Jump to content
Annons

Ska jag fortsätta jobba med denna?  

10 röster

1. 1. Ska jag fortsätta jobba med denna?

• Ja, för fan!
      1
    • Nja
      5
    • Verkligen inte!
      2

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Shaded

ARTIST/GRUPP: Kringlan

GENRE: Orientalisk smör-punk? Lajnad Psykrock? 😆 Jag vet inte alltså.

LÅTLÄNGD: 2.45

KOMPOSITÖR: Kringlan

PRODUCENT: Kringlan

EV. MEDVERKANDE: Kringlan

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 2 nånting

STATUS: Jättemycket skiss, behöver hjälp :/

LÅTLÄNK:

Kört fast rätt hårt på denna. Bara spelat in grunderna, men nu när det är gjort sitter jag fast. Vet inte hur jag ska fortsätta om jag ska det. Jag har en 2 verser till i samma stil som början och några smör-verser till. Men när jag slog mig ner spelade jag in slutet på skoj, och nu diggar jag det hårt.

Vore glad om nån annan kunde lyssna igenom och ge lite tips om hur man kan fortsätta. Eller om det ens är värt det.

Redigerat av Kringlan
Annons
Postat

Har du lyssnat något på John Frusciantes soloplattor? Om inte så kan du kanske hitta några riktlinjer där på hur man gör lajnad psykrock. 😆

Och ja, jag är seriös.

Postat

Tycker definitivt att låten är värd att bygga vidare på.

Är väl inte så insatt i hur psy-krock 🙂 (medveten felstavning) ska vara uppbyggd. Tyckte om låten iaf. Men (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig) i slutet på låten bryter du det lugna partiet. Jag tycker att det kanske borde komma tidigare i låten, för att sedan återgå till det lugna osv. Fast det kanske är för regelbundet för din smak 🙂

Det blir nog färdigt när det blir bra 🙂

MVH

Håkan

Postat
Tycker definitivt att låten är värd att bygga vidare på.

Är väl inte så insatt i hur psy-krock 😉 (medveten felstavning) ska vara uppbyggd. Tyckte om låten iaf. Men (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig) i slutet på låten bryter du det lugna partiet. Jag tycker att det kanske borde komma tidigare i låten, för att sedan återgå till det lugna osv. Fast det kanske är för regelbundet för din smak 😄

Det blir nog färdigt när det blir bra 🙂

MVH

Håkan

ja.. Kanske skulle dra igång den hårda delen direkt efter de orientaliska psykverserna...

Skulle fan skippat nja som alternativ alltså. Det säger ju mig så mycket.

Postat

Brassa på lite ensamma stråkar som hjälper till att färga verserna.

När låten ökar i tempo kanske du skulle dra i gång ett slammrigt trumset?

Det är en del knäpp i dina audiofiler..början eller slutet..kolla DC-offset på dem.

Postat (redigerat)
Brassa på lite ensamma stråkar som hjälper till att färga verserna.

När låten ökar i tempo kanske du skulle dra i gång ett slammrigt trumset?

Det är en del knäpp i dina audiofiler..början eller slutet..kolla DC-offset på dem.

Jo mixningen är skit.. har inte mixat alls. har bara lagt på gitarrer och sång för att testa om låten kunde bli nåt.

Sen när jag lyssnade igenom det för att se om jag ska lira in den på riktigt blev jag osäker och postade den här för lite tips och lite feedback från kunnigt folk 🙂..

Trummor ska det bli om jag spelar in den.. Stråkar.. hmm

jag lirar ju in allt live för att få det rena ljudet normalt men ska se om jag inte kan koppla in min M-audio för lite feta stråkljud.. Vore om inte annat kul att se vad man kan göra 😄

DS offset, vad gör det och hur fixar man det? är lite nybörjare i cubasis SX... inget problem kanske jag listar nog ut det 😉

Redigerat av Kringlan
Postat (redigerat)

DC offset kolla du i Cubase om du dubbelklickar på audiofilen.. när du är inne i audioeditorn ( cubase) kan du köra höger musknapp på tagningen och välja process -> remove DC offset.

med stråkar menar jag kanske enstaka toner med någon violin eller liknande som förstärker känslan av vemod.. 😉

Redigerat av demoniqus
Postat
DC offset kolla du i Cubase om du dubbelklickar på audiofilen.. när du är inne i audioeditorn ( cubase) kan du köra höger musknapp på tagningen och välja process -> remove DC offset.

med stråkar menar jag kanske enstaka toner med någon violin eller liknande som förstärker känslan av vemod.. 😉

Ja, har inte riktigt tänkt ha det så vemodigt, mer orientaliskt. fast man skulle ju faktiskt kunna spela rätt bra på vemod här alltså. ja nu har jag nåt å fundera på. Ska sätta mig ner och kålla lite på stråkar, och hur det blir om man förstärker vemodet i början.

