Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och spelar in musik för yoga och meditation med sångstämmor, gitarr, tablas/djembe och den indiska sittorgeln harmonium. Jag har dålig koll på mixning och sitter och testar olika effekter men inser att det blir mest chansningar då jag bara tar en effekt i taget och har inte erfarenhet att bedöma hur detta passar med de effekter som jag senare kommer att lägga på andra tracks och masterspåret.

Från tidigare inlägg förstår jag att det inte finns någon kokboksformel för effekter men om det skulle finnas en (som Enhager brukar säga) hur skulle den se ut då? Jag tänker mig att lägga en eller ett par lämpliga effekter per spår med standardpreset och då få lite mer av en helhetsbild att utgå ifrån.

Mina spår är idag:

- akustisk gitarr (piazzo-mickad 12a)

- harmonium

- djembe alt tablas

- lead sång

- harmoniserande sångstämmor

I vilken ordning bör jag sen experimentera dvs vad görs med fördel först, panorering, ngn speciell effekt, effekt på master eller individuella tracks? Kör Reaper - som hittills känts prisvärd.

Tackar! 😄

Annons
Postat

Har ingen erfarenhet av genren, men kan tänka mig att ett allför vilt experimenterande inte är så lyckat. Om det ska spelas upp i en hyfsat stor lokal, med hyfsat stort avstånd mellan högtalare kanske inte hårda panoreringar funkar. Jag skulle nog nöja mig med sedvanligt EQ:ande för att få allt att passa in. Moderat panorering. Kanske ett lätt reverb på några spår. Avsluta med en snällt inställd kompressor på mastern.

Jag inbillar mig att man inte vill bli direkt påmind om musiken under meditation - men vad vet jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.