Jump to content
Annons

Boss GT-10 & El gitarr

StevenP (oregistrerad)

Recommended Posts

StevenP (oregistrerad)

Jag sitter på en Macbook Pro med Echo Audiofire 4 ljudkort, som funkar skit bra. Efter att ha haft prylarna nu ett tag så vill jag bygga ut min hemmastudio lite, framför allt med en elgitarr.

Har läst lite om Boss GT-10 och den verkar råball, men funkar det bra att koppla in den direkt i datorn eller ljudkortet? Någon som har en sådan som kan ge lite råd etc? (jag är rätt okunnig vad gäller guitargear)

Vad beträffar gitarrer så har jag ingen vidare kunskap där heller, men min budgett ligger runt 5000kr. Läste här på forumet om någon gitarr som kostade runt 4000kr som var helt förträfflig för pengarna...men jag minns inte vad den hette. Rekommendationer?

Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Vad har du tänkt lira för musik, nån speciell eller allround? För 5000:- kan du få en bra gura på beggmarknaden.

Dela på andra sajter

GT10 går att koppla direkt in i ljudkortet med lyckat resultat.

Kolla vendolin.se för en begagnad gitarr. Beroende på vad du är ute efter för ljud så får du ju kolla efter olika gitarrer!

För lite rockigare ljud: en les paul-modell, ex. epiphone les paul eller hagström swede.

För mindre rockigt ljud eller kanske pop: fender strata (mexiko), squier strata.

För metalljud: ibanez RG, jackson dinky/soloist, schecter

För jazz/blues/rockabilly etc: en burk av ngt slag, ex. Ibanez Artcore-serierna.. finns mkt trevligt att hämta där.

Är du ute efter en billig allroundgitarr så tycker jag att washburns budgetmodeller är helt ok, lite knepiga i hals och stämskruvar, men om man lämnar in den till någon som kan fixa till den, så har du en gitarr som funkar bra!

Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Tackar för svaren!

Jag håller på med musik som är mer åt pop och rockhållet. Ett exempel med den typ av gitarrljud jag vill ha är lite åt John Petruccis ljud på det lite "halvlugnare" låtarna samt att jag gillar soundet på t.ex Saliva - Rest in Pieces. Alltså jag söker något som är rätt allround. Jag spelar inte metal direkt även om jag vill kunna dra igång ett rätt hårt sound på mina tyngre alster

Ska kika vendolin, problemet är att jag bor i Norge för tillfället, men kan kika på lite norska sidor för beggade gitarrer.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Precis. Schecter gör bra guror och har bra priser också. Själv lirar jag på blackjackmodellen med seymourduncanmickar på. Visst jag spelar metal på den men den funkar jättebra till annat också lika bra och är en allroundgura. Hittade den själv beggad för 4500:- av nån lite halvskum lirare. Visst fick justera den men sen blev det ju bra. 🙂

Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Ja Schecter skrev jag upp nu. Norge är ju så jävla handikappat dock..(när det gäller det mesta jämfört med Sverige) så handla från Thomann.de blir tydligen lite klurigt det, och inte har jag hittat någon bra beg-sida heller. Men jag ska hålla utkik och Schecter är uppskrivet på en liten lapp nu 🙂

DieHard, dom där mickarna du har, antar att du har bytt till dom i efterhand eller?

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja Schecter skrev jag upp nu. Norge är ju så jävla handikappat dock..(när det gäller det mesta jämfört med Sverige) så handla från Thomann.de blir tydligen lite klurigt det, och inte har jag hittat någon bra beg-sida heller. Men jag ska hålla utkik och Schecter är uppskrivet på en liten lapp nu 🙂

DieHard, dom där mickarna du har, antar att du har bytt till dom i efterhand eller?

Nejdå dem är originalmickar på den. 🙂 Om du ska beställa nytt så finns det bättre och billigare än thomann, som tack vare euron, blivit allt för dyra. Knappt lönt skicka efter där idag. Har bytt till http://www.dv247.com/ istället. Billigt och bra. Kollade men de säljer inte Schecterguror. Synd annars är de som sagt var billiga och bra och ett bra tips när det gäller annat du kan behöva.

Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Tackar för tipset om sidan. Kikat på den nu...och det lockar...fast lockar gör inte fraktpriset till Norge..69 pundare exklusive VAT. Det kostar skinkan det! Hur som helst så skeppar ju inte Thomann till Norge överhuvudtaget, så det blir nog till att beställa prylarna i lagom tid så att dom dimper ner i mellersta Sverige lagom till påsk! Fina påskägg det kan bli! 😄

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Oj hur kan det bli så dyrt till Norge? Själv betalade jag bara runt 172 spänn i frakt. Är du säker på att du kollat rätt? Låter märkligt i såna fall om det skulle vara mycket dyrare dit 😄

Redigerat av DieHard
Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Anledningen är att Norge inte är med i EU, men dom omfattas ändå en hel del av EU's bestämmelser, fast just import från utlandet blir oftast dyra historier med frakt och tullavgifter. Ett helvete!

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
StevenP (oregistrerad)

Kikat på en Schecter C-1 FR eller möjligen en Schecter Damien 6...kommentar?

Redigerat av StevenP
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.