Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Here goes again. Löste mina tidigare problem själv, ville komma igång så snabbt som möjligt mest för att prova.

Nåja. Har ju då en Mbox2 Mini, kör PT7.4 LE samt Amplitube Metal / Ampeg på mitt XPsystem.

Använder Pro Tools 7.3 nästan dagligen i skolan, vilket medför att jag har ganska grundläggande kunskaper och know-how i hur man arbetar sig runt programmet. Hemma känner jag mig dock helt grön...

När jag spelar in med gitarrpluggen på så går det bara bra i sisådär 10 sekunder innan systemet klagar på att min bufferstorlek är för liten, men efter att han skiftat till max så hinner jag få ner 15 sekunder.

Provar att spela in utan pluggen aktiverad och lägger sedan på den igen efteråt. Får in ganska mycket mer, men den lägger locket på efter runt 1:30 in i låten. Spåret är fördröjt, vilket jag väntade mig, men här snackar vi inte några få millisekunder, utan det ligger och kladdar runt 500-700ms latency.

På det så klarar den bara att spela upp 20 sekunder av materialet... 😆

Inga av de här problemen har jag träffat på i skolan, bortsett från möjligen bufferstorleken, men det brukar komma upp när jag använder 10+ spår och spelar upp med runt 20 pluggar, varav minst tre inte är inhemska för programmet. Det brukar lösa sig om jag har bufferstorleken på 1024 bitar.

Latencybiten har jag heller aldrig stött på, och även i skolan använder jag mig flitigt av Amplitube...

Hela grejen med att spela in utan pluggen och sen lägga på den känns ganska irriterande då vi snackar om rätt hög gain som modelleras i programmet, och jag tror väl att jag knappast behöver ge er en snabbgenomgång i hur ökad gain framhäver oljud. 😛

Kort sagt så skiter det sig.

Kör Windows XP på en lappy med 3gb ddr2ram, 1.6ghz dual coreprocessor, samt ett Nvidia Geforce 8600m GT, om det nu spelar roll.

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Kan vara att du har en nerladdad plug???,det är inte många crackade pluggar som funkar till protools...

Har provat för skoj skull...men det har inte varit en enda plug som funkat som jag testat som funkar...som är crackade då alltså..

Hade det problem så du har vid de här tillfällena...så tar bort de pluggar som är crackade och se...om du nu har det i den vill säga..

Postat
Kan vara att du har en nerladdad plug???,det är inte många crackade pluggar som funkar till protools...

Har provat för skoj skull...men det har inte varit en enda plug som funkat som jag testat som funkar...som är crackade då alltså..

Hade det problem så du har vid de här tillfällena...så tar bort de pluggar som är crackade och se...om du nu har det i den vill säga..

Hm. Tar jag bort pluggarna så drar det ju helt klart mindre CPU. Men de är inte nedladdade. Så det löser inte så mycket rent pratktiskt. Tack ändå ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.