Jump to content
Annons

Hårddiskar, HDD vs SSD


KillwithSkill

Recommended Posts

Har en idé som jag hoppas att studio kan göra.

Det kommer mer och mer Solid State hårddiskar. För er som inte vet så kan jag förklara enkelt att det är det en hårddisk som ser ut som en vanlig hårddisk fast det finns ingen rörlig disk & mekanik. Den fungerar som ett flashminne.

Fördelen är att den är helt tyst, har en nästintill omätbar accesstid. Vanlig HDD har en accesstid på ca: 4-6 millisekunder, en SSD ligger under 0.01 millisekunder! Men det är egentligen ointressant. Det som är intressant är driftsäkerheten och livslängden. Om inte åskan slår till så är livslängden på en SSD ca 50 år eller mer. Dock så är dom idag svindyra, MEN priset rasar mer och mer och snart är dom prisvärda.

Men det finns naturligtvis en del frågetecken. Och eftersom det är rätt så färskt med SSD så finns det inte så mycket info för oss som håller på med musik.

Att en SSD är snabb har man fått veta. Men hur klarar den att streama audiospår? Uppspelning och inspelning och båda på en gång?

Det skulle vara intressant om STUDIO kunde göra ett test med gärna flera diskar. Olika fabrikat. SSD vs HDD.

Som systemdisk så tror jag att SSD kan vara bra. Men hur är det som audiodisk?

Hoppas att det görs ett test framöver!

// kill 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nyfiken på detta också.

Var med om en demo där man startade en tung applikation på en workstation med raidade diskar och samtidigt på en laptop med SSD.

Laptopen kom upp bra mycket snabbare än Workstationen med raid disk... mycket intressant. Demon var för applikationen inte diskarna så det var inget riggat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sweclockers test har jag läst tidigare, rätt bra test, dock lite gammalt! Och det testet gynnar inte oss musikskapare!

Och det testet var ju antingen eller. Det var 148 stycken filer på upp till 16 MB styck. Det är ju ingenting. Dessutom så har det kommit större diskar än 32 GB stora. Finns redan 250 GB!

Frågan är ju hur en SSD skulle reagera på en inspelning på ex 24 kanaler i 24/44.1 i typ 10 minuter?

Då blir det rätt "stora" filer som den ska skriva, 75 MB x 24 stycken! Vad händer då? Och vad händer om det samtidigt ska spelas upp ex 15-20 spår i samma format?

Det är just det jag vill se i testet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Läste testet imorse. Intels hårddisk presterar grymt! Väntar dock något år till, tills priset sjunkit litegrann.

Jo den hade grym prestanda. Men igen, så är det som jag misstänker att SSD inte alls har bra skrivarprestanda.

Då är t o m Velociraptor snabbare. Och då undrar man vad som händer när man spelar in 10-15 kanaler samtidigt som SSD ska spela upp tidigare lagt matreal! Det är ju DÄR det väsentliga kommer in. Som systemdisk så är den nog bra. Men som audiodisk så tror jag att den är t o m sämre än en vanlig SATA II. Men det vet vi ju inte. Därför vore det bra om studiogänget gjorde ett test med en musikdator innehållande endast SSD, system och audio! Gärna A/B-test mellan vanliga HDD/SSD oxå så man får veta skillnaderna i prestandan!

Till system/OP, backup, och samplingar så är SSD nog kanon. Men till audio är man tveksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
pme (oregistrerad)

Jag kör en intel X25M. Jag har samplingar till kontakt och swapfilen där. Det är tveksamt om det är värt pengarna att använda SSD för inspelning. Vid inspelningar så klarar DAW:en av att göra read-a-head så access tiden är inte så viktig och vid skrivningar klarar OS:et av att buffra skrivningarna. Och det går naturligtvis mycket bra att använda en SSD för ljudfiler det är bara lite onödigt dyrt.

En stor fördel med SSD är att fragmentering blir ett fullständigt ointressant problem. Det är ett plus för audio då systemets prestanda inte varierar med tiden och beroende på hur och var filer allokeras och av allokeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...