Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå alla!

jag har ett problem jag stött på för första gången i min dator.

jag har nyss spelat in med protools i en studio, och tagit hem nedbouncade filer för mixning i cubase.

jag importerade in ljudfilerna i ett projekt (35st audio spår, alla mono) igår kväll, tryckte på play och allt funkade bra, inga avbrott i ljudet någon gång, jag kunde till och med lägga på effekter för att testa lite grejer på trummorna osv. jag sparade inga ändringar när jag stängde ner.

när jag idag, ett dygn senare, öppnar samma projekt och lyssnar, så peakar mätaren bredvid 'cpu usage'-mätaren, den som heter 'disk cache usage'. när den gör det, så försvinner ljuden i små korta intervaller och det hackar o har sig, helt oacceptabelt när man ska mixa alltså.

någon som vet vad det beror på? tycker bara det är så konstigt då allt funkade bra igår. jag har inte gjort några ändringar eller så.

jag provade att öka latencyn från ca 6ms till 20ms, men ingen förbättring.

jag antar att det kan ha något att göra med antalet spår, det är 35 wavefiler på ca 30 min vardera, som jag dock tänkt klippa till och göra olika projekt av.

jag har aldrig nånsin haft det problemet innan, och om jag minns rätt så har jag haft lika många spår förr utan några problem.

mitt ljudkort är ett e-mu 1820, om det skulle hjälpa.

hjälp, någon?

Annons
Postat

Upp till 20ms hjälper nog inte så mycket. När du ska mixa, så kan du lika gärna sätta upp latency på max. Det kommer förstås att påverka lyssningen, men allting blir lika mycket fördröjt, så det kvittar.

Ljudkortet är väldigt lite inblandat i processen (förutom när det gäller drivrutiner, som kan vara dåligt skrivna...), så det hjälper nog mer om du berättar vilken prestanda du har i datorn. Det är nämligen främst datorkraften som är avgörande för hur låg latency som går att köra. Eventuellt kan du ha ett chipset på moderkortet som fungerar dåligt. Om det är nForce4, så är det ett ökänt problem-chipset för DAW, medan alla andra chipset fungerar betydligt bättre...

Postat

ok,

jag provade att höja latencyn till max, i detta fallet var det 100ms, men det hjälpte inte tyvärr.

jag har win xp SP2, 2GB Ram, mitt moderkort heter ASUS p5vd2-mx, och jag har inga problem med processorkraft.

drloop (oregistrerad)
Postat

Runt 35 kanaler (kontinuerligt) är vad en 7200rpm disk klarar av. ( Så var det för ca 5 år sedan iallafall)

I en DAW så tar man till primärminnet som cache för att kunna köra fler kanaler.

I detta fall är filerna så stora att cachen inte hjälper till något. Därför får du problem med uppspelning.

Förutsättning för ovan är att det är 44.1kHz 24 bitar och monospår.

Det hjälper att klippa bort onödigt material. Det minskar antalet spår.

Postat (redigerat)

Jag skulle också gissa på att disken inte hänger med att leverera ljud-datan. 35 spår är en del, och är det dessutom stereospår .. då får diskarna jobba. Min 3 ghz burk med 7200 varvs SATA 1 diskar klarar upp till 45-50 stereospår om jag är riktigt försiktig. Om det är som vi tror, så är du i närheten av hårddiskens maximala läs/skriv kapacitet. En 10,000 varvare och kanske snabbare buss i datorn skulle ge dig mer att jobba med.

Om du ställer markören i slutet av låten, och sen håller du ögonen på disk-mätaren medan du klickar på "Return to beginning" eller flyttar markören ett långt hopp på något sätt .... om diskmätaren då går upp och tar mer än 1 sekund på sig att gå ner till noll, då är du på diskens maximala läs-hastighet - den klarar inte av att skicka ut all data i tid.

Jag kör som drloop föreslår. Jag klipper bort all tom ljud-yta, där spåret bara ligger och är tyst, och kapar upp spåret så att det bara spelas ljud-data där det finns något som hör musiken till. Du kan använda Cubase egna "klipp bort all tom ljud-data" funktion; den heter "Detect Silence" och finns under Audio -> Advanced. Kolla också så att audio hårddisken inte körs i PIO läge, utan i DMA eller UDMA läge, och att den (och systemdisken) inte är alltför full - minst 15% ledigt av totala lagringsmängen är min idé om minimum.

Redigerat av Opus99
Postat
Runt 35 kanaler (kontinuerligt) är vad en 7200rpm disk klarar av. ( Så var det för ca 5 år sedan iallafall)
Jag skulle också gissa på att disken inte hänger med att leverera ljud-datan. 35 spår är en del, och är det dessutom stereospår .. då får diskarna jobba. Min 3 ghz burk med 7200 varvs SATA 1 diskar klarar upp till 45-50 stereospår om jag är riktigt försiktig.

