MasterPH Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Hej! Såg att det fanns lite gamla trådar om Kurzweil men ingen färsk nog... Jag har i den grå forntiden jobbat lite med K2000, tycker den är ett riktigt monster med allt vad det innebär. 😠 Dock allt har jag två frågor till de bättre kunniga: 1. Vågar man satsa på en K2000 idag? Är den 'för' gammal (kom 1992 tror jag). Någon som har erfarenhet av att dom helt enkelt pajar? 2. Det finns orkesterkort (Stråkar och sånt) att tillgå till K2000, ett måste enligt min smak. Var kan man få tag i sådana kort/ROMar/whatever it is idag? Till vilket pris ungefär? Tack för Er hjälp. 🙂 Mvh MasterPH.
pme (oregistrerad) Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Tja, vad ska du ha den till? Den är en klassiker, men den får storstryk när det gäller realistiska pianon om du jämför med en PC. Som koncept är det fortfarande bra och tycker inte att det finns någon modernare som överträffar den som sampleplayer förutom att konkurrenterna har 100 gånger mer minne och är enormt mycket snabbare. Kort? Jag vet inte riktigt vad det skulle vara bra till, i alla fall om man har hårddisk monterad.
Demonproducenten Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 många tycker den är en utmärkt master klaviatur
Claes Holmerup Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Tja, vad ska du ha den till? Den är en klassiker, men den får storstryk när det gäller realistiska pianon om du jämför med en PC. Som konceptär det fortfarande bra och tycker inte att det finns någon modernare som överträffar den som sampleplayer förutom att konkurrenterna har 100 gånger mer minne och är enormt mycket snabbare. Kort? Jag vet inte riktigt vad det skulle vara bra till, i alla fall om man har hårddisk monterad. Min K2000 lever fortfarande... 🙂 Jag har båda expansionskorten i och 2st 16MB SIMM som var ÄCKLIGT dyra, kommer jag ihåg. En hårddisk stopade jag också i, men tyckte inte att samplingsmodulen var meningsfull att skaffa, eftersom det fanns så mycket samplingar, både gratis och kommersiella. Expansionskorten ger omedelbar tillgång till massor av extra ljud - utan inladdningstid. Det är egentligen enda anledningen att ha dem, men det gör också att den funkar perfekt att ha på scen, där man kan behöva byta jud snabbt. En sak som många nog har missat är att den också har en inbyggd synt som kan emulera många olika syntesmetoder - så den är mer än en sampler+sampleplayer... Själv använder jag den dock bara som klaviatur numera eftersom det, som sagt, blir mycket bättre ljudkvalitet i VSTi.
MasterPH Postat 16 februari 2009 Trådstartare Postat 16 februari 2009 Tja, vad ska du ha den till? Den är en klassiker, men den får storstryk när det gäller realistiska pianon om du jämför med en PC. Som konceptär det fortfarande bra och tycker inte att det finns någon modernare som överträffar den som sampleplayer förutom att konkurrenterna har 100 gånger mer minne och är enormt mycket snabbare. Kort? Jag vet inte riktigt vad det skulle vara bra till, i alla fall om man har hårddisk monterad. Tjena. Jag tänkte nog ha den som masterklaviatur, på ett eller annat sätt. Vill att den ska kunna låta så bra som bara Kurzweil kan, så att säga. 🙂 Ok, så om man har HD i K2000 så behöver man inte köpa till ROM-kort eller vad det nu är, med symfoniuppsättning ljud och sådant? Man kan fixa ljuden (via nätet?) och smacka in dem på HD'n då? K2000 kan ju fixa i princip ALLA ljud, och det ska den få göra hemma hos mig. 🙂 Har lyssnat lite på de nya Kurzweilarna (K2500 och PCS va tusan den heter), måste säga att jag inte är jätteimponerad av ljuden i dessa. Kanske är fel, men i sammanhanget känns K2000 skööön fortfarande. Men andemeningen är att man vågar fortfarande ge sig på K2000 då? Tycker dom kommer ner i trevligt pris nu på senare tiden.
MasterPH Postat 16 februari 2009 Trådstartare Postat 16 februari 2009 Min K2000 lever fortfarande... 😄Jag har båda expansionskorten i och 2st 16MB SIMM som var ÄCKLIGT dyra, kommer jag ihåg. En hårddisk stopade jag också i, men tyckte inte att samplingsmodulen var meningsfull att skaffa, eftersom det fanns så mycket samplingar, både gratis och kommersiella. Expansionskorten ger omedelbar tillgång till massor av extra ljud - utan inladdningstid. Det är egentligen enda anledningen att ha dem, men det gör också att den funkar perfekt att ha på scen, där man kan behöva byta jud snabbt. En sak som många nog har missat är att den också har en inbyggd synt som kan emulera många olika syntesmetoder - så den är mer än en sampler+sampleplayer... Själv använder jag den dock bara som klaviatur numera eftersom det, som sagt, blir mycket bättre ljudkvalitet i VSTi. Hepp! Vad ska det vara för HD i K2000? Är det special yadiyada eller vad är det för gränssnitt på den? Storlek osv.? Tänkte om man kanske hade någon gammal häck liggande hemma som man kan pula i Kurzweilen om man skaffar en sådan utan HD. 🙂 Jodå, visst är det en synt/sampler. Vad kan man inte göra med prylen är väl snarare frågan. Du har väl hittat spelet långt ner i skallen på den? 😆
pme (oregistrerad) Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Hepp! Vad ska det vara för HD i K2000? Är det special yadiyada eller vad är det för gränssnitt på den? Storlek osv.? Tänkte om man kanske hade någon gammal häck liggande hemma som man kan pula i Kurzweilen om man skaffar en sådan utan HD. 😆 Jodå, visst är det en synt/sampler. Vad kan man inte göra med prylen är väl snarare frågan. Du har väl hittat spelet långt ner i skallen på den? 😳 En scsi disk. Tyvärr brukar scsi användas med i servers så de brukar inte vara speciellt tysta.
