Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag är ny här, har läst fööör många tråd men ej funnit nåt bra angående detta, är inte så bra på sånt.

Har en Studio Project B1 Mic hemma

Måste köpa ljudkort me preamp till B1:an

Alt.1

http://www.thomann.de/se/novation_nio_24.htm

Alt.2

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp_project_series.htm

Blir det negativt ljudmässigt med B1:an om jag använder novation nio 2/4 (med phantom) som jag tror ej har en mic preamp eller klarar jag mig utan mic preamp.

Eller ska jag nöja mig med art tube mic preamp, och använda min pc ljudkort (standard ljudkort)?

Behövs endast för sång, btw allt ska kopplas till PC (hemstudio)

Annons
Postat

det främsta problemet är hög latency med standardljudkort så du får ingen direct monitoring med det

och det är ett måste om du vill spela in dig själv

nio har en micpreamp med fantommatning så det funkar fint

lite dåligt att det bara finns rca-kontakter ut men inget problem

det finns ganska många ljudkort i samma prisklass att välja mellan...

Postat
det främsta problemet är hög latency med standardljudkort så du får ingen direct monitoring med det

och det är ett måste om du vill spela in dig själv

nio har en micpreamp med fantommatning så det funkar fint

lite dåligt att det bara finns rca-kontakter ut men inget problem

det finns ganska många ljudkort i samma prisklass att välja mellan...

Aha så den har micpreamp också, ok d va en bra nyhet,

endast rca kontakter ut dåligt? Jag behöver endast för sång d skadar väl inte nåt

Jag hade fått ett bra erbjudande drygt en tusen lapp ungefär för Novation Nio så jag tänkte väl att den duger,

jag är "rookie" inom det här området så det här e typ första köpet 😛

Jag hoppas att Nio ljudkortet funkar bra med SP B1 mic:en.

Tack för hjälpen uppskattas verkligen!

Postat

Ett ljudkort med phonokontakter är något du bör avstå ifrån är min åsikt. Du bör välja ett ljudkort med XLR och TRS-kontakter, som alltså arbetar med balanserade anslutningar. Då har du betydligt större chans att slippa störningsproblem och vara "mera kompatiel" med annan kringutrustning.

Jag skulle avstå från båda de förslag du angett. Och jag skulle inte heller ens försöka använda datorns interna standardljudkort.

Det finns hur mycket ljudkort som helst på marknaden i det här prissegmentet. Med olika kvalitet. Ett ljudkort som jag skulle kunna tänka mig passar dina nuvarande behov och som faktiskt räcker en ganska lång bit är detta (om vi skall hålla oss vid Thomann, jag skulle dock köpa det hemma i Sverige, du får det troligtvis till och med billigare här hemma och dessutom litet hjälp om du pratar med en bra butik):

http://www.thomann.de/se/emu_trakker_pre.htm

Eller som sagt var, förmodligen billigare på hemmaplan:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=492911

EMU-korten är oftast prisvärda och har bra ljudegenskaper för prisklassen. Ett exempel på ett riktigt prisvärt kort från EMU - som skulle kunna ge dig ett kort att "växa i" - är till exempel EMU 1820m (observera m-et i typbeteckningen är viktigt!) som dock, om jag fattat det rätt, inte tillverkas längre men brukar dyka upp på begagnatmarknaden. Även begagnat ligger det någon tusenlapp högre i pris än ovanstående, men det skulle kunna vara ett bra ljudkort för dig att verkligen växa i. Kortet har framför allt bra omvandlare, riktigt bra data, och för prisklassen hyfsade preampar (2st) och en hel radda bra anslutningar. Den enda nackdelen med kortet är samtidigt en av de stora fördelarna, Patchmixern, som gör kortet mångsidigt kräver att man sätter sig ned och läser manualen så man förstår hur den fungerar. Det är en och annan som inte har gjort detta och spytt galla över kortet när det "krånglat". Men det beror nästan uteslutande på att de inte gett sig tid att läsa igenom manualen ordentligt för att lära sig alla finesser/funktioner.