Postat

Njaeee... varken låten som sådan eller sången håller tycker jag. Har svårt att säga vart arrangemanget är på väg. Men det första borde väl vara att sätta till lite trummor och se vart det tar vägen. 😉

Postat
Njaeee... varken låten som sådan eller sången håller tycker jag. Har svårt att säga vart arrangemanget är på väg. Men det första borde väl vara att sätta till lite trummor och se vart det tar vägen. 😎

Hmm.. Jao.. ska spela in låten ordentligt och lägga på lite trummor får vi se om den leder nånstans... verkar endå som folk tycker det kan vara värt det.

Postat
Jag vill inte låta som en jobbig jäkel, men varför lägga in punk i genren?

Bjeh.. du har väll rätt, om man ska vara nogrann.

Orientalisk smör-grunge kanske är bättre... ÄH, jag vet fortfarande inte vad det är.. psykrock är väll bäst som beskrivning..

Postat

Jag tycker inte du ska lägga på ett helt trumpaket, kanske några dova congas med få variationer. Basregistret i gitarren (antar jag) låter på tok för muddigt. Reverbet gör att det bara brummar i högtalarna! Sedan tycker jag också att du ska skippa choruseffekten på rösten, mycket skönare helt ren.

Jag gillar ditt lätt spruckna och aningen osäkra sätt att sjunga på i början, när du i ett senare parti tar i, känns det som om du håller igen. Sjung ut!

Överlag gillar jag sådana här "täta" produktioner, men det förutsätter att allt övertygar eftersom varje instrument, inklusive rösten, blir så intima och "nära". Till sist tycker jag att du borde öva på ditt engelska uttal lite.

Helt ok. 😆

Postat (redigerat)
Jag tycker inte du ska lägga på ett helt trumpaket, kanske några dova congas med få variationer. Basregistret i gitarren (antar jag) låter på tok för muddigt. Reverbet gör att det bara brummar i högtalarna! Sedan tycker jag också att du ska skippa choruseffekten på rösten, mycket skönare helt ren.

Jag gillar ditt lätt spruckna och aningen osäkra sätt att sjunga på i början, när du i ett senare parti tar i, känns det som om du håller igen. Sjung ut!

Överlag gillar jag sådana här "täta" produktioner, men det förutsätter att allt övertygar eftersom varje instrument, inklusive rösten, blir så intima och "nära". Till sist tycker jag att du borde öva på ditt engelska uttal lite.

Helt ok.  😉

Jag håller på att spela in den riktigt varsionen nu.. fixar och dolar... det är fanimej rätt svårt..

Den sista delen har jag strukit och lägger till betydligt mer funkaktig del där.

Jag förstår vad du menar med den dova gitarren men ska jag vara ärlig så gillar jag det som fan när den brummar ut i slutet, blir en sån sjuk känsla. Kan inte riktigt åstakomma det ljudet nu i andra inspelningen.

Får av nån jävla anledning in feta peaks trots att ljudet är rätt lågt..

Jag har inte lagt på ett trumpaket i den lugna delen än, får se om jag hittar nåt. Har en helgalen arabisk beat som blir häftig fast då blir det verkligen orientaliskt.

I funkdelen blandar jag klassiskt pettykomp med arabiskt vilket funkar utmärkt, hoppass ha en vettig version av låten för riktig sågning ute om 1 vecka.

Ska äva lite nångång hehe. nåt speciellt ord jag råkade få fel eller har jag bara en egendomlig accent genom hela?.

[edit] jao det var bara en test. Jag satt ner och sjäng utan att ha sjungit upp eller nåt, ska brassa på lite mer nu 😛

Redigerat av Kringlan
Postat
Ska äva lite nångång hehe. nåt speciellt ord jag råkade få fel eller har jag bara en egendomlig accent genom hela?.

Se en sjyst engelspråkig film, lägg några repliker på minnet, ställ dig framför spegeln - och öva på coola lines. 😉

Det var inget speciellt jag tänkte på, kanske att du skulle dra ned på den där amerikanska varianten av engelskan. Jag vet faktiskt inte... antar att det bara är till att öva - försök att imitera röster så gott du kan, eller flytta till London ett par år.

Postat

Se en sjyst engelspråkig film, lägg några repliker på minnet, ställ dig framför spegeln - och öva på coola lines. 😉

Det var inget speciellt jag tänkte på, kanske att du skulle dra ned på den där amerikanska varianten av engelskan. Jag vet faktiskt inte... antar att det bara är till att öva - försök att imitera röster så gott du kan, eller flytta till London ett par år.

haha... fan. alltså det blir nog LA... min accent lär inte bli bättre med andra ord.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.