Claes Holmerup Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 En scsi disk. Tyvärr brukar scsi användas med i servers så de brukar inte vara speciellt tysta. Vanlig SCSI-1 eller SCSI-2 - INTE Wide eller andra nyare interface. En extern hårddisk som Zip eller Jaz eller eget ihopplock funkar också. Den externa anslutningen är 25-pin D-sub. Dessutom har jag för mig att det är en begränsning till 2GB - om inte operativet har uppdaterats sedan jag skaffade min för typ 15 år sedan eller något... 😳
MasterPH Postat 16 februari 2009 Trådstartare Postat 16 februari 2009 Vanlig SCSI-1 eller SCSI-2 - INTE Wide eller andra nyare interface. En extern hårddisk som Zip eller Jaz eller eget ihopplock funkar också. Den externa anslutningen är 25-pin D-sub.Dessutom har jag för mig att det är en begränsning till 2GB - om inte operativet har uppdaterats sedan jag skaffade min för typ 15 år sedan eller något... 😱 Ok, brill. Tackar för svaren! 🙂 Om det blir köp av K2000 så blir det att snoka efter HD också då. En gammal spinningrust sussie disk ska man väl kunna hitta på någon skrot. Mvh MasterPH.
laxlaxlax Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Jag tänkte nog ha den som masterklaviatur, på ett eller annat sätt. Vill att den ska kunna låta så bra som bara Kurzweil kan, så att säga. 😱 När man säger masterklaviatur så menar man ett klaviatur som skickar midinoter. Då är det inget som "låter", eftersom det bara är mididata som skickas. Däremot kan man ju uppskatta aftertouch osv. Men är det bara masterklaviatur du är ute efter så finns det många billigare. Ville bara hjälpa dig att hålla isär begreppen.
pme (oregistrerad) Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Vanlig SCSI-1 eller SCSI-2 - INTE Wide eller andra nyare interface. En extern hårddisk som Zip eller Jaz eller eget ihopplock funkar också. Den externa anslutningen är 25-pin D-sub.Dessutom har jag för mig att det är en begränsning till 2GB - om inte operativet har uppdaterats sedan jag skaffade min för typ 15 år sedan eller något... 😱 Wide diskar ska falla tillbaka om de sitter på en smalare bus. Har du provat?
Claes Holmerup Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Wide diskar ska falla tillbaka om de sitter på en smalare bus. Har du provat? Visst 17 - det ska funka med en adapterkabel. Det testade jag ju i min gamla Atari Falcon när det begav sig... Tack för rättningen. 😱
drloop (oregistrerad) Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 (redigerat) K2000 är en bra synt. Jag skulle nog använda den för syntljud och kanske inte till realistiska ljud, där är mjukvarusyntar mycket bättre. Redigerat 16 februari 2009 av drloop
hegobald Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 (redigerat) K2000 är fortfarande en monstersynth som spöar skiten ur det mesta.. Dess V.A.S.T arkitektur är fortfarande still going strong och även senaste synten PC3 använder samma princip.. Känner inte till nån annan synth som klarar av 96 oscillatorer unisont i både subtraktiv, FM. Additiv synthes samtidigt.. Att använda en K2000 som sampleplayer är ett understatement utav dess like.. Det går men det är att bara nudda på möjligheterna med denna synth.. Du hittar en begagnad från ca 4000:- och det är också ett understatement med tanke på att jag gav ca 34 000:- för min 1992 med 32 MB RAM samt 110 Mb SCSSI hårddisk och sample option (som jag i princip aldrig använde).. Summa sumarum.. en K2000 är fortfarande ett mycket bra begagnatköp. 😱 Om inte annat en väldigt skön masterkeyboard. EDIT: en liten artikel värd att läsa så förstår man hur kraftfull en K2000 kan vara http://interviews.sonikmatter.com/1999/daniel_fisher.php Eller kanske denna http://www.sweetwater.com/k2000/home.html Redigerat 16 februari 2009 av hegobald
pme (oregistrerad) Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Den använder FAT som diskformat, vilket förmodligen är orsaken till att det är ned 2GB.
MasterPH Postat 16 februari 2009 Trådstartare Postat 16 februari 2009 Tackar för all feedback! Å tack för länkarna, ska snoka... 🙂 Jodå, jag är fullt medveten om K2000 storhet och skillnaden mellan masterklaviatur (MIDI) och annat. För egen del titulerar jag "synten i mitten som jag utgår ifrån" som mitt masterklav. Sen finns det ett antal mindre väsentliga maskiner runt omkring som mest får hjälpa till men som inte själva klarar leverera det jag vill ha i min ljudbild, så att säga. ☺️ Något sånt.. 😎 Ska noga överväga om inte min lilla hemstudio skall begåvas med detta monster. Då kan man iaf lägga semestern på att lära sig programmera eländet om vädret skulle bli dåligt. 😄 Tack och bock!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.