Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Vi har precis införskaffat ett SOUNDHOUSE ONE PA system. Där ingår 2 passiva toppar på 8" och en Sub på 15" med slutsteg.

På baksidan av subbasen kan man vrida upp gainen med en regel. Frågan är hur mycket ska jag vrida upp den?

Jag har sett sub-basar som har maxat gainen där bak på suben men det verkar extremt? Eller ska man göra det?

Hoppas någon kan hjälpa, mvh Chrille

Annons
Postat
Tjena!

Vi har precis införskaffat ett SOUNDHOUSE ONE PA system. Där ingår 2 passiva toppar på 8" och en Sub på 15" med slutsteg.

På baksidan av subbasen kan man vrida upp gainen med en regel. Frågan är hur mycket ska jag vrida upp den?

Jag har sett sub-basar som har maxat gainen där bak på suben men det verkar extremt? Eller ska man göra det?

Hoppas någon kan hjälpa, mvh Chrille

Skruva upp tills det låter bra, stanna där!

Postat

Men jag menar blir inte den överhettad och sådant tjafs då? 😉 Vill ju inte att den ska hålla ett tag.

Jag kan ju maxa gainen, fast sedan bara höja volymen på mixern lite gran, då kommer det ju låta bra fast suben kanske få "jobba" som tusan? Viss utrusting fungerar ju så men vet inte om det är samma med subz?

Postat

Den blir nog inte överhettad, nya grejer har limitrar som kapar ner volymen om ni skulle ha för starkt på från mixern.

En bra sak med en sån här mastervolym är att man spela en cd genom mixern, man ställer allt där så mixern går nästan för fullt utan att blinka rött. Sen höjer ni volymen på suben tills ni tycker att det är en lagom volym för den lokal ni ska spela i. Efter sen ni gjort det gör ni soundcheck och om ni inte spelar skithögt på scen så vet ni ju att volymen inte blir så mkt annorlunda än när ni testspelade en cd. Tar ni paus framåt kvällen och folk börjat fyllna till kan ni öka volymen lite på suben.

Så gör jag alltid när jag spelar enmansband med feta bakgrunder, jag höjer lite direkt på mina aktiva lådor i stället för att ändra på mastern på mixern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.