Jump to content
Annons

Inspelning av Synth

Recommended Posts

Synthbin (oregistrerad)
Postat

Vet inte om detta är rätt forumdel men iaf jag skulle vilja ha hjälp med en sak, dvs spela att in mitt spelande på synthen till min dator.

Och nu menar jag inte MIDI , utan synthens egna ljud och sequencers.

Hur ska jag gå tillväga med det? vad behöver jag för mjukvara,hårdvara med mera?

Här är ett bra exempel på vad jag menar

dem spelar in det mesta på synthen och sätter i hop det till en låt på datorn, lite vad jag e ute efter men har inte lika avancerad synth bara.

Annons
Postat
Vet inte om detta är rätt forumdel men iaf jag skulle vilja ha hjälp med en sak, dvs spela att in mitt spelande på synthen till min dator.

Och nu menar jag inte MIDI , utan synthens egna ljud och sequencers.

Hur ska jag gå tillväga med det? vad behöver jag för mjukvara,hårdvara med mera?

Här är ett bra exempel på vad jag menar

dem spelar in det mesta på synthen och sätter i hop det till en låt på datorn, lite vad jag e ute efter men har inte lika avancerad synth bara.

Jag misstänker att du bara kan line´a synten rakt in i ljudkortet, som om det vore en gitarr eller dyl. Så hade jag gjort.

Lycka till!

A

Synthbin (oregistrerad)
Postat
Jag misstänker att du bara kan line´a synten rakt in i ljudkortet, som om det vore en gitarr eller dyl. Så hade jag gjort.

Lycka till!

A

tack för ett snabbt svar här var så jag trodde man fick gå till väga också.

Saken är bara att jag inte skaffat nått fint externt ljudkort ännu så därför har jag varit lite tveksam till det på grund av kvaliteten och så.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu är det ju så att den synten på youtube klippet som du länkat till i själva verket är en dator förpackad i en synt.

Dom kan köra Cubase i den lådan och mjukvarusyntar...

Postat

Även om du bara har ett vanligt standardljudkort så kan du göra precis som Alte säger: Koppla till Line in på ljudkortet och spela in. Ljudkvaliteten blir kanske lite sämre, men för lite nybörjarpulande funkar det nog säkerligen.

Annars finns det många helt ok musikerljudkort för tusenlappen, som absolut är en bra investering!

Synthbin (oregistrerad)
Postat
Även om du bara har ett vanligt standardljudkort så kan du göra precis som Alte säger: Koppla till Line in på ljudkortet och spela in. Ljudkvaliteten blir kanske lite sämre, men för lite nybörjarpulande funkar det nog säkerligen.

Annars finns det många helt ok musikerljudkort för tusenlappen, som absolut är en bra investering!

Låter bra ska testa lite då och se hur det blir , men ska också snart investera i ett musikerljudkort som du säger har bland annat kollat lite på M-Audios grejer

och det verkar lovande.

Postat

Det finns väl ofta en digital coaial/spdif utgång från synthar, och då kan det väl ofta vara bra att använda den av flera skäl (spara analoga ingångar på ljudkort, slippa obalanserade analoga signalvägar, undvika onödiga extra ADDA omvandlingar ...)?

Mvh palbin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.