Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag har aldrig varit tvungen att använda denna funktion tidigare, men jag skulle behöva ändra tempot på mina trommor jag ritat upp.

Det är en del som ska vara långsammare än själva låten är, om jag klipper ut delen som ska vara långsammare, markerar och ändrar takt så ändras ju allt?

Vore även bussigt om någon visste hur man gör i Cubase, då det är cubase jag endast har tillgång till hemma.

Kan på förhand.

Annons
Postat

Vet inte om det finns någon funktion för att ha olika tempon synkade samtidigt, jag skulle gjort på något av följande sätt:

*Bounca ner den delen av trummorna du vill ha i ett eget tempo till ett audiospår. Sedan är ju det spåret inbränt och påverkas inte av att du ställer om mastertempot.

*Ett annat alternativ är att rita in trummorna så som du vill att det ska låta. Dvs stäng av griden och rita in det ändrade partiet som du vill att det ska låta snarare än hur det ser ut. Lite pill att få det att gå jämnt ut beroende på hur pass mkt i tempo du skall ändra och under hur lång tid.

Om det här inte hjälper dig så precisera din fråga lite mer. Exakt vad är det du ska göra? Vilka temposkillnader och under hur lång tid osv....

Mvh Erik

Postat

Vet bara hur man bär sig åt i Logic. Öppna Global tracks längst upp i arrange-fönstret och rita in tempoförändringar i Tempo-spåret precis som du gör med automation.

Postat (redigerat)
  iStofil sa:
Vet bara hur man bär sig åt i Logic. Öppna Global tracks längst upp i arrange-fönstret och rita in tempoförändringar i Tempo-spåret precis som du gör med automation.

Han vill veta hur man gör i Logic och det är precis det du beskriver han inte vill göra 😎

Gör som Anjou säger, det verkar enklast

Edit: Eller hmm.. Nu var jag nog lite snabb o uttala mig. Det är viss Cubase som det gäller men tråden ligger i Logicforumet? Nu är jag förvirrad.

Redigerat av Becker
Postat
  Becker sa:
Han vill veta hur man gör i Logic och det är precis det du beskriver han inte vill göra :rolleyes:

Gör som Anjou säger, det verkar enklast

Edit: Eller hmm.. Nu var jag nog lite snabb o uttala mig. Det är viss Cubase som det gäller men tråden ligger i Logicforumet? Nu är jag förvirrad.

Jag tolkar honom som att han vill ha ett annorlunda tempo på en sektion av låten, det jag skriver om åstadkommer just precis detta.

Postat
  Thorell sa:
Hejsan.

Jag har aldrig varit tvungen att använda denna funktion tidigare, men jag skulle behöva ändra tempot på mina trommor jag ritat upp.

Det är en del som ska vara långsammare än själva låten är, om jag klipper ut delen som ska vara långsammare, markerar och ändrar takt så ändras ju allt?

Vore även bussigt om någon visste hur man gör i Cubase, då det är cubase jag endast har tillgång till hemma.

Kan på förhand.

Jag tolkar dig som att du vill att tempoförändringen enbart ska påverka din trumregion ?

Så här gör jag i Logic 5 isåfall.

Markera alla regioner i arrange utom den region du vill ändra, leta sedan upp funktionen

"Lock SMPTE position"( i 5:an finns den under Functions>Object), du låser alltså alla

regioner utom den du ska ändra,

ställ om tempot i transporten till det tempo du vill ha din trumregion i,

gör "Lock SMPTE position" även på trumregionen (nu är alla regioner"låsta"),

ändra tillbaka tempot i låten till det ursprungliga, sen är det bara att "låsa upp" regionerna, klart !

Hur man gör i Cubase får någon annan berätta för dig !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.