Holmberg Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Hej, Jag satt och mixade sången på en dänga häromsistens och tänkte att det hade varit intressant att höra hur ni går tillväga i er 'sång-process' från inspelning till färdigt resultat. För att begränsa ämnet lite, man kan ju flumma ut en del, så kan vi väl hålla oss till leaden och skippa körer och annat tjafs. Det känns om en annan tråd. Så här kommer mina frågor: -Inspelning, har ni ofta olika tagningar som ni klipper ihop till en 'supertagning' eller satsar ni på en helt inspelad tagning från början till slut. -Komprimering, använder ni kompressor, eller automatiserar ni. Kanske både och? -EQ? EQ:ar ni mycket eller låter micken oftast tillräckligt bra. Hi-pass? Lo-Pass? (likadant här. Vi kan väl hålla tråden till redigering istället för olika mickmodeller) 😑 -Exciter? -Auto-tune? Melodyne? Eller kör ni på den mäktiga tonkontrollen som sitter i halsen? Eller har ni kanske inga problem att sätta tonerna med använder er av effekterna ändå för att ni gillar effekten, eller för att vara säker på att det är korrekt precis överallt? -Klipp och klistra? Tar ni bort 'tomma delar' av spåret? Hur noggranna är ni där? Letar ni upp precis varenda liten millisekund av tystnad och stryper den eller ta ni bara bort stora partier. -Några andra sjysta pluggar ni använder? Vintage Warmer? Ja, det blev ju en del frågor men ni behöver ju inte svara på alla. 🙂 Ha det fint så länge!
DieHard (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Har en sån hemsk röst att ingen autotune skulle hjälpa 😆 Nej men hipassfilter, EQ och kompressor på skiten. Men det använder jag alltid på alla kanaler, med få undantag. Och VW, den åker på alla kaneler den med. Vete tusan hur jag skulle ha klarat mig utan den. Om jag får välja en plugg som är den som är den mest använda och mest väl-värd-investerade- pluggen så är den kung. Allt jag spelar in tas bit för bit. Ja enda undantaget då trummor eftersom det är en plugg. Ja om man klipper bort oljud beror på. Ibland behövs det och ibland räcker det med att bara använder....ja asch vad heter nu? 🙂 Sänker ljudet på audiofilen, antingen i början eller slutet eller ibland båda två, med funktionen för det.
Claes Holmerup Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Flera tagningar, där den bästa väljs ut. I nödfall kanske någon del klipps in från en annan tagning, men det är sällan det behövs. Kompressor: Ganska mild komprimering i normalfallet. EQ: väldigt lite, om något. Väljer helst en mic som låter som jag vill. Hi-pass för att få bort kvarvarande bummel om det finns något trots elastisk upphängning och stativ-pads... Exciter: Nej. Melodyne: Vid behov, om det är något som ligger för långt off och om det i övrigt är en kanontagning - eller om sångaren är för trött för att orka fixa det sista. Gör helst en ny inspelning om det blir för grova fel på för många ställen, eftersom det känns bättre - även om det egentligen hade gått att fixa med Melodyne... Tystnad: Helt knäpptyst ska det inte vara normalt, men om det blir långa tysta perioder eller om det hörs något obehörigt i mellanrummen, som man inte vill ha med, så får det bli ett klipp. Vintage Warmer: Jäpp - men inte alltid... Mycket trevlig plugg. Breverb: Superbt parameter-reverb. SIR2: Kalasbra impulsreverb. Kommer kanske att köra med det nya impulsreverbet i Cubase5 framöver. Får se vilket som känns bäst...
