stoeveln Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 (redigerat) Hej! Jag har gjort en inspelning i Logic på min dator där jag mickat upp en förstärkare. Inspelningen består delvis av ett riff som är väldigt dämpat och med tung dist och det är detta jag behöver hjälp med att fixa. Det är tänkt att mellan dämpningarna ska det vara "tyst". Det min förstärkare istället gör är att den ger ifrån sig nåt "basigt", "brummande", "dunkande" ljud som är väldigt irriterande men som jag inte kan få bort. Detta kommer då givetvis med på inspelningen. En kompis till mig hade läst i tidningen Studio i något nummer att det finns någon typ av plugin, effekt eller liknande som kan ta bort den här typen av ljud ( som säkert har nån speciell benämning som jag inte kan ) när man mixar, men han kunde inte minnas vad den hette. Är det nån som vet vad det kan vara för plugin/effekt eller hur man på annat sätt kan tänkas åtgärda detta? Vänligen skriv! 🙂 Tack på förhand /Erik Redigerat 27 november 2004 av stoeveln
Mantel Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Använd en Noisegate! det kommer lösa dina problem
Ken Kängström Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 jag tror jag vet vad du menar. Om det är basig vill säga. Kör en Lo cut. Dra ner volymen upp till 150 hz och kolla om det funkar.
joachime Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Satt du framför skärmen när du la gitarren? Om du kör med CRT-skärm, undvik att ha den påslagen när du lägger elgit eller elbas.
stoeveln Postat 27 november 2004 Trådstartare Postat 27 november 2004 Hej igen! Tack för svaren. Jag tror det är som Mantel skriver att det är en noisegate jag behöver. Jag var inne på det lite innan med jag lyckades inte få nåt bra resultat med den noise gate som följer med logic 5.5.0. Kan hända att jag inte är världens bästa på att ratta alla inställningar, men men... Har någon ett tips på en bra noise gateplug eller likn.? (det blir alltså samma ljud oavsett om jag är i närheten av annan elektronisk utrustning som skulle kunna störa) /Erik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.