Kortet är i ch för sig ett PCI-kort som alltså skall monteras i en stationär dator, det framgår inte om du har en dator så du måste gå via USB. PCI-kort är annars de kort som ger snabbast överföring, med möjlighet till lägsta latency, firewire kan du räkna som nummer två och USB som den "långsammaste" anslutningen.

http://www.emu.com/products/product.asp?product=9871

Via den sidan kan du också hitta en länk så du ladda ner manualen och se mera om funktionen.

Postat
Ett ljudkort med phonokontakter är något du bör avstå ifrån är min åsikt. Du bör välja ett ljudkort med XLR och TRS-kontakter, som alltså arbetar med balanserade anslutningar. Då har du betydligt större chans att slippa störningsproblem och vara "mera kompatiel" med annan kringutrustning.

Jag skulle avstå från båda de förslag du angett. Och jag skulle inte heller ens försöka använda datorns interna standardljudkort.

Det finns hur mycket ljudkort som helst på marknaden i det här prissegmentet. Med olika kvalitet. Ett ljudkort som jag skulle kunna tänka mig passar dina nuvarande behov och som faktiskt räcker en ganska lång bit är detta (om vi skall hålla oss vid Thomann, jag skulle dock köpa det hemma i Sverige, du får det troligtvis till och med billigare här hemma och dessutom litet hjälp om du pratar med en bra butik):

http://www.thomann.de/se/emu_trakker_pre.htm

Eller som sagt var, förmodligen billigare på hemmaplan:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=492911

EMU-korten är oftast prisvärda och har bra ljudegenskaper för prisklassen. Ett exempel på ett riktigt prisvärt kort från EMU - som skulle kunna ge dig ett kort att "växa i" - är till exempel EMU 1820m (observera m-et i typbeteckningen är viktigt!) som dock, om jag fattat det rätt, inte tillverkas längre men brukar dyka upp på begagnatmarknaden. Även begagnat ligger det någon tusenlapp högre i pris än ovanstående, men det skulle kunna vara ett bra ljudkort för dig att verkligen växa i. Kortet har framför allt bra omvandlare, riktigt bra data, och för prisklassen hyfsade preampar (2st) och en hel radda bra anslutningar. Den enda nackdelen med kortet är samtidigt en av de stora fördelarna, Patchmixern, som gör kortet mångsidigt kräver att man sätter sig ned och läser manualen så man förstår hur den fungerar. Det är en och annan som inte har gjort detta och spytt galla över kortet när det "krånglat". Men det beror nästan uteslutande på att de inte gett sig tid att läsa igenom manualen ordentligt för att lära sig alla finesser/funktioner.

Kortet är i ch för sig ett PCI-kort som alltså skall monteras i en stationär dator, det framgår inte om du har en dator så du måste gå via USB. PCI-kort är annars de kort som ger snabbast överföring, med möjlighet till lägsta latency, firewire kan du räkna som nummer två och USB som den "långsammaste" anslutningen.

http://www.emu.com/products/product.asp?product=9871

Via den sidan kan du också hitta en länk så du ladda ner manualen och se mera om funktionen.

First off tack för att du tog din tid, uppskattas verkligen

Ok Emu tracker pre usb kortet du tipsa om verkar väldigt instressan

Försöker hålla lite tight budget, som sagt så är detta mitt första köp har sp b1 hemma som ja e så jäkligt sugen på att testa, men vill inte impuls köpa.

Dessa har jag kollat in på. Nåt bra lr?

*ESI U46 XL

*CME MATRIX K FireWire

*EMU Tracker Pre USB (den du rek)

En till fråga är Nio Novation dålig som första köp av ljudkort, undrade för att ja fick ett bra erbjudande på d kortet. Vill gärna köpa den, men vet inget om kortet.

Notera att jag endast kommer använda ljudkortetkortet för sång, vill ha bra kvalite på ljud men tänker på budgeten också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.