Jump to content
Annons

Något man behöver veta om Socket-1366 innan man börjar bygga?

SoloNo1

Recommended Posts

med 32bit XP kan du köra 3 GB.

Med 64 bit kan du köra i stort sett hur mycket som helst...

Lite mer än 3 Gb beroende på hårdvarukonfiguration. Upp till 3,7 Gb tror jag. Oftast tillräckligt om man inte öser på med tunga samplebaserade VSTi:s

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

OK

Så SP3 är 64 bitars os? Vad kan typ Cubase och Pro Tools max använda när det gäller minne?

Begränsningarna sitter i operativ systemet.

Dock så är väl program i allmänhet optimerade för att addressera så lite minne som möjligt...

Dock när man som jag har 12 GB ram som jag har, vill man gärna att program och OS i allmänhet addresserar mer minne...

Oanvänt minne är ju som sagt värdelöst, så mycket som möjligt ska ju ligga i minnet enligt mig.

Dela på andra sajter

Lite mer än 3 Gb beroende på hårdvarukonfiguration. Upp till 3,7 Gb tror jag. Oftast tillräckligt om man inte öser på med tunga samplebaserade VSTi:s

Teoretiskt ja, men windows kan inte ta vara på dom sista 700 MB minnet, det är i stort sett oanväntbart...

3 GB slukar man ju upp på direkten så hur kan du påstå att det är "tillräckligt" ..Men visst..det beror ju helt och hållet på vad man använder minnet till..

Nu i och med quickpath och billigare minnen tror jag, folk börjar inse fördelarna med att ha myket och snabbt minne, jag tror t.e.x inom 2 år kommer 6-12 GB

vara mer eller mindre standard i stationära datorer. Fast detta beror ju lite på SSD diskarnas utveckling också iofs...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har man äntligen dator igen!

Tog någon timme att bygga ihop fanskapet, men nu är allt på plats!

Här kommer lite bilder så länge, ska läsa igenom vad ni skrivit för något!

o0tsbb.jpg

crq11.jpg

2qvuzop.jpg

2agn24y.jpg

14xylol.jpg

yko5x.jpg

pt4qf.jpg

2ccv1c3.jpg

fzaxi.jpg

Att överklocka med dessa minnen samt detta moderkort är ju oslagbart.

Redigerat av SoloNo1
Dela på andra sajter

Teoretiskt ja, men windows kan inte ta vara på dom sista 700 MB minnet, det är i stort sett oanväntbart...

3 GB slukar man ju upp på direkten så hur kan du påstå att det är "tillräckligt" ..Men visst..det beror ju helt och hållet på vad man använder minnet till..

Nu i och med quickpath och billigare minnen tror jag, folk börjar inse fördelarna med att ha myket och snabbt minne, jag tror t.e.x inom 2 år kommer 6-12 GB

vara mer eller mindre standard i stationära datorer. Fast detta beror ju lite på SSD diskarnas utveckling också iofs...

Att Windows inte kan "ta vara på minnet", beror på att det bara finns 4GB adresser totalt i 32-bits system. Grafikkortet tar då 512MB av dessa 4GB (om man inte har ett grafikkort med ännu mer minne förstås...) - och sedan finns det en del fasta adresser för hårdvaran. Normalt är det strax över 3GB som är användbart efter att man har aktiverat 3GB-switchen. Varför den inte är aktiverad som default, har jag aldrig lyckats förstå, men det är en annan femma... 😛

Dela på andra sajter

Att Windows inte kan "ta vara på minnet", beror på att det bara finns 4GB adresser totalt i 32-bits system. Grafikkortet tar då 512MB av dessa 4GB (om man inte har ett grafikkort med ännu mer minne förstås...) - och sedan finns det en del fasta adresser för hårdvaran. Normalt är det strax över 3GB som är användbart efter att man har aktiverat 3GB-switchen. Varför den inte är aktiverad som default, har jag aldrig lyckats förstå, men det är en annan femma... 😛

Den har jag ju glömt, 3gb switchen ska jag ge mig på imorrn, den är ett måste! Claes, läste att det faktiskt finns anledningar till att inte 3gb switchen inte är "standard", kommer dock inte ihåg vad det var som blev galet, google löser dock svaret på den frågan.

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nu fattar jag ingenting kan man eller kan man inte utnyttja över runt 4 gig med XP? När jag frågade förra gången längre upp i tråden så sas det att jo med 64 bitars os så går det och det visste jag ju redan. Det verkade det som att man hänvisade till SP3 som 64 bitars, sen var det nån som pratade om 12 gig i sin maskin men det framgick aldrig om det var XP i den.

