta.

Den verkar fin. Men hu va de kostar om man tänker på hur kraftiga aktiva PA-subbar som finns för typ mindre pengar.

En beg studiosub är väl det enda lite mindre möjliga.

Postat
Den verkar fin. Men hu va de kostar om man tänker på hur kraftiga aktiva PA-subbar som finns för typ mindre pengar.

En beg studiosub är väl det enda lite mindre möjliga.

PA-subar spelar sällan lägre än 35 Hz (-3dB). De är gjorda för att spela starkt, inte djupt.

Postat
PA-subar spelar sällan lägre än 35 Hz (-3dB). De är gjorda för att spela starkt, inte djupt.

JBLarna verkar gå lägre än 35hz fast de inte är några subbar alls. Det händer hur mycket som helst om jag gasar lägsta frekvensen, om den nu är 35 eller 32 hz. Jag får nog nöja mig med dem.

Jag har en Db PA-sub med på 800 watt, jag kan ju prova med den med. Lite stor att ha kanske. Fast jag har mixat med med både den och topparna förut. Då går det att få volym i ett litet rum.

Jag är väldigt nyfiken på hur somliga kan veta hur djupbasen låter med enbart småmonitorer. Det kan ju inte gå bara.

Postat
Hemmabiosubar brukar bara ha en monoingång och är då avsedda att kopplas in på subwoofer-utgången på receivern. Funkar alltså inte alls i studion. 🙁

och om man inte gissar så mycket från höften så kan man istället se att just den efterfrågade har både stereoingång hög/låg å stereo ut hög

http://www.mafocus.co.uk/data/Subwoofer%20...rs%20Manual.pdf sid 10

Postat (redigerat)
och om man inte gissar så mycket från höften så kan man istället se att just den efterfrågade har både stereoingång hög/låg å stereo ut hög

http://www.mafocus.co.uk/data/Subwoofer%20...rs%20Manual.pdf sid 10

Tack för den länken. Men scrollar man ner på mitten av sidan ser det ut som att endast den kraftigaste av de tre subbarna har rca out, de mindre två har bara rca in? Kan jag koppla vidare från subben och få lågbasen bortskuren ur topparna?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Tack för den länken. Men scrollar man ner på mitten av sidan ser det ut som att endast den kraftigaste av de tre subbarna har rca out, de mindre två har bara rca in? Kan jag koppla vidare från subben och få lågbasen bortskuren ur topparna?

Från det ena till det andra, tror ni det funkar med min PA-bas? Den går enligt vad de påstår ner till 40 hz. Spelar jag cd genom PAt låter det hur snyggt som helst. Den har alla anslutningar jag behöver och kan dela 80, 100 eller 120 hz.

http://dbtechnologies.com/mod_produkte.cfm...d=0&pid=110

Postat

nej

det du kan göra i det fallet är att kolla upp värdena på dina monitorer

hur långt ner jobbar dom?

och sen låta suben ta vid

det blir garanterat en stunds pyssel å testande för att få det att låta vettigt å förmodligen får du nån lucka eller puckel i ljudbilden

det kan ändå vara att föredra om du känner att du nästan helt saknar botten idag

alt skaffar du nåt delningsfilter som sköter delningen innan högtalarna

Postat
nej

det du kan göra i det fallet är att kolla upp värdena på dina monitorer

hur långt ner jobbar dom?

och sen låta suben ta vid

det blir garanterat en stunds pyssel å testande för att få det att låta vettigt å förmodligen får du nån lucka eller puckel i ljudbilden

det kan ändå vara att föredra om du känner att du nästan helt saknar botten idag

alt skaffar du nåt delningsfilter som sköter delningen innan högtalarna

Hm. Så länge jag inte har råd med en riktig studiosub är det nog bättre att släpa upp min PA-sub. Den har en väldigt exakt delning i alla fall. Och låter likadant även om jag spelar väldigt svagt på den.

