Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Var klantig och hetsköpte ett ljudkort som jag fått för mig hade midi, men nej då. Därför köpte jag en noname-adapter, midi till usb, från ebay. Finns inga drivrutiner på skiva, utan dessa installeras automatiskt. Försökte flera gånger, men det var en enorm latency på tangenterna, om man tryckte på keyboardens reset-knapp syntes däremot midiaktiviteten direkt. Dessutom delades tonerna upp, om jag tryckte ner två tangenter samtidigt kom den ena tonen långt efter den andra.

Till slut fick jag dock ordning på det, avinstallerade drivrutinerna från enhetshanteraren, det stod att datorn behövde startas om, gjorde det med adaptern ipluggad. Vid uppstart installerades den på nytt och då funkade det helt plötsligt perfekt! Ända tills jag installerade ljudkortet, då var problemet där igen.

Har sen dess försökt att avinstallera och installera massor av gånger, men alltid med samma problem jag hade från början. Av någon anledningen står det inte att datorn bör startas om efter jag avinstallerat drivrutinerna? Varför är inte detta konsekvent? Kan man vara säker på att alla drivrutiner till adaptern är avinstallerade, och att det inte ligger dubbelt på något sätt? När man drar ur adaptern försvinner driv... ur enhetshanteraren, fast de finns ju kvar eftersom de inte ominstalleras när man sen sätter in den i samma usb-kontakt... Aah blir galen, satt uppe hela natten och meckade fram och tillbaks. Hoppas någon orkar hänga med på vad jag skrivit, och har nåt tips på vad jag kan göra.

Annons
Postat

troligtvis inte fel på midi-interfacet

latency beror på ljudkortet och inte midi

troligtvis är det inställningarna i programmet och/eller ljudkortet som är fel så försök hitta felet där...

Postat (redigerat)
troligtvis inte fel på midi-interfacet

latency beror på ljudkortet och inte midi

troligtvis är det inställningarna i programmet och/eller ljudkortet som är fel så försök hitta felet där...

Jo, men det är ju egentligen inte latency det är frågan om. Som jag skrev så syntes midiaktiviteten direkt, helt utan fördröjning, när jag tryckte på keyboardens reset-knapp. Dessutom delas ju anslagen upp, om jag trycker på två tangenter samtidigt så kommer en ton efter två sekunder och den andra ytterligare en sekund senare. Så det bör väl ha med midi att göra och inte vanlig ljud-latency...

Eftersom adaptern funkade en gång så är det väl antagligen drivrutinerna som krånglar? Men varför funkade det den gången? Och varför beter sig inte datorn konsekvent vid avinstallation av drivarna? (bad ju om omstart före den gången det funkade, men nu när jag avinstallerar gör den inte det)

Hmmm, jag hatar drivrutiner. Känns som att det skulle kunna vara så mycket enklare, men det är väl för att jag är "noob".

Redigerat av moron
Postat

kan det vara klaviaturet som är inställt på bara en röst?

eller programmet?

försöker du spela en monofon synth?

vilket program är det?

det kan ju vara drivrutinera som är problemet men det är inte det vanligaste problemet med midi.

Postat (redigerat)

Om du kör Cubase så kika under Cubaseavdelningen, där finns en nitad tråd om

"Emulerade portar".

Redigerat av JakobP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.