Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej är ny inom denna djungel.

har två scenarion,

vill spela in gitarr och sång

1 på min bärbara dator, endast usb möjligt

2 på min stationära, firewire finns eller pci/pci express

vad finns det för alternativ? syftet är att bara kunna spara ideer kanske göra någon enkel demo.

förstår inte rikigt vad jag behöver, är det speciella ljudkort bara för man ska spela in gitarr?

eller är det bara å trycka in min halvakustiska gitarr i line in på ett ljudkort?

räcker för mej att spela in ett instrument i taget.

XLR= mikrofon om jag förstått det rätt?

ordet billigt är bra 😳

tacksam för lite hjälp

Annons
Postat (redigerat)

Det mest speciella för ljudkort, när det gäller den nivå du vill jobba med, så kan man säga såhär: Ett ljudkort har ljudingångar, så kallade Line-in. Line-in förväntar sig att in-signalen ligger på en specifik strömstyrka. Men, om du kopplar in en mikrofon där, eller en gitarr med s.k. aktiva mickar, så kan mikrofonen/gitarren skicka in betydligt starkare eller betydligt svagare ström linje-ingångarna kan hantera, och då får man problem. Ljudnivån in då bli så stark att det distar, eller så svag att det knappt hörs, blir brusigt och jäkligt. Line-in förväntar sig en specifik signal-nivå.

Så om du vill koppla in flera olika typer av ljud-källor i ljudkortet, t.ex. mikrofoner, gitarr-sladdar, någon gång koppla CD spelaren direkt till datorn, då är det en bra idé om ljudkortet självt har en förstärkare i sig - en så kallad mikrofonförstärkare eller preamp. Om ett ljudkort bara har Line-in ingångar, så förväntar sig kortet en viss nivå på signalen, och om den inkommande signalen är starkare eller svagare än det så kan du inte sänka/höja på ljudkortet - utan du måste göra det på ljudkällan istället. Om ljudkällan då är en mikrofon, då är du rökt. Men om ljudkortet har preamps, egna förstärkare, så kan ljudkortet ta emot linje-nivå OCH så kan du förstärka signalen med, ifall den skulle vara rysligt svag. Ingen preamp = enbart line nivå. Preamp = line nivå plus förstärkning. För gitarrer, elbasar och andra el-instrument finns även en speciellt avpassad signaltyp som brukjar kallas Hi-Z (eller intrumentingång), och hittar du ett ljudkort som har både preamps och Hi-Z .. så är det ännu bättre.

Det är en av sakerna att tänka på. Om du har USB även på din bärbara, så kan ett USB ljud kort användas på båda datorerna och det är kanske ett litet plus i kanten. Annars skulle jag föreslå Firewire kort framför PCIe kort.

Om du talar om billiga ljudkort, pengamässigt, upp till 2500 kr typ, så låter alla "musik-skapar" ljudkort ungefär lika bra, plus eller minus någon grad hit eller dit. Jag föreslår ljudkort från tillverkarna M-Audio eller Echo. Troligen kommer du få flera svar om det här.

PS. XLR är en specifik standard att skicka ljud genom kablar, och i den standarden ingår den kontakten du menar. Många kallar den för XLR kontakt, och den kan användas för de flesta typer av signaler, men mikrofon-sladdar använder ofta XLR kontakt-don .. helt rätt. DS

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)

okej, fick jag lite mer inblick..

men det finns interna ljudkort som har preamp oxå eller är det sällsynt?

dem billiga usb korten känns ju rätt plastiga om man säger så..

men frågan är om det inte är bäst att kika efter begagnat.. vill ju självklart komma undan så billigt som möjligt om det blir så att jag inte ens klarar av skiten 😳

är det nåt speciellt man ska tänka på ?

förutom preamp och hi-z/di anslutning

Redigerat av karlberg
Postat

Titta på en lösning som Line 6 Toneport UX2. USB-ljudkort för ca 1700:-. Funkar både på din laptop och stationära. Tar gitarr och mick samt har lite pluggar som ingår.

Postat (redigerat)
Titta på en lösning som Line 6 Toneport UX2. USB-ljudkort för ca 1700:-. Funkar både på din laptop och stationära. Tar gitarr och mick samt har lite pluggar som ingår.

jo har ju kollat lite på såna lösningar, skulle tex line6 vara bättre än ett internt ljudkort?

det borde ju vara både bättre och billigare med ett internt kort som klarar mina krav?

som sagt inga problem att jag inte kan använda det med laptopen.

ge mej mer förslag!

om man tar ett ljudkort utan preamp, kan man använda en mixer med pre amp till det isf?även koppla gitarren till mixern? har förstärkare till gitarren och koppla igenom om det skulle behövas.

känns som mixers finns en hel del begagnade till bra pris för att "leka" med

Redigerat av karlberg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.