Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Satt bara och testade igår att använda mig av lite surround reverb på lite musik. Sedan tänkte jag att jag skulle testa att bränna detta på DVD (om jag fattat rätt så kan man bränna bara audio). Men vad ska jag spara det i för format?

När jag öppnar bounce-rutan så väljer jag 5.0 som output och inte Analog 1-2. Men sedan då? De filformat jag har är

WAV, AIFF, SD2, Quicktime, MP3 och MXF som dock är icke valbar. Men i alla fall kan jag bara välja de klassiska mono summed, multiple mono och stereo interleaved.

Måste jag köpa till något för att kunna göra detta?

Som ni märker är detta första gången för mig jag försöker göra något i surround. Men man måste börja testa någon gång 😄

Använder PT8 HD2, DIGI96.

MVH

Anders

Annons
Postat

när jag mixade i surround i min setup(digi001, 6.4) så sparade jag alla spår separat som monospår, och har för mig att en kompis till mig brände dem som en surround-dvd vet dock inte hur.

Postat
när jag mixade i surround i min setup(digi001, 6.4) så sparade jag alla spår separat som monospår, och har för mig att en kompis till mig brände dem som en surround-dvd vet dock inte hur.

Det låter ju väldigt omständigt. I min fantasi så känns det som att detta borde gå att göra med ett knapptryck 😄 Hittade lite om MXF på wikipedia. Och det verkar höra ihop med Dolby Digital. Mer än så fattade jag inte 😄 Det kanske är det som jag är ute efter. Och då kanske jag måste köpa en converter till pro tools?

Någon som vet om min fantasi stämmer, eller är det att bounca ner separata monofiler som gäller?

MVH

Anders

Postat

Näe, från 6.7 tror jag det ska finnas en surroundoption! Men sen om den kostar pengar eller inte har jag ingen aning om

Postat
Näe, från 6.7 tror jag det ska finnas en surroundoption! Men sen om den kostar pengar eller inte har jag ingen aning om

Jag är nog riktigt trög för jag fattar inte hur jag får ner detta till en DVD och kan lyssna på det i surround, hittar ingenting. Är det MXF som jag saknar och i så fall hur får jag det? Någon som kan ta steg för steg hur jag gör. Jag utgår från en stereofil som jag sedan lägger revibe på i 5.0 format. Vill bara kunna spara ner detta sedan och bränna på en DVD för att lyssna på i surroundanläggningen.

MVH

Anders

Postat

Jo, du behöver ett program som omvandlar dina 5 eller 6 mono spår till ac3 format eller DTS.

AC3 är samma som dolby digital använder sig av.

DTS är ett nyare och bättre format .

Det finns DTS tillägg till PT8 för säkert närmre 10 lax men finns billigare vägar att gå.

Gör man ett surround jobb så behöver man inte bry sig man skickar iväg mono filerna till mastring så fixar de det där men förstår att man vill testa.

Det är ett huvudvärksframkallande projekt att få det ner på DVD i rätt format innan man lär sig.

Postat (redigerat)
Jo, du behöver ett program som omvandlar dina 5 eller 6 mono spår till ac3 format eller DTS.

AC3 är samma som dolby digital använder sig av.

DTS är ett nyare och bättre format .

Det finns DTS tillägg till PT8 för säkert närmre 10 lax men finns billigare vägar att gå.

Gör man ett surround jobb så behöver man inte bry sig man skickar iväg mono filerna till mastring så fixar de det där men förstår att man vill testa.

Det är ett huvudvärksframkallande projekt att få det ner på DVD i rätt format innan man lär sig.

Okej. Nu bärjar det sakta men säkert gå upp ett litet ljus i mitt huvud.

Finns det något gratis eller väldigt billigt alternativ till MAC där jag kan göra om monofilerna till AC3-format? Går det att göra i iDVD eller iMovie? Som ni märker är jag urkass på detta. Men jag tänker lära mig så det är därför jag inte vill det ska kosta så mycket 😉

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Nu j-klar börjar det hända saker. Nu har jag fått en mapp med alla filerna. C L R Ls Rs osv. Valde multiple mono som output. Nu är det då hur jag sätter samman dessa.

MVH

Anders

Postat

Kör mac men sitter just vid en PC.

F-n, kommer inte på vad programmetr heter. Följer med DVDPro. Hur enkelt som helst för ac3 kodning!

Gratis är det nog värre med till mac.

Postat (redigerat)

Nar jag gjort surround mixar, vilket inte hant for ofta har jag anvant ett program som heter kort och gott compressor.

Tror det ar ett tillagg till media studio eller vad det heter.

Bounca mulitple mono fran PT och importera filerna till compressor som man sedan kan valja vilket format man vill ha...

Hittar du inte ett smidigt sett att gora detta pa kan jag gora det at dig om du bara skickar over filerna...

Har inte programet i min studio men kan gora det nar jag jobbar i en annan studio.

MVH Jonas

Edit: DVD Studio pro heter programet dar compressor ingar ( Har jag for mig)

Redigerat av J.Westling
Postat
Nar jag gjort surround mixar, vilket inte hant for ofta har jag anvant ett program som heter kort och gott compressor.

Tror det ar ett tillagg till media studio eller vad det heter.

Bounca mulitple mono fran PT och importera filerna till compressor som man sedan kan valja vilket format man vill ha...

Hittar du inte ett smidigt sett att gora detta pa kan jag gora det at dig om du bara skickar over filerna...

Har inte programet i min studio men kan gora det nar jag jobbar i en annan studio.

MVH Jonas

Edit: DVD Studio pro heter programet dar compressor ingar ( Har jag for mig)

Tack för alla svar och erbjudandet. Men det är inte nödvändigt då det bara var lek och test. Men nu vet jag vad jag behöver för att få AC3 format och har nu förstått hur det hela fungerar! Tack så mycket för alla svar i tråden som gjort att även jag fattade 😉

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.