Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hei!

Jeg trenger en god stereomic som kan brukes både med bærbar MD og i studio (XLR)

Jeg har sett på Røde NT4, den har både mini stereo jack og Dual XLR. Noen bedre forslag?

Hilsen Martin

Annons
Postat
Hei!

Jeg trenger en god stereomic som kan brukes både med bærbar MD og i studio (XLR)

Jeg har sett på Røde NT4, den har både mini stereo jack og Dual XLR. Noen bedre forslag?

Hilsen Martin

vill du använda den för stereo sånginspelning eller?

Postat

Hej Markvoll,

mycket beror på vad du skall ha det till. Jag har aldrig själv hört en NT4-a så jag kan inte riktigt säja om det är bra eller dåligt.

NT4 är ganska stor, så du lär ju inte kunna smuggla in den på konserter eller så. Vill du ha något riktigt litet att gömma med bra ljud så kan du titta på DPA 4060. Två sådana och en liten förförstärkare och bättre ljud är svårare att få. Det finns folk som gör sådana här tror jag mig ha sett.

I övrigt i stereomikar finns ju Audio-Technica som jag tror är lite sämre än NT-4 (men detta är bara fördomar). Sony har en dyr mik som anses bra. Billigaste stereo-miken är också en Sony.

Ett alternativ om du vill ha stereo är att köpa två likadana mikar. NT-5 kommer som matchat par och är några kronor billigare än NT-4, men du behöver också lite monteringsgrejor och fantommatning.

Så, berätta först vad du vill spela in, så skall vi komma tillbaka med förslag.

Trombonisten.

Postat

Jeg skal først og fremst bruke den til opptak av egne konserter (så jeg behøver ikke smugle den inn) 😳 Jeg skal også bruke den i studio, mest til sampling av cymbaler og innspilling av akustiske instrumenter (klassisk blås, gitar og forskjellig kammermusikk)

Jeg kan selvfølgelig kjøpe et par separate mikrofoner, men skal også bruke mic'en til å samle lyd med MD, som selvfølgelig ikke har Phantom.

Jeg har en Sony ECM-MS907 nå - den SUGER!

Jeg har også lånt en ECM-MS957 som er veldig bra, men har kun minijack.

Hilsen Martin

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.