Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar om nån har koll på hur man grejar så att man kan lira inspelade ljud/samplingar på midiklaviatur i cubase? typ jag spelar in ordet "gris" i min mic sen vill jag kunna lira det på midiklavvet i alla toner. och använda det i projekten så klart.

alltså från mörka "GRIS" till ljusa "gris" på mitt klaviatur eller hur det nu blir. ni fattar hoppas jag:-)

blev lite tragikomiskt detta men.. äsch . hur gör man? :-)

har haft lite koll på halion men .. vill helst bara grejja med cubase..

vad ja minns så hade ja en sampler till min amiga 500 när det begav sig och det funkade att lira direkt på tangentbordet efter inspelning.

jätte tack för svar.

Nikke

Annons
Postat

Sampler är det du söker. Finns inget i Cubase som gör det du söker. Kolla runt efter en mjukis sampler, tex Halion som du nämner. De krav du har är måttliga, så en enkel och billig sampler funkar.

Notera dock att "gris" kommer att spelas upp långsamt i lägre register och snabbt i de övre om du inte har en sampler som sträcker samplingen i realtid. Vet inte vad som bjuds där på mjukvarusidan. På hårdvarusidan finns Rolands variphrase samplers som sträcker i realtid, men då befinner du dig inte bara utanför Cubase utan även utanför datorn.

Postat
om du letar efter en fristående sampler kanske du kan hitta en här:

http://www.hitsquad.com/smm/freeware/SOFTWARE_SAMPLERS/

jag menar ju inte en fristående extern sampler om du nu missförstod mig utan ett program i datorn.

borde ju fungera som i din amiga

jättetack för alla svar. ok då vet jag , kollar in lite på halion och freeware iallafall då. fasen va simpelt det var med amigan ändå. :-)
finns det nåt alternativ till halion? native instruments kontakt? wavelab?

kontakt är bra men kostar pengar typ som halion

wavelab är något helt annat: redigering...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.