debatt Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Jag får inte volymkontrollen att fungera i mitt E-mu 1616! Tänkte att det kunde vara ett drivrutinsfel. Många som har problemet "cannot access volume control" har det för att en fil är skadad i Windows eller för att de använder en gammal drivrutin tydligen, enligt info i utländska forum. Det meddelandet får jag bara då jag har avinstallerat mitt inbyggda ljudkort. Det är inte det saken handlar om. Jag kan styra, men jag kan inte höra ljudet i mitt externa ljudkort - och det spelar här ingen roll om det inbyggda ljudkortet är inaktiverat eller ej. Visarna, staplarna rör sig upp och ned i både Cubase olika audiospår och i mastersektionen - och då både vid inspelning och uppspelning. I Patch-mixern rör sig staplarna dock bara vid inspelning, inte vid uppspelning. Och framförallt så hörs inget ljud ut då. Frågan är dels: vad är felet då? Dessutom, när man installerar nya drivrutiner till ett ljudkort - ska man ta bort de gamla först då?? 😊 //:debatt Redigerat 11 februari 2009 av debatt
tomazopantera Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Jag får inte volymkontrollen att fungera i mitt E-mu 1616! Tänkte att det kunde vara ett drivrutinsfel. Många som har problemet "cannot access volume control" har det för att en fil är skadad i Windows eller för att de använder en gammal drivrutin tydligen, enligt info i utländska forum. Det meddelandet får jag bara då jag har avinstallerat mitt inbyggda ljudkort. Det är inte det saken handlar om. Jag kan styra, men jag kan inte höra ljudet i mitt externa ljudkort - och det spelar här ingen roll om det inbyggda ljudkortet är inaktiverat eller ej. Visarna, staplarna rör sig upp och ned i både Cubase olika audiospår och i mastersektionen - och då både vid inspelning och uppspelning. I Patch-mixern rör sig staplarna dock bara vid inspelning, inte vid uppspelning. Och framförallt så hörs inget ljud ut då. Frågan är dels: vad är felet då? Dessutom, när man installerar nya drivrutiner till ett ljudkort - ska man ta bort de gamla först då?? 😊 //:debatt Att återskapa systempunkten hjälper inte heller förstås?
debatt Postat 11 februari 2009 Trådstartare Postat 11 februari 2009 Att återskapa systempunkten hjälper inte heller förstås? Nej alltså, det tror jag inte. Jag har ju ALDRIG fått mitt E-mu 1616 att fungera med den nya laptopen, så... i ett tidigare "läge" fungerade den ju inte heller då. Systemåterställning? Nja..
Krokodilen Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 För att verkligen avinstallera ALLT så prova how to uninstall hidden device drivers. Jag har själv haft nytta av det då jag trott mig avinstallerat en drivrutin men i själva verket ligger det kvar rester och skvalpar. I vart fall kan det vara värt att prova 😉 (ledsen om jag tjatar. Har skrivit samma sak i andra trådar 😱 )
Krokodilen Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Förresten ... har du en wave och en Asio strip i patchmixen? Rör mainmix mätaren på sig? Hörs det något om du använder hörlurar?
debatt Postat 11 februari 2009 Trådstartare Postat 11 februari 2009 (redigerat) Förresten ... har du en wave och en Asio strip i patchmixen? Rör mainmix mätaren på sig? Hörs det något om du använder hörlurar? Ja, jag har en Wav-strip och en ASIO-strip i Patch-Mixern. Wav och ASIO har aldrig rört på sig. Däremot rör sig Mic A (strip 3) under inspelningen och så även Main-mix-mätaren. I Cubase LE så rör sig stapeln för audiospåret jag spelar in på, men även masterdelen i Cubase LEs mixer. Under uppspelning rör sig samma mätare i Cubase LE! I Patch-Mixern rör sig dock ingenting. Här borde väl Wave och/eller ASIO out röra på sig, liksom MainMix-mätaren? I hörlurarna hör jag det ljud som jag just spelar in, men inte de andra ljuden om jag gör pålägg. Jag hör alltså bara det ljud jag just spelar in och bara under inspelningsmomentet. Under uppspelningen hörs ingenting i lurarna... 😆 papper//:musiken Redigerat 11 februari 2009 av debatt
Krokodilen Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Hmm, Blir det reaktion i wave-stripen om du kör med win-mediaspelaren? I annat fall kan du kontrollera vilken driver som win skickar ljud via i: Start=>Inställningar=>Kontrollpanelen=>XP: Ljud och ljudenheter, Vista: Ljud. Har du samma Asio out portar i Cubase som det står i patchmixen? I mitt fall "Asio Out 31/32".
debatt Postat 12 februari 2009 Trådstartare Postat 12 februari 2009 (redigerat) Blir det reaktion i wave-stripen om du kör med win-mediaspelaren? svar: Nej. Reaktion? Det enda som händer är att hela ljudkortet bräker på av pipiga toner som om det var kortslutning. Hårresande. I Kontrollpanelen visas att det är "E-MU DSP WAVE [DCC0]", som är valt under Ljudenheter såsom Ljuduppspelning. Är det bra? Samma Asio out i Cubase? Ja, det tror jag... Var kollar man det? Fick svaret i det amerikanska E-mu Forumet att jag för det första skulle "disable" on board sound card, det betyder "avinstallera" va? Men då kom det in en annan snubbe som skrev att det inte alls behövs!! Han pratade om att jag måste ha en strip i Patch-Mixern som hette Windows WDM. Vad pratar han om? 🙂 Redigerat 12 februari 2009 av debatt
Krokodilen Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Jag kör själv med sonar men detta kanske kan hjälpa? Vad någon menar med att "Disable" är att stänga av det ljudkort som finns på moderkortet. Detta görs i moderkortets Bios. Hepp 😉
debatt Postat 12 februari 2009 Trådstartare Postat 12 februari 2009 Jag kör själv med sonar men detta kanske kan hjälpa? Vad någon menar med att "Disable" är att stänga av det ljudkort som finns på moderkortet. Detta görs i moderkortets Bios. Hepp 😉 Ok. Kollade igenom det och rutorna stämmer inte alls överens med mina som jag får upp, jag har ju Cubase LE. 🙁😠
debatt Postat 13 februari 2009 Trådstartare Postat 13 februari 2009 Läst på mer nu... och följt instruktioner som amerikanerna länkat till om basic recording med Patch-Mixern. Kollade att VST out i Cubase LE överensstämde med vad som var output (egentligen benämnd input) i Patch-Mixern, och det var samma... Tror alltså att jag gör allting rätt, men lik förbannat är det fel. Men samtidigt är det ju inget fel på lurarna eller på lurutgången och adaptern knappast för den vidareförmedlar ju ljuden direkt utan latency t.o.m. till Cubase LE och jag kan höra omedelbart i lurarna det jag pratar in och skiten fastnar t.o.m. i Cubase LEs program - jag kan ju se vågformerna efteråt s.a.s. Nu håller jag på att reboota "allting" - så nu får vi se hur det blir. Men jag undrar en sak: När man har installerat gamla drivrutiner från E-mu (låg på cd 05) och ser att de har sprillans nya på hemsidan (09) som man också laddat ned. Bör man ta väck de gamla i datorn först? Det gjorde inte jag. Varken här eller "over there" har man svarat på det... Sinnessjuk snart.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.