Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten udda fråga till någon välutbildad själ som har koll på latin.

Hur översätter man frasen "In search of" till latin?

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Det finns ett Latinforum på Usenet. Jag kommer inte ihåg adressen men den kan du säkert Googla fram. Lår oss få vet hur det gick. Happy Hunting! 🙂

Postat

Googlat har jag gjort...länge och väl

testat en hel bunt "översättare" online, men ingen tar hela fraser utan bara enstaka ord.

och latinets grammatik och böjelser är ingenting jag vågar mig på 🙂

Postat

Jag har googlat runt o kollat latin i ord och fraser.. ( är ingen expert på grammatik dock.)

Frasen: in search of.. ? in serach of..vadå? t.e.x in search of strength.. in search of Fire.. in search of beer 🙂

Uttaget ur sin innebörd hittar man olika separata ord men det blir ju flera hundra olika innebörder i den latinska meningen.

Postat
Jag har googlat runt o kollat latin i ord och fraser.. ( är ingen expert på grammatik dock.)

Frasen: in search of.. ? in serach of..vadå? t.e.x in search of strength.. in search of Fire.. in search of beer 😉

Uttaget ur sin innebörd hittar man olika separata ord men det blir ju flera hundra olika innebörder i den latinska meningen.

Det är väl det som är tricket.

Tanken var att man skall kunna skriva i stort sett vad som helst efter "in search of" så länge det är ett substantiv. 🙂

Genom att översätta "fram och tillbaka" på http://www.translation-guide.com/free_onli...nglish&to=Latin så tycks något likvärdigt uttryck vara "in quaero", som översatt igen betyder "upon to seek". Får mig att tänka på "quest" som i äventyrsspel.

Har provat den sidan men den fungerar inte för mig av någon anledning...Gateway timeout...

Postat

In search of = letaruntus en hajkus

..eh, en vild gissning alltså, har inte läst latin sen jag satt inspärrad som munk på Västgöta Kloster....

Postat
In search of = letaruntus en hajkus

..eh, en vild gissning alltså, har inte läst latin sen jag satt inspärrad som munk på Västgöta Kloster....

😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.