Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I letandet efter ett usb2-ljudkort så fann jag att det finns ett usb 2-ljudkort som inte har nätströmsanslutning, utan bara en usb-port, Tascam US-144.

Andra jag funnit har både och. Vad är bäst? Kan man vara garanterad att det fungerar utan nätströmsanslutning, även om man spelar in med 4 mikar samtidigt, som det där Tascam US-144 sägs klara. Kan man dessutom även i så fall koppla till en strömansluten/icke strömansluten extern mixer till det kortets linenivå L/R och köra med låt säga 8 mikar, via samma usb2-port...?

Såg nämligen hos en annan tillverkare att de för deras lilla usb2-ljudkort skrev att man förvisso kunde spela in med 2 mikar utan nätströmanslutning men om man valde att spela in på 4 st så krävdes nätström, då räckte inte usb-porten till. Vad gäller?

Jag har nog tidigare läst att situationen var en annan beträffande usb1.1 - då krävdes alltid nätström har jag för mig. Utbudet är rätt stort...

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

för att få 4 micar till US-144 krävs även en extern micpreamp med s/pdif som kräver extern ström!

vad jag vet kräver alla mixerbord ström.

från ett mixerbord kan du koppla hur många micar som helst men de kommer ju isåfall bara in på 2 spår i datorn

kommer ihåg för några år sedan i ett test med presonus där mätvärderna blev helt olika med eller utan extern ström

så det kan skilja

Postat (redigerat)
för att få 4 micar till US-144 krävs även en extern micpreamp med s/pdif som kräver extern ström!

vad jag vet kräver alla mixerbord ström.

från ett mixerbord kan du koppla hur många micar som helst men de kommer ju isåfall bara in på 2 spår i datorn

kommer ihåg för några år sedan i ett test med presonus där mätvärderna blev helt olika med eller utan extern ström

så det kan skilja

Utan extern ström var sämre, va?!...

Nej, det går bra att ansluta 4 mikar till Tascam US-144 samtidigt. Två via xlr och två via tele. Att välja fantommatning på någon/några enstaka mik/ar går dock inte (som på Terratecs ljudkort), det är en antingen/eller-situation.

Om man vill ha 8 mikar vid ett tillfälle får man koppla till en mixer/preamp, antingen via s/pdif eller via line in 1/2 tele på fronten. Produkten saknar line in L/R rca som en del ljudkort har, främst de dyrare. Och nej, jag känner inte heller till några preamps/mixers som går utan extern ström.

För mig konkurrerar främst Presonus Audiobox.

😲

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat
Utan extern ström var sämre, va?!...

ja

Nej, det går bra att ansluta 4 mikar till Tascam US-144 samtidigt. Två via xlr och två via tele. Att välja fantommatning på någon/några enstaka mik/ar går dock inte (som på Terratecs ljudkort), det är en antingen/eller-situation.
4 in, 4 out operation (analog, S/PDIF)

det är alltså endast 4 kanaler totalt 2 analoga och 2 digitala.

du kan inte använda tele och xlr-in gångarna samtidigt.

och för övrigt kan du inte koppla en mic till en teleingång som inte är en micingång utan extern preamp

denna tele är antingen linenivå eller instrumentnivå

Om man vill ha 8 mikar vid ett tillfälle får man koppla till en mixer/preamp, antingen via s/pdif eller via line in 1/2 tele på fronten

Produkten saknar line in L/R rca som en del ljudkort har, främst de dyrare. Och nej, jag känner inte heller till några preamps/mixers som går utan extern ström.

det är främst billiga/dåliga ljudkort som har rca-anslutninar eftersom det är en dålig anslutning

och som sagt om du kopplar 8 micar får du in alla på samma spår och kan inte mixa dem enskilt i efterhand men det är ju rätt att du från mixern kopplar in dem i lineingångarna eller s/pdif om nu mixern har det

För mig konkurrerar främst Presonus Audiobox.

då borde även emu tracker pre vara ett bra alternativ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.