Eller är det så att xp bara kan hantera runt 4 gig men att eventuella program/pluggar som är installerade kan utnyttja mer när xp har tagit sitt?

Dela på andra sajter

Nu fattar jag ingenting kan man eller kan man inte utnyttja över runt 4 gig med XP? När jag frågade förra gången längre upp i tråden så sas det att jo med 64 bitars os så går det och det visste jag ju redan. Det verkade det som att man hänvisade till SP3 som 64 bitars, sen var det nån som pratade om 12 gig i sin maskin men det framgick aldrig om det var XP i den.

Eller är det så att xp bara kan hantera runt 4 gig men att eventuella program/pluggar som är installerade kan utnyttja mer när xp har tagit sitt?

SP3 = Service Pack 3...

Dela på andra sajter

32-bitars operativsystem kan bara adressera 4GB totalt, så för att kunna använda mer RAM än 4GB, måste man köra med 64-bits XP eller 64-bits Vista.

SP3 = Service Pack 3, men det har inget att göra med 32- eller 64-bit, utan det finns ett SP3 till 32-bits XP också.

I 64-bits Vista Home Basic har en gräns på 8GB, Home Premium är max 16GB och Vista Business, Ultimate och Enterprise kan ha max 128GB. Dessa gränser gäller bara 64-bit. Om man kör 32-bit så är det däremot fortfarande 4GB RAM som är max för alla Vista-versionerna.

Dela på andra sajter

Det där är inte hela sanningen...

Sedan beror det givetvis vilken SSD man jämför med. T.e.x Intel's 32gb "extreme" serie äger Raptor på ALLT, Både Accesstid och överföringshastighet. Dock är den jävligt dyr, och 32 gb är i minsta laget...x-25 som är vanligare har något sämre överföringshastighet, men lika bra accesstid. Så det beror helt och hållet på vad du ska använda disken till, om du jobbar med mycket stora samplingar är det bra överföringshastighet du behöver för att kunna föra över till minnet så fort som möjligt.. På en systemddisk däremot så är det väldigt små läsningar/skrivningar som görs mest...och då är det accesstid som betyder mer än något annat...På en systemddisk är det dock främst bra accesstid man behöver, samt att den ska läsa och skriva små filer på 4kb snabbt, när det gäller detta komer ingen meknanisk disk i närheten...

Men hur som helst, det är slöseri på pengar att köpa en SSD idag, bättre att vänta till slutet av året, då kommer priserna på SSD sjunkit rejällt...

Och jag hoppas du är medveten om att du köpt Greenpower dvs en 5400 rpms disk, vilket inte direkt är lämpat för inspelning, iallafall inte om du har många spår i ditt projekt....Att dom är extremt tysta kan väl däremot vara ett plus om man spelar in med mikrofon...Jag äger en Greenpower själv dom är extremt tysta...Greenpower diskarna är också stabila, så jag tycker du ska köra dom i raid 0, det gör stor skillnad kan jag lova...Men jag fattar ändå inte varför du köpte samsung ? dom är ännu tystare snabbare och väldigt stabila...

Vet du hur jädrans nervös jag blev när jag löste ditt inlägg, hur fasiken skulle jag kunna missa en sak. Ajabaja!

Produktbeskrivning WD Caviar Green WD10EADS - hårddisk - 1 TB - SATA-300

Typ Hårddisk - inbyggd

Formfaktor 3.5" x 1/3H

Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.7 cm x 2.6 cm

Vikt 0.73 kg

Kapacitet 1 TB

Typ av gränssnitt Serial ATA-300

Dataöverföringshastighet 300 MBps

Spindelhastighet 7200 rpm

Buffertstorlek 32 MB

Dela på andra sajter

Någon som vet prestanda ökningen när man kör raid0 jämfört med en singel 7200rpm?

Jag körde en sådan test (har för mig att det var med SiSoft Sandra) vid något tillfälle och kom upp på nästan dubbla hastigheten jämfört med en likadan ensam disk, så det gör betydligt större skillnad än mellan 7200 och 10000 RPM. Jag kör två diskar i Raid0 för ljudbiblioteken, så att det ska gå att få ut så många samtidiga toner därifrån som möjligt.

Sedan har jag för mig att det kan bero en del på om det är stora eller små filer som spelas upp, men generellt sett så blir det ruskigt mycket snabbare i alla fall. 🙂

Dela på andra sajter

Jag körde en sådan test (har för mig att det var med SiSoft Sandra) vid något tillfälle och kom upp på nästan dubbla hastigheten jämfört med en likadan ensam disk, så det gör betydligt större skillnad än mellan 7200 och 10000 RPM. Jag kör två diskar i Raid0 för ljudbiblioteken, så att det ska gå att få ut så många samtidiga toner därifrån som möjligt.