Är ni helt säkra på det? Jag körde ett test för många år sedan, 2004 tror jag det var. En, då sprillans ny, dator med 7200 rpm-diskar. Tänkte kolla hur många separata stereofiler som systemet pallade att spåela upp samtidigt. Använde mig av filer på mellan 1 och 3 minuter (44,1 kHz/16 bitar) men loopade så att alla spelade kontinuerligt. Har för mig att diskmätaren gjorde utslag på knappt hälften någonstans vid 30 stereofiler. Jag nöjde mig med hur som helst med det resultatet och stannade där.

I praktiskt arbete är det ju som ni säger sällan som alla spår spelar hela tiden och då förstår jag att RAM-minnet hjälper till att avlasta.

Jag tror jag gör ett test igen och återkommer...

Postat (redigerat)
Är ni helt säkra på det? Jag körde ett test för många år sedan, 2004 tror jag det var. En, då sprillans ny, dator med 7200 rpm-diskar. Tänkte kolla hur många separata stereofiler som systemet pallade att spåela upp samtidigt. Använde mig av filer på mellan 1 och 3 minuter (44,1 kHz/16 bitar) men loopade så att alla spelade kontinuerligt. Har för mig att diskmätaren gjorde utslag på knappt hälften någonstans vid 30 stereofiler. Jag nöjde mig med hur som helst med det resultatet och stannade där.

I praktiskt arbete är det ju som ni säger sällan som alla spår spelar hela tiden och då förstår jag att RAM-minnet hjälper till att avlasta.

Jag tror jag gör ett test igen och återkommer...

För min del ska jag inte svära på exakta siffror, men jag har märkt att rensa bort tom data från real-tids uppspelningen ökar antalet spår man kan få ut mer än vad jag kunde tänka mig först. Kan du spela upp 30 stereo-filer utan enorma problem problem, så kan du säkert spela upp 40, kanske 45 stereospår som mest om du rensar upp den tomma ytan.

Man kanske skulle göra ett disk-test, se hur snabbt disken skriver/läser data i snitt. Har för mig det brukar ligga mellan 40-55 mb per sekund för en SATA 1

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)

Rullade precis igång ett projekt med 24 stereofiler (44,1 kHz/24 bitar) i Cubase 4. Ingen av låtarna är under tre minuter. Diskmätaren i Cubase ger inget synligt utslag.

Nu har det gått tre minuter och några av låtarna har spelat klart. Inget mätarutslag under hela tiden.

Men det låter gôtt! Från början var det Beirut, Nelly Furtado, Beck, Sufjan Stevens med flera i en härlig kakafoni. Nu är det i princip bara Barry White och Hot Chip kvar.

Jag kör ett test med ytterligare ljudfiler...

Edit: Nu rullar 78 stereofiler (44,1 kHz/24 bitar). Första minuten var det i princip inga utslag på mätarna. Men efter en minut gjorde diskmätaren utslag då och då på upp till 25 (av 100). Gissar att man kan fläska på med mer än det dubbla utan att få "occasionally spikes".

Kanske är det svaret på att ingen vet säkert hur många spår ett system klarar av. Man slår liksom aldrig i det taket och det är för omständligt att testa det.

Edit 2: Efter drygt sex minuter är det bara Fela Kuti som håller på. På sex olika spår... Brötigt!

Redigerat av joachime
Postat

Med 44.1kHz och 24-bit så behöver man kunna läsa ca 1Mbit/s per spår.

SATA 300 kör med 300MB/s som max för interfacet, men så snabbt kan inte hårddiskarna jobba kontinuerligt.

Kollade disken i min dator på jobbet och den klarar ca 400Mbit/s kontinuerligt, vilket borde innebära ca 400 spår teoretiskt (men säkert betydligt mindre i praktiken) - och det är en gammal SATA 150...

Med effekter aktiva så påverkar det förstås belastningen - så om du får problem kan du testa att frysa spåren, så borde det fungera utmärkt.

Postat

tack så jättemycket för all hjälp!

jag provade att ta bort all onödig tystnad från spåren (använde mig dock aldrig av detect silence-funktionen) och det blev mycket bättre!

vill dock påpeka, eftersom diskussionen gled in på stereospår, att jag använde mig av 35 monospår...

en gång så rippade jag en massa referenslåtar från cdskivor inne i cubase, till stereo wav's, och jag hade aldrig problem med cache-peakar när jag spelade upp då, jag tror att det kan ha varit en ca 30 stereospår då. det borde ju vara som 60 monospår?

hursomhelst, jag tror jag kan sätta igång med mixningen utan problem nu.

tack igen!

Postat

I detta fallet skulle jag gissa på att det var för att spåren var så långa som det blev problem. Om jag förstod rätt så var varje mono-spår i projektet på ca 30 min? Då får datorn problem med att lagra uppspelningsinfo temporärt i RAM-minnet, vilket den gör i de testerna med betydligt kortare spår som andra berättar om i denna tråden. Tar man bort tystnad så blir ju spåren kortare.

Inte säker, men det är min teori. :-) Och drloop var inne på samma sak ovan.

Ett annat tips i liknande situationer kan vara att defragmentera disken. En fragmenterad disk minskar säkert läsningshastigheten en hel del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.