Valle Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) Jag spelar in fras för fras, mest för att jag är så jävla otålig men också för att det ger bäst resultat. Ingen effekt under inspelning, fixas i mixen, brukar faktiskt inte ens bry mig om gate. När det enskilda spåret är färdiginspelat redigerar jag bort större "pauser" och sammanfogar alla objects/clips/items (eller vad det nu heter i allahanda host:er) till en enda stor dito. — jag dubbar ALLTID sång (även om jag misstänker att jag slutligen inte kommer att nyttja det) — jag komprimerar nästan alltid leadsång riktigt ordentligt, gärna så att konsonanterna "klickar", så att säga. Körernas dynamik krossar jag fullständigt. — aldrig någon info under 200Hz och sällan över 12kHz — på körer ännu smalare "bandbredd". — svagt delay (gärna stereo), ibland reverb — jätte-ibland — DeEsser använder jag bara om det verkligen behövs — inte på rutin. — Auto-tune, Melodyne, etc är för tråkmånsar — Exciter, MB-kompressorer, stereobreddare etc är för losers... och mastrare. I all hast. Edit: hoppsan... Redigerat 10 februari 2009 av Valle
Holmberg Postat 10 februari 2009 Trådstartare Postat 10 februari 2009 Det där med deesser glömde jag skriva nåt om. Men det är ju intressant. Deessern som kommer med Logic, om ni ursäktar, suger ju apballe. 😊 Jag får nog bäst effekt med automatisering. Har inte hittat nån plugg till Logic som jag gillar ännu. Det fanns en när jag körde PC och cubase som hetter Spitfish, som var underbar, men har inte fått den att funka på Logic och Mac. Annars kör jag: -Inspelning så brukar jag köra in låten tre gånger och ta den bästa tagningen. Om det är några fraser som är helt ute och cyklar i en annars bra tagning så klipper jag in dem. -Jag komprimerar rätt hårt. Jag vill inte att man ska behöva anstränga sig för att höra texten. Sen volymautomatiserar jag om det är fraser som blir för starka. Och som sagt så automatiserar jag bort T och S. -EQ - Jag har hittat rätt mick för min röst och behöver inte använda mycket EQ. Men ibland vill låten annorlunda och då leker man lite grand. En Exciter kan ligga på också. Väldigt sparsamt. -Jag har en rätt sugig lokal där en massa billjud letar sig in så det blir en del klippande i de tomma partierna. Speciellt i och med att jag komprimerar så hårt. -Och Vintage Warmer förstås. Underbart! På nästan allt ...
Elof (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Oftast när jag spelar in andra Inspelning: * Så mycket det behövs för att få allt bra * Rätt mick och lite komprimering Mix: *Högpassfilter, annars minimalt med EQ *Hård och ganska snabb kompression (alltid analog), direkt eller parallellt *Mer kompressor ju mer "upptagen" musiken runt om är *Klipper ut andningar och lägger på annat spår med lägre volym *Gå igenom hela låten och automatisera ord som sticker ut eller hörs för dåligt Reverb och alla andra effekter är helt beroende av låten, sends automatiseras alltid. Exciter? Aldrig använt. Vintage warmer har jag lyckats med nån gång på sång, men tycker oftast det blir för smetigt och låter lite stickigt om man drar på för mycket. Gillar den starkt på bas dock. Logics kompressor har ett sidechain-filter, använd den istället som de-esser. Fungerar betydligt snyggare än de-ess pluggen.
Dingbats Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) Jag brukar spela in sången genom hela låten ett antal tagningar tills jag har så att jag kan klippa ihop till en enda bra. Ofta behövs det lite autotuner på åtminstone några ställen här och där, för så bra är jag inte på att sjunga. Jag brukar skära bort det mesta under 100-200 Hz, och kanske lyfta ett par dB runt 1-2 KHz om det känns tråkigt. Märker jag att det behöver de-essas så sjunger jag hellre om det än försöker fixa det i mixen. Om det är väldigt odynamiskt sjunget brukar det gå bra med en lätt kompressor rakt på, annars brukar jag parallellkomprimera, och kanske komplettera med en väldigt lätt kompressor på direktsignalen. Reverb eller delay beror helt på låten. Ibland inget alls, ibland både och. Att lägga på reverb eller delay känns alltid mycket mer som en effekt än vad en kompressor eller eq gör, så det är ingenting jag lägger på av ren rutin. Exciter har jag aldrig tänkt på att använda. Det känns lite att ta i att lägga på sång tycker jag, jag gillar mer lite len, dov sång. EDIT: Skär bort "tystnad" gör jag av princip väldigt sällan. Jag tycker de små nära på ohörbara bakgrundsljuden i alla spåren tillsammans brukar bidra till att ge hela låten karaktär. Råkar det vara en hund som skäller mellan två fraser så får den vara kvar. Det är bara om klicket från lurarna läcker in i micken, om det är nån riktigt otrevlig harkling eller nånting annat som sticker ut som jag klipper bort. Redigerat 10 februari 2009 av Dingbats
