Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

är på väg att gå över till firewire och behöver hjälp att besvara frågan "hur stor roll spelar egentligen audiointerfacet, när det gäller balansen mellan latency och dropouts?"

om interfacet i sig erbjuder (möjliggör) väldigt låg latency och över lag bra ljud, men dropouts börjar uppträda vid 128 samplingars buffer; är det någon vits att prova alternativa interface, eller är det bara att inse att ens dator har lite svårt att hänga med när man vill för mycket på en gång?

är det så att nya firewire-interface är så likvärdiga i kommunikationen med datorn att resultatet kommer att bli det samma även om man går upp lite i pris, eller skiljer det sig så mycket mellan olika märken att det har märkbar betydelse när det gäller latency?

min tanke är att det är ju en viss mängd data som som ska föras över och processas (till ett givet chipset på en given dator) oavsett vilket "märke" man väljer på interfacet, och således borde skillnaden inte vara så stor.

tankar, erfarenheter?

Annons
Postat

Om jag inte missminner mig har väl du ganska bra koll på de här bitarna? Hursomhelst tror jag att t.ex RME överlåter viss busstrafik åt sin inbyggda DSP, vilket skulle innebära att datorn inte behöver lika mycket att tänka på under den korta tid du ställt latencyn till.

Jag har egentligen ingen aning.

Postat
Latencyn beror till absolut största delen på datorkraften. Det kan förstås finnas drivrutiner som är dåligt skrivna, som gör situationen sämre, men ljudkortet i sig påverkar inte mycket.

Va?

Ljudkort i kombination med fungerande kontra icke fungerande dator (chipset, FW-chip, GPU etc.) är väl det som avgör mest. En gammal men "korrekt" dator med ett bra ljudkort (t ex internt RME) kan ju ha absurt låg latency.

Postat
Va?

Ljudkort i kombination med fungerande kontra icke fungerande dator (chipset, FW-chip, GPU etc.) är väl det som avgör mest. En gammal men "korrekt" dator med ett bra ljudkort (t ex internt RME) kan ju ha absurt låg latency.

Jag förutsätter förstås att man inte har gjort fatala fel i installationer och använder ökända problembarn, som nForce4 chipset, 3com nätverkskort och annat skrot... 😄

Sätter du samma ljudkort i en snabbare maskin så kan du bibehålla den låga latencyn mycket längre.

Jag körde utan bekymmer på 3ms latency med min gamla P3 med Win98 och RME Hammerfall - MEN med väldigt få samtidiga spår och pluggar. Så fort man körde med större projekt, så måste latencyn upp.

Med en modern dator behöver man inte höja latency förrän när man har många spår och pluggar.

Kör du ett fåtal spår och pluggar så kan alltså i princip vilken dator som helst hantera det, men faktum kvarstår att det ÄR datorns prestanda som påverkar mest, eftersom allt som händer i en DAW måste hanteras genom datorns bussar, hårddiskar, minnen och CPU.

Postat

Jo. självfallet så kan man ösa på mer pluggar med en vassare dator men "grund-latencyn" kan vara lika bra i en äldre dator. Dessutom så brukar man ju inte ha alltför många pluggar igång när man skapar, dom åker ju på när det är dags att mixa och då spelar det ju ingen roll om man måste höja upp buffer-storleken.

Postat

Latency fungerar mot det man gör. Punkt.

Om man tror att ett Emukort ska fungera när man gör 20 spår med effekter so fine,

Man kan även tro att ett RME kort och Logick fixar allt.

Tyvärr inte.

Det finns en fördröjning i allt!

Den finns i musik.

Dom som likt jag vill göra pålägg efter pålägg behöver interna system eller möjligheten att flytta ljudspår.

Allt externt är skit.

Satsa på internt!

Postat
Latency fungerar mot det man gör. Punkt.

Om man tror att ett Emukort ska fungera när man gör 20 spår med effekter so fine,

Man kan även tro att ett RME kort och Logick fixar allt.

Tyvärr inte.

Det finns en fördröjning i allt!

Den finns i musik.

Dom som likt jag vill göra pålägg efter pålägg behöver interna system eller möjligheten att flytta ljudspår.

Allt externt är skit.

Satsa på internt!

Om man ska spela in många saker samtidigt eller koppla in externa effekter eller göra mixen på en extern mixer, så behöver man absolut ha ett internt ljudkort för att det ska rinna på på bästa möjliga sätt. Det är en klar fördel med möjlighet till latencyfri medhörning och omfattande möjlighet till routing för att få ut individuella monitormixar till så många som det behövs till (oj - nu beskrev jag ju mitt ljudkort... 😄 ). Om man bara spelar in ett fåtal spår i taget så funkar det lika bra med Firewire, så för de flesta fungerar det hur bra som helst.

Själv kör jag med RME HDSP9652 (PCI-kort) och externa omvandlare från RME och Benchmark, så ALLT externt är inte skit... 🙂

Något man ofta inte funderar över, är att även omvandlarna har en inneboende "latency" på ca 1ms (snabbare ju högre samplingsfrekvens man väljer), som man aldrig kan komma runt.

Postat
...Man kan även tro att ett RME kort och Logick fixar allt.

Tyvärr inte...

Med ett bra internt kort (t ex RME) och rätt dotorkonfiguration, så har man ett väldigt kompetent system, oavsett om man kör ”Logick” ( 😄 ) Cubase, eller något annat.

