Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej i denna sena timme!

Efter bök med min laptop och mitt pcmcia-ljudkort så måste jag ligga steget före och titta på alternativ också.

Om det inte går p.g.a. irq-konflikt med ett pc card typ II eller ett express card, så går det ännu sämre med ett firewireljudkort (på kanal 16 ligger "allt!).

Men ett usb 2-ljudkort kanske skulle fungera. Men då kom jag att tänka på en sak...

Spelar det någon roll för en laptop VAD man väljer för ett usb2-ljudkort? Alltså, blir det jobbigare för laptopen att hantera ljudkort om det har fler in- och utgångar eller är det bara av betydelse vilken TYP av ljudkort man väljer - firewire, usb 1.1, usb 2, pc card... pci... Där jag fått för mig att usb 1.1 är lättast att klara av för en lappis.

Jag har t.ex. kollat in E-mu 0404 och E-mu Pre Tracker, liksom Tascam US-144, Presonus Audiobox och M-Audio Fast TrackPro. De ligger runt 2000 kr.

197706.jpg

205872.jpg

197141.jpg

217037.jpg

184360.jpg

Men sedan såg jag att det fanns andra usb-ljdkort för lite mer än det dubbla som har runt 8 mikpreamps t.ex., såsom Tascam US-1641, Edirol M-16DX, M-Audio Fast Track Ultra, M-Audio Fast Track Ultra 8R eller Alesis MultiMix 16. De är mer som rackmonterade ljudkort och/eller mixers.

fd57a3af91906c5543a82e514f13cf4d.jpg

110804.jpg

552c60a6c81f0597ecaada88c4623622.jpg

07c222ef3cef37d606d829d92e3189c3.jpg

139376.jpg

Spelar det någon roll för min laptops prestation om jag väljer ett av de fem sistnämnda ljudkorten, om jag nu ändå ska byta ljudkort till laptopen. USB som USB? Eller uppstår bara nya problem då...

Vad jag egentligen fluktar efter med denna tråd är att få veta om någon av er har något av de fem sistnämnda ljudkorten till en laptop och om det fungerar ypperligt. Alltså, klarar en lappis ett usb2-ljudkort som har igång 6-8 mikar samtidigt?

🙂

citronsaft//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Själv är jag väldigt intresserad av M-16DX....OM den hade haft normala reglar istället för vridpottar.

Är det någon som vet om det finns någon med liknande uppbyggad som M-16DX, alltså.. mixer modul + I/O modul.

Men med vanliga reglar.

pme (oregistrerad)
Postat

En skillnad på olika USB kort är hurvida de följer USB standarden för USB kort eller inte. Det är sånt som har betydelse när man byter eller uppgraderar sitt OS.

Postat (redigerat)
Lite mer information om USB och FireWire för den som är intresserad: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=834955

Okeeyyyy.......................

Nu kan jag tyvärr inte ha firewire i min laptop, så usb2 är enda alternativet. Min fw-plats irq-konfliktar enormt med en massa annat i laptopen, bl.a. med grafikkort. Inte direkt lysande!

Det är usb2 i denna tråd enbart.

Redigerat av debatt
Postat

En sak du bör tänka på är ju att om du har ett kort med en massa ingångar (som du troligtvis känner dig behöva?) så kommer du ju vara tvungen att spela in fler spår samtidigt, och det är väl någonting som laptops kan vara lite kinkiga med. Så ur den synvinkeln är det ju jobbigare för datorn att hantera ett ljudkort med fler ingångar. Men om du ex. bara tänker spela in max två spår åt gången så vet jag inte om du kommer märka någon skillnad.

Postat
En sak du bör tänka på är ju att om du har ett kort med en massa ingångar (som du troligtvis känner dig behöva?) så kommer du ju vara tvungen att spela in fler spår samtidigt, och det är väl någonting som laptops kan vara lite kinkiga med. Så ur den synvinkeln är det ju jobbigare för datorn att hantera ett ljudkort med fler ingångar. Men om du ex. bara tänker spela in max två spår åt gången så vet jag inte om du kommer märka någon skillnad.

Njaa..."tvungen" är väl en sanning med modifikation? Även om jag kopplar in 6 mikar i ett Tascam US-1641 rackversionsljudkort så kan jag ju välja att spela in det på två spår i Cubase. Eller? Det är ju mer för att få en bättre mikning på t.ex. trummor under inspelningen som jag funderar över fler än 2 mikingångar. Inte kanske för att kunna efterbehandla varje enskild trumma eller cymbal i programmet. Det räknar jag inte med att kunna, även om man kunde/kan jobba så med mitt lilla E-mu 1616.

E-mu Tracker Pre usb som spass föreslog verkar vara ett bra enkelt usb2-alternativ eftersom man kan ha den som fristående mikpreamp och därför kan koppla in två mikar i Trackern (eller tre egentligen) och vidare sedan till 1616 och sedan till ett E-mu pci 1010-kort (inhandlas) och in i stationär dator. Får tänka långsiktigt...

Lustigt att det har tre mikingångar varav en i stereo.

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.