joachime Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Inspelning: Sjunger sälla själv men spelar ofta in annans sång. Fortsätter göra omtagningar till jag tycker/tror att sångaren gjort det bästa som går att göra vid det här tillfället. Har hänt att jag avbrutit när jag känt att det inte blir tillräckligt bra och att det helt enekelt är fel tillfälle att lägga sång. Pejlar läget med sångaren om hon/han är bekväm med klippa ihop "supertagnignar" eller föredrar hela tagningar. Kompressor: Det händer att jag använder två kompressorer. En för sound och en för dynamikkontroll. De-esser tilkommer i många fall (ett bra sätt att tämja diskanten i billigare mickar). Mycket av eq-korrigeringar går ut på att kompensera för rummet som sången är inspelad i. Tyvärr. Mixar ofta andras material och man glömmer ofta bort att jobba med akustiken när man lägger sång. Högpassfilter, ja. Om det är en tät mix med många röster kan jag skära upp mot 250 Hz på vissa röster. Är det gles mix och kanske baryton så kan det räcka med att skära vid 60 Hz. Exciter/enhancer/inflator på sång. Jag har fått för mig att det är något man använder när den inte passar in i mixen. Använder det hursomhelst inte. Kämpar på med kompressor, eq, delay och små rum för att få sången att passa in istället. Vill jag forma soundet kan jag läga på någon typ av distortion (Voxengo Tube Amp är en gammal gratis favorit) eller impuls av något skoj eller fult. När det kommer till pitchkorrektion föredrar jag Melodyne av två anledningar. Större kontroll över fler aspekter av sångframförandet (pitch, formant, glissando, tajming etc) och att den kan arbeta på ett mer transparent sätt ä de andra jag testat. Jag klipper bort sådant som stör i mixen. Däremot spar jag ofta inandningar och ibland harklingar mellan strofer. Tycker det ger mer liv till framförandet.
osiris Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Ja, jag försöker få till en hel bra tagning.. ett par stycken så man har några att klippa med om det är nåt som inte blev helt 100. Spelar gärna in med lite kompression. Vid mix kör jag oftast analog EQ -> analog kompressor -> analog EQ. Men det kan variera. De-esser används om det behövs. Reverb eller delay, oftast reverb. Om det är stor skillnad i dynamik på sången till exempel mellan vers och refräng, så kan jag automatisera volymen ut i kompressorn så den komprimerar bra hela vägen för att sedan automatisera tillbaka nivån i mix så man får tillbaka lite av den dynamiska skillnaden 😑
Holmberg Postat 11 februari 2009 Trådstartare Postat 11 februari 2009 Logics kompressor har ett sidechain-filter, använd den istället som de-esser. Fungerar betydligt snyggare än de-ess pluggen. Hej, jag har aldrig satt mig in i det där med sidechain. Vet inte riktigt varför men det låter ju onekligen intressant det du förklarar. Skulle inte du kunna förklara lite mer i detalj hur man går tillväga när man använder kompressorn i Logic som en de-esser?
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Att sidechaina in en EQ till en kompressor är ett mycket bra sätt att få kontroll på besvärliga ljud som tex Ess-ljud. Principen är den att man kopplar in en EQ in på sidechainingången på kompressorn. I fallet med Essljud så brukar dessa ligga mellan 6-8kHz. På sångspåret har man sin kompressor. Från sångspåret har man paralellkopplat en signal in till en EQ som i sin tur är kopplad till sidechainingången på kompressorn som ligger på sångspåret. Nu tar man och boostar(+) på EQn runt 6-8kHz och sveper runt med frekvenserna för att hitta essljudet samt ställer in Q-värdet på EQ så den skär på rätt ställe... På detta sätt tar man bort Essljud, så funkar en deesser bara att tillverkarna har förenklat för oss dödliga. Observera att ställer man ned EQn så ökar essljudet istället, kan vara användbart ibland det med. Den här metoden är inte bara bra för Essljud utan alla möjliga frekvens problem som dyker upp. Jag kör detta på basar som är besvärliga. Man vill kanske inte skära bort kärnan i ett basljud men vill ha kontroll på vissa frekvenser, då är det bara att koppla som ovan och svepa i de frekvenser som ställer till besvär. En sidechain kompressor är ett Fantastiskt verktyg. För riktigt kluriga sångtagningar så kan jag ha flera sidechainade kompressorer på olika frekvenser. Redigerat 11 februari 2009 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 För övrigt brukar jag redigera flera sångtagningar till en bra för att slippa använda Melodyne om möjligt. Men det viktiga är inte att få fram en säker ton utan att få ett bra uttryck på sången, om det är för surt får man väl använda Melodyne. Det kan bli klipp ned på stavelser om det vill sig illa... 😛
Emil Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Hej, jag har aldrig satt mig in i det där med sidechain. Vet inte riktigt varför men det låter ju onekligen intressant det du förklarar. Skulle inte du kunna förklara lite mer i detalj hur man går tillväga när man använder kompressorn i Logic som en de-esser? Sätt logickompressorns sidechainfilter på HPfilter vid typ 7k, 0.5ms attack (på 0ms "distar" det på vissa algoritmer), ca 30 ms release, ca 15:1 ratio, knee kan man ju ställa som man önskar. Den de-essar väldigt naturligt, mycket bättre än logics de-esser tycker jag. FET-läget brukar fungera bra, då det jobbar snabbt. Redigerat 11 februari 2009 av Emil
creel (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Inspelning i en massa olika tagningar tills det låter bra. Klippa. Automatisera (volym). Melodyne i värsta fall. Lite kompressor. EQ. Snyggt reverb, eventuellt delay. Klart.