Postat
Vissa omvandlare (som, återigen, t ex de som sitter i vissa RME-prylar) har väldigt låg AD/DA fördröjning:

http://www.rme-audio.de/en_products_adi_8_qs.php#4

Absolut! Jag var nog lite otydlig där, men jag syftade på lite billigare prylar... 😄

Postat

kort lunchsvar...

tack för synpunkterna i ämnet. det verkar alltså som att det vitala är datorns kapacitet och att det därför inte -vad gäller latency- är speciellt värdefullt att prova dyrare modeller (kollar för tillfället på ett firestudio).

-visst kan man jaga en enstaka millisekund, men på det hela taget verkar audiointerfacen inte vara svaga länken i kedjan (när det gäller den digitala behandlingen), utan snarare datorns hårdvara.

Postat
Med ett bra internt kort (t ex RME) och rätt dotorkonfiguration, så har man ett väldigt kompetent system, oavsett om man kör ”Logick” ( 🤪 ) Cubase, eller något annat.

tack för din synpunkt. det är dock bara aktuellt med firewire-teknik och chipset/cpu i förhållande till audiointerfacets kapacitet, i den här frågeställningen.

Postat
är på väg att gå över till firewire och behöver hjälp att besvara frågan "hur stor roll spelar egentligen audiointerfacet, när det gäller balansen mellan latency och dropouts?"

om interfacet i sig erbjuder (möjliggör) väldigt låg latency och över lag bra ljud, men dropouts börjar uppträda vid 128 samplingars buffer; är det någon vits att prova alternativa interface, eller är det bara att inse att ens dator har lite svårt att hänga med när man vill för mycket på en gång?

är det så att nya firewire-interface är så likvärdiga i kommunikationen med datorn att resultatet kommer att bli det samma även om man går upp lite i pris, eller skiljer det sig så mycket mellan olika märken att det har märkbar betydelse när det gäller latency?

min tanke är att det är ju en viss mängd data som som ska föras över och processas (till ett givet chipset på en given dator) oavsett vilket "märke" man väljer på interfacet, och således borde skillnaden inte vara så stor.

tankar, erfarenheter?

Nog för att drivrutiner kan vara mer eller mindre välskrivna men njae, jag är skepptisk i frågan för om en dator inte klarar av att hantera FireWire utan att få droppouts spelar det mest troligt ingen större roll vilket FireWire-interface man använder sig av.

Har fått för mig att RME har väldigt effektiva och stabila drivrutiner till det mesta de gör sålänge man använder sig av TI (TexasInstruments) firewire controller. Apogee gör väldigt stabila produkter för Mac men har inte riktigt lika effektiva drivrutiner vilket gör att man kan köra färre antal livekanaler simultant. Finns ett test på http://logicpro.se som bekräftar mina antaganden om effektiva drivrutiner.

Postat
Nog för att drivrutiner kan vara mer eller mindre välskrivna men njae, jag är skepptisk i frågan för om en dator inte klarar av att hantera FireWire utan att få droppouts spelar det mest troligt ingen större roll vilket FireWire-interface man använder sig av.

Har fått för mig att RME har väldigt effektiva och stabila drivrutiner till det mesta de gör sålänge man använder sig av TI (TexasInstruments) firewire controller. Apogee gör väldigt stabila produkter för Mac men har inte riktigt lika effektiva drivrutiner vilket gör att man kan köra färre antal livekanaler simultant. Finns ett test på http://logicpro.se som bekräftar mina antaganden om effektiva drivrutiner.

jag tolkar första delen av ditt svar som att dropouts inte har med samplebuffer att göra, men visst är det så att det går att få dropouts med alla firewireinterface, om man minskar buffer-storleken? jag har TI-chipset och testar att spela in på 8 kanaler samtidigt med några vsti, ett hyggligt reverb som send-fx och 160 samplingar i bufferstorlek, vilket ger en inputlatency på drygt 5 millisekunder. försöker jag att gå ner lägre så får jag dropouts.

jag tycker egentligen att det käns ok på en bärbar, men det kan vara intressant att väcka frågan om huruvida ett dyrare interface skulle låta mig köra med ännu lägre buffer size. misstänker att det är datorn som sätter begränsningen, dock intressant att höra olika erfarenheter.

Postat
jag tolkar första delen av ditt svar som att dropouts inte har med samplebuffer att göra, men visst är det så att det går att få dropouts med alla firewireinterface, om man minskar buffer-storleken? jag har TI-chipset och testar att spela in på 8 kanaler samtidigt med några vsti, ett hyggligt reverb som send-fx och 160 samplingar i bufferstorlek, vilket ger en inputlatency på drygt 5 millisekunder. försöker jag att gå ner lägre så får jag dropouts.

jag tycker egentligen att det käns ok på en bärbar, men det kan vara intressant att väcka frågan om huruvida ett dyrare interface skulle låta mig köra med ännu lägre buffer size. misstänker att det är datorn som sätter begränsningen, dock intressant att höra olika erfarenheter.

Tror du får dropouts för att din CPU eller ditt system inte klarar av belastningen som lägre samplingsbuffert innebär så ja, det borde gå att få droppout med vilket ljudkort som helst om man inte har tillräckligt mycket "datorkraft" bakom.

Du har en mycket intressant frågeställning och jag tror att svaret på frågan har att göra med hur väl skrivna drivrutiner man har till sitt audio-interface. Är liksom du mycket nyfiken på frågeställningen! 😐

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.