Sedan har jag för mig att det kan bero en del på om det är stora eller små filer som spelas upp, men generellt sett så blir det ruskigt mycket snabbare i alla fall. 🥰

Låter ju kanon, måste kolla manualen hur man går tillväga på detta mobo.

Dela på andra sajter

Vet du hur jädrans nervös jag blev när jag löste ditt inlägg, hur fasiken skulle jag kunna missa en sak. Ajabaja!

Produktbeskrivning WD Caviar Green WD10EADS - hårddisk - 1 TB - SATA-300

Typ Hårddisk - inbyggd

Formfaktor 3.5" x 1/3H

Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.7 cm x 2.6 cm

Vikt 0.73 kg

Kapacitet 1 TB

Typ av gränssnitt Serial ATA-300

Dataöverföringshastighet 300 MBps

Spindelhastighet 7200 rpm

Buffertstorlek 32 MB

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=342841

Här står det 5400 RPM 😱

Har hört något rykte dock..som jag aldrig orkat kolla upp ordentligt...

Att den kan växla mellan 5400 RPM och 7200 RPM, men detta är något jag måste kolla upp...

Oavsett vad så är Caviar Green inte bra diskar när det gäller Prestanda. Utan det är låg energiförbrukning samt ljudnivå som är i fokus.

Samsung F1 Spinpoint är nog att föredra.

Dela på andra sajter

32-bitars operativsystem kan bara adressera 4GB totalt, så för att kunna använda mer RAM än 4GB, måste man köra med 64-bits XP eller 64-bits Vista.

SP3 = Service Pack 3, men det har inget att göra med 32- eller 64-bit, utan det finns ett SP3 till 32-bits XP också.

I 64-bits Vista Home Basic har en gräns på 8GB, Home Premium är max 16GB och Vista Business, Ultimate och Enterprise kan ha max 128GB. Dessa gränser gäller bara 64-bit. Om man kör 32-bit så är det däremot fortfarande 4GB RAM som är max för alla Vista-versionerna.

Ok tack Claes då är det precis som jag trodde.

Dela på andra sajter

Hur mycket minne kan Cubase respektive Pro Tools dra nytta av om det körs på 64 bitars os som XP eller Vista? Jag kommer nog oxå att bygga en i7 maskin nån gång under året, kanske framför allt för att testa OSX på men en 64 bitars version av XP kan ju oxå vara intressant och jag har varit lite sugen på att testa PT.

Dela på andra sajter

Hur mycket minne kan Cubase respektive Pro Tools dra nytta av om det körs på 64 bitars os som XP eller Vista? Jag kommer nog oxå att bygga en i7 maskin nån gång under året, kanske framför allt för att testa OSX på men en 64 bitars version av XP kan ju oxå vara intressant och jag har varit lite sugen på att testa PT.

Begränsningen sitter återigen inte i programmen utan i ditt OS. Såvida programmet i fråga är skrivit i 64 bitars kod...Cubase och Pro Tools kan använda hur mycket minne som helst såvida ditt OS tillåter det.

Men kör du Vista Ultimate 64 bit kan du köra över 256 GB minne, så det lär räcka, jag vet inte hur mycket minne XP 64 GB klarar...men det lär vara över 16 GB iallafall..så det lär räcka..

Vista må ha dåligt rykte, men kör inte XP...Vista är bättre, Jag kör Vista SP2 RC nu...och funkar bra...bättre än XP.

Har man dock klen CPU och lite minne ska man nog köra XP.

Dela på andra sajter

Begränsningen sitter återigen inte i programmen utan i ditt OS. Såvida programmet i fråga är skrivit i 64 bitars kod...Cubase och Pro Tools kan använda hur mycket minne som helst såvida ditt OS tillåter det.

Men kör du Vista Ultimate 64 bit kan du köra över 256 GB minne, så det lär räcka, jag vet inte hur mycket minne XP 64 GB klarar...men det lär vara över 16 GB iallafall..så det lär räcka..

Vista må ha dåligt rykte, men kör inte XP...Vista är bättre, Jag kör Vista SP2 RC nu...och funkar bra...bättre än XP.

Har man dock klen CPU och lite minne ska man nog köra XP.