Claes Holmerup Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Tänkte inte på det där med de-esser, men det går jag in och lägger precis på de ställen där det bråkar, så jag låter aldrig de-essern ligga aktiv genom ett helt spår.
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Tänkte inte på det där med de-esser, men det går jag in och lägger precis på de ställen där det bråkar, så jag låter aldrig de-essern ligga aktiv genom ett helt spår. Det är också en bra idé. Att bara lägga deesser där det behövs. Har man lyxen att använda en DAW där man kan lägga en effekt på ett klipp är detta naturlgtvis ett kanon bra förslag. Annars får man klippa ut och lägga problemklippen på en separatkanal med deesser, funkar det med.
joachime Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Det är också en bra idé. Att bara lägga deesser där det behövs. Har man lyxen att använda en DAW där man kan lägga en effekt på ett klipp är detta naturlgtvis ett kanon bra förslag. Annars får man klippa ut och lägga problemklippen på en separatkanal med deesser, funkar det med. Fast ska man klippa ut essen eller automatisera de-essern tycker jag man tjänar så mycket mer på att anstränga sig pyttelite till och behandla dem med nivåjusteringar istället. Helt oslagbart transparent om man ser till att crossfadea varje klipp också. Man kan ju få en hel del hjälp på traven genom att aktivera automatisk crossfade.
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Fast ska man klippa ut essen eller automatisera de-essern tycker jag man tjänar så mycket mer på att anstränga sig pyttelite till och behandla dem med nivåjusteringar istället. Helt oslagbart transparent om man ser till att crossfadea varje klipp också. Man kan ju få en hel del hjälp på traven genom att aktivera automatisk crossfade. Jag tänker nog inte på att klippa ess över en hel låt utan mer när man har ett litet kort problemområde, tex om man tar om delar av sången vid senare tillfälle. Jag har nog inte varit med att småfila på ess när jag själv spelat in, men mixarna man andras inspelningar kan jag mycket väl tänka mig att man får jobba arslXX av sig ibland. Det är beroende på vilken genre jag jobbar med skall tilläggas. För ett lyxig RnB sångljud kan man jobba sig hur mycket som helst med att klippa och tajma grejer och sätta soundet. Redigerat 11 februari 2009 av drloop
joachime Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Jag har nog inte varit med att småfila på ess när jag själv spelat in, men mixarna man andras inspelningar kan jag mycket väl tänka mig att man får jobba arslXX av sig ibland. I ärlighetens namn kan jag erkänna att jag mycket sällan arbetar på det sättet. Med rätt de-esser, dvs en de-esser som är transparent när den inte arbetar och gör sitt jobb på ett snyggt och effektivt sätt behöver man inte håla på med av- och påaktivering heller. Den bara ligger där och småputtrar. Precis som vilken annan dynamikplugg/-processor som helst. Redigerat 11 februari 2009 av joachime
Elof (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 "Sätt logickompressorns sidechainfilter på HPfilter vid typ 7k, 0.5ms attack (på 0ms "distar" det på vissa algoritmer), ca 30 ms release, ca 15:1 ratio, knee kan man ju ställa som man önskar. Optoläget brukar fungera bra, då det jobbar snabbt. Den de-essar väldigt naturligt, mycket bättre än logics de-esser tycker jag." Skrev jag verkligen opto? 😄 Då måste jag passa på att rätta mig själv. FET ska det vara. Holmberg: om du PMar mig så kan du få min de-ess preset till Logic-kompressorn...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 — aldrig någon info under 200Hz och sällan över 12kHz — på körer ännu smalare "bandbredd". Skär du bort allt under 200 Hz? På manlig sång med? Det lät knepigt... Mina NT2-A har ju två olika basscut, 40 och 80 hz, 80 tycker jag tar bort för mycket....
