Jump to content
Annons

Anställningsformer för musikproducenter och mixtekniker


Virvelvind

Recommended Posts

Jag har gått och undrat lite hur arbetsmarknaden egentligen ser ut för de lyckliga få som tjänar pengar på att producera, spela in och mixa musik. Det är mycket frilans kan jag tänka mig. Men hur funkar det egentligen, vilka anställer dem? Studios, skivbolag, labels?? Studios måste väl ha egna ljudtekniker i alla fall kan jag tänka mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man vill få jobb så kan man inte bara sitta hemma och vänta på det. Man måste marknadsföra dig själv, börja med mindre projekt och band, ha lite kontakter eller skaffa osv. Men ingenting är omöjligt, vill man något så mycket kan man lyckas bara man lägger ner den tid som krävs.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

frilans helt övervägande som lindeberg säger

vanligast är väl att man driver eget å hyr ut sig till olika uppdragsgivare

som en konsult ungefär

får man bra kontakt med nån större uppdragsgivare kan kontrakt skrivas över längre tid med olika uppdrag som följer på vartannat

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
*bump* 😛

Var frilans innan jag blev signad (som låtskrivare och producent, men jag får även mixjobb genom detta) på ett management. Man kan väl säga att det är att vara frilans, för man har ju ingen direkt arbetsgivare utan en manager (A&R) som ser till att det kommer in jobb, håller kontakt med kunder, promotar en och tar procent på intäkter.

Jag har ingen superkoll hur pass vanligt det är att man är signad som producent. Det är betydligt vanligare bland låtskrivare, men jag känner också andra som har avtal som producenter. Nästan alla seriösare studios hyr ut till frilans-tekniker/producenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var frilans innan jag blev signad (som låtskrivare och producent, men jag får även mixjobb genom detta) på ett management. Man kan väl säga att det är att vara frilans, för man har ju ingen direkt arbetsgivare utan en manager (A&R) som ser till att det kommer in jobb, håller kontakt med kunder, promotar en och tar procent på intäkter.

Jag har ingen superkoll hur pass vanligt det är att man är signad som producent. Det är betydligt vanligare bland låtskrivare, men jag känner också andra som har avtal som producenter. Nästan alla seriösare studios hyr ut till frilans-tekniker/producenter.

Okej. Vilka är det som managementet fixar som kunder till dig då? Vilka betalar? Är det skivbolag och labels som har kontrakt med en artist du ska jobba med eller?

Då har du ingen direkt arbetsplats då va? Hyr in dig i studios för vissa jobb och har en hemstudio kan jag tänka mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att i egenskap av frilansande producent ha en egen, riktig studio.

Ja, det är klart. Fast då krävs det ju en hel del kapital så det kanske inte är det vanligaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är klart. Fast då krävs det ju en hel del kapital så det kanske inte är det vanligaste.

Sant, men det krävs ju ett visst startkapital till de flesta former av näringsidkande verksamhet. Att bestämma sig för att producera musik för att man är bra på det och sedan köpa grejer och skaffa lokal är ju ganska likställt med att t.ex vara duktig kock och öppna restaurang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Okej. Vilka är det som managementet fixar som kunder till dig då? Vilka betalar? Är det skivbolag och labels som har kontrakt med en artist du ska jobba med eller?

Då har du ingen direkt arbetsplats då va? Hyr in dig i studios för vissa jobb och har en hemstudio kan jag tänka mig?

Jag har egen studio, det har nog de allra flesta producenter som jobbar mycket. Drev även studio och jobbade i andra studios tidigare när det var helt frilans.

Jag jobbar ju varje dag, då går det liksom inte att hyra in sig hos någon annan hela tiden om den studion också har egen tekniker med egna projekt.

Precis, det är mest skivbolag och förlag, även det egna managementet eftersom de också har artister signade.

Sedan så kan man ju såklart ta emot andra osignade jobb som känns lovande och då går det ju till "som vanligt" att bandet/artisten betalar själva. Eller om man tror på något osignat så pass mycket att man gör några demos gratis och sedan kollar runt om det finns intresse för att göra ytterligare material och något förlag eller skivbolag kan sätta upp en "demobudget" för projektet...

Många låtskrivare åker runt i olika studios för att göra demos och skriver låtgrunder hemifrån, men det går inte riktigt (iaf inte för mig) om man ska producera. Ja om man inte har en väldigt fin hemstudio där inspelningarna blir såpass bra att de kan användas i den färdiga produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...