Jo det vet jag, du menar alltså att Cubase och Pro Tools är 64 bitars nu för tiden. Ok ja det borde det ju vara, man hoppas att Logic kommer dit iom nästa uppdatering. Vista blir det inte jag har ingen lust att lära mig det dessvärre iom att jag ganska nyligen gått över till Mac, inte för att jag har fördomar eller så utan helt enkelt bara för att jag inte vill. Ok då kan det bli en liten tur i Pro tools land framöver, Cubase är oxå helt ointressant i mina ögon dessvärre jag ville bara kolla hur det var nu för tiden.

Dela på andra sajter

Kan ju vara drivrutinerna till ditt ljudkort också ?

Det låter mer sannolikt..

Hur som helst bra program!

Testade min POD X3...

39787257.jpg

Tyvärr är det inte så lätt, har testat att ta bort allt "Enhets hanteraren", nu har jag även flashat om 5ggr med olika bios, det blir lite olika resultat via testet, "positivt", dock är det långt ifrån bra. Såg en annan snubbe som postat på nätet en analys via DPC med exakt samma moderkort, hans staplar syntes ju fan inte, blir att installera Vista istället nu och se ifall det blir någon förbättring!

Dela på andra sajter

Tyvärr är det inte så lätt, har testat att ta bort allt "Enhets hanteraren", nu har jag även flashat om 5ggr med olika bios, det blir lite olika resultat via testet, "positivt", dock är det långt ifrån bra. Såg en annan snubbe som postat på nätet en analys via DPC med exakt samma moderkort, hans staplar syntes ju fan inte, blir att installera Vista istället nu och se ifall det blir någon förbättring!

Om det funkade för en annan med samma moderkort, så låter det ju mer rimligt att det är drivrutinerna till ljudkortet som är kass...vad kör du för ljudkort ???

Internt eller Externt ?

Dela på andra sajter

Om det funkade för en annan med samma moderkort, så låter det ju mer rimligt att det är drivrutinerna till ljudkortet som är kass...vad kör du för ljudkort ???

Internt eller Externt ?

Det är oftast kombinationen av moderkort och annat (t ex GPU, nätverkskort mm) som ställer till det. Att det skulle vara "fel" på drivrutinerna låter osannolikt.

Dela på andra sajter

Drivrutinerna är ju avinstallerade naturligtvis innan detta test, nätverks kort och allt ni kan komma på är även inaktiverat innan detta test.

Detta är ett rent Bios problem punkt slut, så vi får se hur "vista" hanterar denna konfiguration, gör den det på ett bra sett så kan "Xp" nog gräva sin grav inom modern teknik!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

2lix00n.jpg

Nu är Windows Vista Ultimate installerad, då kan det se ut så här helt plötsligt!

Det är ju helt galet vad snabbt Vista startas, tog inte ens 15 sekunder innan allt var färdigladdat och klart!

Redigerat av SoloNo1
Dela på andra sajter

Det ser ju riktigt bra ut! Vista är kanske inte så hopplöst som det var från början...? 🙂

Det verkar alltså som om man helst ska ha helt fräsch hårdvara och Vista, medan en eller två generationer äldre hårdvara kan vara främsta orsaken till att man måste köra XP...

Undrar hur det blir med Windows7 - ska man uppgradera hårdvaran till nästa generation för att vara säker på att kunna köra det...? 🙂

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sedärja...ser ju bra ut...

Har läste lite mer om DPC, trodde först att den arbetade med ASIO drivern till POD X3, men har nu läst att det inte gör det..utan den arbetar med windows kärnan..osv osv

Så frågan är varför jag själv får jävla höga DPC latenser...Måste undersökas..

Har ju vad många anser det bästa moderkortet på marknden för x58 plattformen...

Asus Revolution... Men vi får se..i värsta fall är det dåligt bios kanske..

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Vore ju bättre om man kunde köra programmet offline i minnet, så man kan stänga av lite fler enheter...

Har provat att stänga av det jag kan stänga ner...utan något resultat.

Skulle vara intressant och se om det har något med raid kontrollern att göra kanske..

Jag hoppas bara att det inte är SP2 RC som spökar..som jag nyligen installerat...

Men hur som helst, dessa DPC värden förklrar ju hur som helst varför jag får clickljud när jag när jag spelar in...

Och det hade jag även med SP1

Dela på andra sajter

På min burk ser det ut så här - och då är jag uppkopplad mot Nätet och jagar utomjordingar med SETI @ Home. Normalt kör jag Cubase helt utan problem även om SETI får tugga vidare i bakgrunden. 🙂 OS är XP Home SP3.

post-393-1236528445_thumb.jpg

Man skulle kanske ge Vista en chans och se vad som händer - men samtidigt är det sådär lagom kul att installera om allting igen, efter att precis ha gjort det - och så kostar det ju dessutom en slant även om man väljer en OEM-version av Vista...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.