Events spec säger 40 hz - 20 khz

Postat (redigerat)
Frequency response: 40Hz 20kHz, ±3dB, Ref 500Hz

Vad säger siffran ±3dB?

det betyder att mellan 40Hz å 20kHz ska kurvan ha maximal avvikelse på 3dB uppåt å neråt på sina ställen

maximal skillnad ska alltså vara 6dB mellan högsta å lägsta värde

var längs med frekvensspektrat avvikelserna uppstår å hur brant, avgör hur en monitor från en annan med samma värden ändå kan låta olika

men du svenne

har du den här baksidan?

Event_ASP6_Fig2.gif

Next to Line Input 1 is a highpass switch (80 Hz) that can be used when a subwoofer is connected to the ASP6s.
Redigerat av Demonproducenten
Postat
det betyder att mellan 40Hz å 20kHz ska kurvan ha maximal avvikelse på 3dB uppåt å neråt på sina ställen

maximal skillnad ska alltså vara 6dB mellan högsta å lägsta värde

var längs med frekvensspektrat avvikelserna uppstår å hur brant, avgör hur en monitor från en annan med samma värden ändå kan låta olika

men du svenne

har du den här baksidan?

Event_ASP6_Fig2.gif

Precis, fast bakgrunden är svart. Kan man lita på att en sub som kan dela på 80 hz och den här knappen delar på samma ställe? I så fall öppnar ju fler möjligheter. Du är rätt så finurlig ändå du!

Postat

Nja tvärtom är min erfarenhet.. Fast en hemmabiosub är ändå inte att rekommendera till studiolysning 😏

Dom hembiosubar jag sett har oftast stereo in på ingången.. Fast jag vill ha mono (LFE). T.ex min sketna sub har dels line in i stereo vilket gör att jag måste använda en mono->stereo RCA adapter från min hembiostärkares LFE-utgång.. Dessutom har den ett passivt delningsfilter på högtalarsidan också.. I stereo.. Och det är ändå en lågbudget sub från Siba 😉

post-3286-1234969710_thumb.jpg

Postat
Precis, fast bakgrunden är svart. Kan man lita på att en sub som kan dela på 80 hz och den här knappen delar på samma ställe? I så fall öppnar ju fler möjligheter. Du är rätt så finurlig ändå du!

subben har ju ställbar delningsfrekvens så du har ju möjlighet att justera - på gott å ont

sen har du ju brantheten att ta ställning till också...

men men... det ger ju iaf möjligheter att få till vettig lyssning tror jag - med lite pill å kontrollyssning förstås

tror nästan ditt rum kommer ha större påverkan

Postat
subben har ju ställbar delningsfrekvens så du har ju möjlighet att justera - på gott å ont

sen har du ju brantheten att ta ställning till också...

men men... det ger ju iaf möjligheter att få till vettig lyssning tror jag - med lite pill å kontrollyssning förstås

tror nästan ditt rum kommer ha större påverkan

Rummet känns väldigt dött som det är, det är ganska litet och med väggar av hård och porös board, 30-tals style på alltihop, trä, board och spännpappstaks. Sen har jag ganska stora segelsäckar där med, mitt emot monitorerna har jag en säng med segel under, det blir nog en hyfsad basuppsugare.

I em o kväll ska vi göra de sista fotbollskörerna på Buzzking´s inspelningen, vi gör det borta i deras replokal, de har en hörlursförstärkare där... Sen kommer det gruvliga, att mixa ihop det hela så man inte får skämmas ihjäl. I förrgår var jag och fick tag på en usb sladd för att kunna flytta grejerna till datorn, men den lilla kontakten i portaänden var ju fel förstås. Flera av de nyskrivna låtarna är både bra och roliga så jag ser fram mot att försöka lägga ut nåt här sen. Från cd går det väl ganska lätt, men det vore ju kul att få lite omdömen under resans gång med...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.