Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

är det vanligt att man spelar in gittar i stereo?,altså genom två förstärkare på en gång. och isåfall, kan inte det bli väldigt knepigt om man spelar ett solo med bra häng,sustain i ena stärkaren och jättedåligt häng i den andra?

Annons
Postat
är det vanligt att man spelar in gittar i stereo?,altså genom två förstärkare på en gång. och isåfall, kan inte det bli väldigt knepigt om man spelar ett solo med bra häng,sustain i ena stärkaren och jättedåligt häng i den andra?

Att använda två stärkare går hur bra som helst, men jag förstår inte meningen med det om det nu som du säger är bra ljud i den ena och dåligt i den andra. Då är det väl lika bra att spela in i den bättre. Annars om du har möjlighet så hade jag i alla fall spelat in de båda stärkarna på olika kanaler (alltså två monospår) så att man sen i efterhand kan välja vilken man vill ha mer av och vice versa.

Postat

Får du långa hängtoner tack vare den bättre stärkaren (mer gain antagligen) så får du ju långa toner i den stärkaren med rent plonkljud också. Spelar du då in den förstärkaren för sig kan ju det bli ett annorlunda kul sound.

Postat (redigerat)

Men om det är så, att du menar att du vill få gitarren "bred", full stereo, över hela bredden ... i en enda tagning. Då går det att använda två stärkare, panorera ut den ena till höger och den andra till vänster. Men spontant skulle jag hellre föreslå att man spelar samma stämma två gånger, och panorerar ut de båda tagningarna istället. Om det är två stärkare, då känner jag som de ovan: det gör sig bättre som komplement till varandra, i mono, än som stereobreddare.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.