Emil Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) "Sätt logickompressorns sidechainfilter på HPfilter vid typ 7k, 0.5ms attack (på 0ms "distar" det på vissa algoritmer), ca 30 ms release, ca 15:1 ratio, knee kan man ju ställa som man önskar. Optoläget brukar fungera bra, då det jobbar snabbt. Den de-essar väldigt naturligt, mycket bättre än logics de-esser tycker jag." Skrev jag verkligen opto? 😲 Då måste jag passa på att rätta mig själv. FET ska det vara. Holmberg: om du PMar mig så kan du få min de-ess preset till Logic-kompressorn... Nej Fet var det ju såklart, förlåt 😊 , hittade inte den delen av inlägget så jag skrev till det själv. Konstigt att jag skrev fel förresten, har ju använt Logics kompressor i fet-läget som deesser massvis med gånger. Har redigerat det gamla inlägget nu iaf så det stämmer bättre med sanningen. Redigerat 11 februari 2009 av Emil
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Skär du bort allt under 200 Hz? På manlig sång med? Det lät knepigt... Mina NT2-A har ju två olika basscut, 40 och 80 hz, 80 tycker jag tar bort för mycket.... Beroende på låt så hugger jag också rätt brutalt på sången. 80hz vad händer där som är intressant i en röst om man inte är Barry White?
Valle Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Skär du bort allt under 200 Hz? På manlig sång med? Det lät knepigt... Mina NT2-A har ju två olika basscut, 40 och 80 hz, 80 tycker jag tar bort för mycket.... I princip alltid. Jag håller mest på med pop/rock/hårdrock och finner aldrig eller ytterst sällan någon mening med information under 200Hz på leadsång. I baryton-tillfällen, eller extrema Pierre Isacsson-lägen (då gååår jaag neeer i min källare), så gäller väl en 80-90Hz-gräns. Man jag har aldrig behövt bry mig.
Elof (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 I princip alltid. Jag håller mest på med pop/rock/hårdrock och finner aldrig eller ytterst sällan någon mening med information under 200Hz på leadsång. I baryton-tillfällen, eller extrema Pierre Isacsson-lägen (då gååår jaag neeer i min källare), så gäller väl en 80-90Hz-gräns. Man jag har aldrig behövt bry mig. Men vad menar du med allt? Hur brant är filtret när du skär vid 200? Jag brukar också lägga högpass nånstans under 200 ibland, men då är det 6dB/okt.
joachime Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 (redigerat) Beroende på låt så hugger jag också rätt brutalt på sången. 80hz vad händer där som är intressant i en röst om man inte är Barry White? Om mixen är gles tycker jag det låter bra att lämna utrymme (frekvensmässigt) under den lägsta tonen sångaren tar. Tonen C3 ligger ungefär på 130 Hz och lämnar man en oktav under den hamnar man på 65 Hz. Redigerat 11 februari 2009 av joachime
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Här får man passa sig att vara allt för generell i sina uttalande... det är bra det. 😊
Holmberg Postat 11 februari 2009 Trådstartare Postat 11 februari 2009 "Sätt logickompressorns sidechainfilter på HPfilter vid typ 7k, 0.5ms attack (på 0ms "distar" det på vissa algoritmer), ca 30 ms release, ca 15:1 ratio, knee kan man ju ställa som man önskar. Optoläget brukar fungera bra, då det jobbar snabbt. Den de-essar väldigt naturligt, mycket bättre än logics de-esser tycker jag." Skrev jag verkligen opto? 🙂 Då måste jag passa på att rätta mig själv. FET ska det vara. Holmberg: om du PMar mig så kan du få min de-ess preset till Logic-kompressorn... Ah, suveränt! Tack så hemskt mycket för infon. Ett PM är påväg! 😄
slejnard Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Intressant å matnyttigt. Tack så mycket, blir till att testa. Det här är väl en typisk tråd som borde nitas:huh: Vettig å bra diskussion. 😆
Valle Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 Men vad menar du med allt? Hur brant är filtret när du skär vid 200? [../..] Jag brukar också lägga högpass nånstans under 200 ibland, men då är det 6dB/okt. Nej, inte "allt"... Hursomhelst, jag brukar börja vid -12dB/oktav (men inte för att det är någon fix idé jag har, utan för att det nästan alltid verkar vara mina EQ:s standardvärden för high/lowpass). Men hellre låg branthet framför högre...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.