Phobophobia Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Tänkte att en tråd med boktips vore bra. Tipsa/rekommendera om litteratur som har med komposition, arrangering, orkestrering, kreativitet etc. (och närliggande områden) att göra. Själv rekommenderar jag "The Study of Orchestration" av Samuel Adler. Verkligt omfattande bok på drygt 800 sidor om allt som har med orkestrering att göra. Man kan köpa till en så kallad "Workbook" också (vilket jag själv ska göra så snart jag får råd), med massvis av övningar och tips. Väldigt bra att ha, dels för övningens skull, men kan även använda den som ett uppslagsverk.
svaleklev Postat 27 februari 2009 Postat 27 februari 2009 Kan rekommendera "Arr Boken" av Hans Hjortek och KG Johansson. 240 sidor på svenska med fokusering på Pop/Rock. Vi använder den på en arrangeringskurs jag går på universitetet.
Rabieshund Postat 1 mars 2009 Postat 1 mars 2009 Förstår inte riktigt varför man skulle behöva massa böcker för att lära sig komponera och arrangera. Det är väl bara att lyssna på nåt man tycker är grymt och analysera det man hör? Så har jag lärt mig allt jag kan iaf. Vad står det i böckerna egentligen?
slejnard Postat 1 mars 2009 Postat 1 mars 2009 Förstår inte riktigt varför man skulle behöva massa böcker för att lära sig komponera och arrangera. Det är väl bara att lyssna på nåt man tycker är grymt och analysera det man hör? Så har jag lärt mig allt jag kan iaf. Vad står det i böckerna egentligen? Japp! +1.
mattiasd Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Förstår inte riktigt varför man skulle behöva massa böcker för att lära sig komponera och arrangera. Det är väl bara att lyssna på nåt man tycker är grymt och analysera det man hör? Så har jag lärt mig allt jag kan iaf. Vad står det i böckerna egentligen? Det beror väl lite på vad du skall arrangera för något. Dessutom kräver det rätt avancerat gehör att knäcka ex. storband på örat....
Rabieshund Postat 3 mars 2009 Postat 3 mars 2009 (redigerat) Det beror väl lite på vad du skall arrangera för något.Dessutom kräver det rätt avancerat gehör att knäcka ex. storband på örat.... Well sure. Men jag anser att gehör och komposition/arr går hand i hand. Om man inte har vad som krävs så kanske man inte ska försöka sig på så svåra grejer. Det är ju en sak att läsa om att komponera och att komponera, det som krävs är väl snarare mängder av talang än några böcker. Kan säkert tänka mig att man kan lära sig lite tips och trix genom att läsa dock. Man kan ju även träna upp sitt gehör så att man faktiskt kan ta ut i princip vad som helst. 😄 Redigerat 3 mars 2009 av Rabieshund
hsu Postat 4 mars 2009 Postat 4 mars 2009 Tänkte att en tråd med boktips vore bra. Tipsa/rekommendera om litteratur som har med komposition, arrangering, orkestrering, kreativitet etc. (och närliggande områden) att göra. Själv rekommenderar jag "The Study of Orchestration" av Samuel Adler. Verkligt omfattande bok på drygt 800 sidor om allt som har med orkestrering att göra. Man kan köpa till en så kallad "Workbook" också (vilket jag själv ska göra så snart jag får råd), med massvis av övningar och tips. Väldigt bra att ha, dels för övningens skull, men kan även använda den som ett uppslagsverk. På det klassiska fältet finns ju klassiker som Orchestration av Walter Piston, samt samma titel men Rimsky Korsakow (ganska präglad av hans stil), och inom harmonilära tror jag nog att Arnold Schönbergs harmonilära är oöverträffad. //Henrik
johahl Postat 4 mars 2009 Postat 4 mars 2009 Well sure. Men jag anser att gehör och komposition/arr går hand i hand. Om man inte har vad som krävs så kanske man inte ska försöka sig på så svåra grejer. Det är ju en sak att läsa om att komponera och att komponera, det som krävs är väl snarare mängder av talang än några böcker. Kan säkert tänka mig att man kan lära sig lite tips och trix genom att läsa dock. Man kan ju även träna upp sitt gehör så att man faktiskt kan ta ut i princip vad som helst. 😱 Instrumentkännedom - Register, klang, transponering. Stämföring - Det finns principer som gör att bandet/orkestern får ett mer homogent sound och låter bättre. Harmonisering - Förstå ackord och lära sig hitta variationer. Bland annat!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.