Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Står i begrepp att köpa nytt externt ljudkort m firewire och typ 2-4 micingångar i prisläget max 10 tkr. Det är ju en halv vetenskap att välja rätt! Har fått tips om Presonus Firestudio Project samt RME Fireface 400. Är det någon som har ytterligare tips eller koll på hur bra nämnda ljudkort är? Tack på förhand!!

Annons
Postat
Tjena!

Står i begrepp att köpa nytt externt ljudkort m firewire och typ 2-4 micingångar i prisläget max 10 tkr. Det är ju en halv vetenskap att välja rätt! Har fått tips om Presonus Firestudio Project samt RME Fireface 400. Är det någon som har ytterligare tips eller koll på hur bra nämnda ljudkort är? Tack på förhand!!

rme 400 har ju gott renomé och stämmer med dina önskemål om antal mickingångar(med fantommatning) i den prisklassen. är man ute efter lite fler ingångar så finns ju som du skriver firestudio, men också focusrites "liquid saffire" serie.

min uppfattning är att du betalar mer för märket "rme" än vad du betalar för ex "presonus", man kan också tänka sig att priset påverkas av tillverkningskostnaderna i respektive tillverkningsland. tror att du ljudmässigt blir nöjd med vilken som av dessa tre, även om vissa har lite mer "hip-faktor" än andra. rme har säkerligen -om inte bättre- så dyrare mickpreams, när det gäller den digitala hanteringen så har både focusriten och fireboxen ny teknik med hög kvalité.

Postat

Jag håller med dig, det är en riktig djungel. Det du tjänar på i längden är att köpa ett kort som har gott rykte och gärna funnits ett tag på marknaden. Drivrutiner optimeras med tiden och gör att ditt ljudkort kommer att kunna utnyttjas till fullo. Om man tar RME Fireface 800 som exempel så kom det ut 2004 tror jag på marknaden, vilket var otroligt tidigt om man ser till prestandan och att den använder firewire 800.

Det är idag ett av de absolut bästa korten och det är också mycket tack vare att det funnits ett tag, stabilt är ordet!

Upp till 10.000 finns det mycket att välja på men du nämner 2-4ingångar vilket då gör att du kan sålla bort lite.

Kolla efter MOTU, det finns en jäkla massa kort som nog passar dig. T.ex Ultralite, Traveler mm. Kan du tänka dig begagnat finns det rätt mycket bra kort ute också.

MOTU, RME, PRESONUS skulle jag spana på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.