Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har haft problem minst sagt med mitt E-mu 1616 ihop med min nya Toshiba-laptop. Till att börja med köpte jag en express card till pc card typ II-adapter och många ville skylla problemen på den, så kanske även jag, men datorn hittar ögonblickligen både adaptern och det ljudkort som den är kopplad till. Och ljudkortet, E-mu 1616, lyser stadigt blått hela tiden - vilket enligt E-mu själva tyder på att ljudkortet är intakt och att det får tillräcklig ström osv.

Efter att ha kört "Testa Ljudmaskinvara" i Windows kom det upp felmeddelanden. De löste jag genom att ändra uppspelning av röst i Kontrollpanalen från Conexant till E-mu.

Nyss körde jag ännu en test - och nu inne i själva Cubase LE-programmet!

Test av utrustningen i Cubase LE:

Resultat: "ASIO Multimedia. The test was not successful. The current setup did not produce reliable sync information. Please refer to the Trouble Shooting PDF for further information."

Problemet är att det inte står ett dugg om sync problems i den fete manualen (som jag f.ö. även har skrivit ut... över 500 sidor...). 😱 Men men... det fanns en del att pilla med ändå. Jag ändrade i Device - Device Stup - ASIO Driver - från ASIO driver till "E-mu Asio".

Jösses... för första gången rör sig staplarna i Cubase när jag sjunger in i miken. (Jag har ännu inte på nytt kört om "Test av utrustningen i Cubase LE", men det är mycket möjligt att det skulle vara skillnad. Och inte bara det... ljudet går in i programmet - dvs. det blir inspelat! Kors i taket.

Problemet som kvarstår nu är dock att jag inte kan höra det inspelade ljudet! Hur gör jag i Cubase LE för att spela upp och höra ljudet som spelats in, förutom att trycka på Play i transportpanelen i Cubase LE. Nån inställning i Patch-Mixern (mjukvarumixer för E-mu 1616) kanske, som jag glömt av med tiden...?

😊

Redigerat av debatt
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja man ska ju köra med ljudkortets drivisar. Men hör du något om du använder något annat instrument, t ex en vsti? Om du nu har någon? För du behöver väl köra med direct monitor när du spelar in med det kortet? I såna fall stäng av den när du ska spela upp filen. Annars hörs det inget.

Postat (redigerat)
Ja man ska ju köra med ljudkortets drivisar. Men hör du något om du använder något annat instrument, t ex en vsti? Om du nu har någon? För du behöver väl köra med direct monitor när du spelar in med det kortet? I såna fall stäng av den när du ska spela upp filen. Annars hörs det inget.

Jag har bara kopplat ihop Toshiba-laptopen med E-mu 1616-ljudkortet (och däremellan express card till pc card typ II-adaptern).

Ingen keyboard eller plug ins. Ska se om jag använt Diredt Monitor och ska se vad som händer om jag väljer bort det vid uppspelning.

Konstigt att jag inte kan höra cd-skivor från cd-läsaren dock.

Och det bästa har tydligen visat sig vara att varken avinstallera eller inaktivera det inbyggda Conexant-ljudkortet - för då uppstod bara en massa biljud.

Redigerat av debatt
Postat

Jag hör inget i lurarna från E-mu 1616 hur jag än bär mig åt. När jag klickar på högtalarsymbolen i Cubase (monitoring), så slutar visarna att röra sig, men det hörs inget ut heller då. Om jag INTE ens spelar upp någon ljudfil i Cubase LE och trycker på högtalarikonen i Cubase så rör sig mätarna upp mot taket och distar. Vad är det för ljud de tar emot då - när jag inte ens spelar upp någonting?????

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är uppenbart att du har fått konflikter av något slag. Det ska aldrig bli något problem avaktivera det inbyggda kortet som det blir för dig. Har du kollat i enhetshanteraren?

Postat (redigerat)
Det är uppenbart att du har fått konflikter av något slag. Det ska aldrig bli något problem avaktivera det inbyggda kortet som det blir för dig. Har du kollat i enhetshanteraren?

Kanske en konflikt. Men nu när jag kopplat från mitt E-mu 1616 igen så kan jag spela upp cd-skivor i cd-läsaren lätt som en plätt. Så fort jag fysiskt har kopplat in mitt E-mu 1616, så slutar uppspelning av cd-s att fungera - sångerna låter bara som ett missmatch av tusentals toner. Men grejen är att jag har för mig att det var så även med min gamla HP-laptop kopplad till mitt E-mu 1616. Huvudsaken är ju att jag kan spela in med E-mu 1616 när jag ska det och spela upp cd-s med mitt inbyggda Conexant-ljudkort, de gånger jag vill det. Jag måste ju inte kunna spela upp cd-s när jag har inkopplat mitt E-mu 1616. Enligt Enhetshanteraren så finns inga problem överhuvudtaget!!

Nu har jag kommit till den punkten att det är dags att läsa på i de utskrivna manualerna på sammanlagt drygt 800 sidor om hur jag ska kunna få ljudet som jag spelat in att höras.

Nu rör sig ju staplarna i Cubase LE iaf och vad jag kan se så är det dessutom helt utan tidsfördröjning. Dessutom fastnar ljudet i Cubase, så inspelat blir det tydligen.

Men jag kan inte höra de tidigare spåren jag spelat in vid pålägg och inget alls vid en slutlig uppspselning av alla spåren... Å andra sidan känner jag igen problemet från ett år sedan ungefär, när jag sist provade E-mu 1616, med min HP-laptop... Det var en inställningssak den gången nånstans.

😆😳😛

//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.