Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag komponerar för tillfället filmmusik i Logic Pro 8, symfoni-ljudbiblioteket som ingår i Logic, plus Symphony Jam Pack. Tänkte höra med er som är lite mer insatta (jag är det inte än) vad det finns för fler ljudbibliotek med orkester-samplingar; fördelar/nackdelar, pris, innehåll osv. Jämför gärna med det som ingår i Logic, eftersom det är min utgångspunkt.

Redigerat av Phobophobia
Annons
Postat
Om du gör en sökning här eller på google kommer du finna recensioner och åsikter m.m om tex :

Vienna

East West

Garritan

Miroslav

Hade faktiskt glömt bort att söka här. Borde jag ju ha tänkt på!

Postat

personligen är jag väldigt nöjd med miroslav philarmonik, bra ljud för (relativt) lite pengar, och inte så mycket hårddisk plats.

det handlar mycket om att veta om instrument omfång och orkestrering för att kunna uttnyttja dessa plugins maximalt.

valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag komponerar för tillfället filmmusik i Logic Pro 8, symfoni-ljudbiblioteket som ingår i Logic, plus Symphony Jam Pack. Tänkte höra med er som är lite mer insatta (jag är det inte än) vad det finns för fler ljudbibliotek med orkester-samplingar; fördelar/nackdelar, pris, innehåll osv. Jämför gärna med det som ingår i Logic, eftersom det är min utgångspunkt.

Tjenare!

Jag har nyligen köpt EWQLSO silver edition och jag är extremt nöjd med detta bibliotek...Jag har inte testat nåt annat sample-bibliotek men ifall du har några lite mer "exakta" frågor så e de bara att skicka ett mail till mig=)

Det ligger iaf på 2000:- + usb nyckel = 400:-

Redigerat av valle-89
Postat
personligen är jag väldigt nöjd med miroslav philarmonik, bra ljud för (relativt) lite pengar, och inte så mycket hårddisk plats.

det handlar mycket om att veta om instrument omfång och orkestrering för att kunna uttnyttja dessa plugins maximalt.

Jag studerar orkestrering och komposition på fritiden (ska däremot gå någon skola snart tänkte jag), så den biten har jag väl ganska bra koll på - på amatörnivå, alltså. Ville bara höra allmänt vad folk använder sig av för ljud, och i synnerhet vad det finns för skillnader programmen emellan och gentemot det som ingår i Logic. Men tack för tipset, ska definitivt kolla upp Miroslav.

Postat (redigerat)

Jag byggde ihop ett helt eget material för orkester-emulering. Satt 1½ år och redigerade samplingar och gjorde olika uppsättningar och kombinationer av olika ljud och metoder och arbetssätt. För min del blev det i slutändan huvudsak VSL baserat, men på vägen dit så märkte jag väldigt tydligt att arbets-sättet är så omfattande - oavsett vilket man använder - att det personliga valet och arbetssättet är väldigt viktigt. Om det finns någon genre i världen där folk oftare väljer ljud de inte tycker är det bästa, till förmån för ett arbetssätt som passar dem bäst, så är det nog just vid orkesteremulering.

Skulle någon däremot fråga mig vad som ger bäst och mest realistiskt ljud, och är - i förhållande till ljudkvaliten - absolut enklast och snabbast att jobba med, så blir svaret ganska enkelt för mig: Sonivoxmi Symphonic Collection. Otäckt bra inspelade, fasmätarn ligger som fastlåst mellan 80 och 100 grader nästan hela tiden, låter väldigt naturligt och är skapat specifikt för att vara lättanvänt. Det kräver dock en sample-player, företrädes vid Tascam GVI, Gigastudio eller Kontakt, om man inte vill konvertera. EWQL låter bättre ju fler instrument man använder samtidigt och låter sämre ju färre instrument som spelar samtidigt, medan VSL är lite tvärtom. ProjectSam är ganska lika Sonivoxmi, på så sätt att det är helt naturtroget ljud, låter väldigt naket. Philharmonik, Halion Symphonic orchestra och Garritans personal orchestra är "prisvärda" produkter, och vad jag har hört så är dom verkligen prisvärda med.

Även om man går ner i pris tycker jag det är svårt att välja enkelt. Det händer så mycket på hur man vill jobba. EWQL gold, VSL Opus 1/2, Philharmonik, ProjectSam, Halion Symphonic orchestra, Garritan Personal Orchestra, Kirk Hunters material .. du får kika runt 😳

Redigerat av Opus99
Postat
Jag byggde ihop ett helt eget material för orkester-emulering. Satt 1½ år och redigerade samplingar och gjorde olika uppsättningar och kombinationer av olika ljud och metoder och arbetssätt. För min del blev det i slutändan huvudsak VSL baserat, men på vägen dit så märkte jag väldigt tydligt att arbets-sättet är så omfattande - oavsett vilket man använder - att det personliga valet och arbetssättet är väldigt viktigt. Om det finns någon genre i världen där folk oftare väljer ljud de inte tycker är det bästa, till förmån för ett arbetssätt som passar dem bäst, så är det nog just vid orkesteremulering.

Skulle någon däremot fråga mig vad som ger bäst och mest realistiskt ljud, och är - i förhållande till ljudkvaliten - absolut enklast och snabbast att jobba med, så blir svaret ganska enkelt för mig: Sonivoxmi Symphonic Collection. Otäckt bra inspelade, fasmätarn ligger som fastlåst mellan 80 och 100 grader nästan hela tiden, låter väldigt naturligt och är skapat specifikt för att vara lättanvänt. Det kräver dock en sample-player, företrädes vid Tascam GVI, Gigastudio eller Kontakt, om man inte vill konvertera. EWQL låter bättre ju fler instrument man använder samtidigt och låter sämre ju färre instrument som spelar samtidigt, medan VSL är lite tvärtom. ProjectSam är ganska lika Sonivoxmi, på så sätt att det är helt naturtroget ljud, låter väldigt naket. Philharmonik, Halion Symphonic orchestra och Garritans personal orchestra är "prisvärda" produkter, och vad jag har hört så är dom verkligen prisvärda med.

Även om man går ner i pris tycker jag det är svårt att välja enkelt. Det händer så mycket på hur man vill jobba. EWQL gold, VSL Opus 1/2, Philharmonik, ProjectSam, Halion Symphonic orchestra, Garritan Personal Orchestra, Kirk Hunters material .. du får kika runt 🙂

Du har så rätt. Är det inte lätt att jobba med kvittar det egentligen hur bra ljuden är. Jag ska ta mig en titt på nämnda ljudbibliotek, så får jag se om jag kompletterar lite. Som det är nu klarar jag mig bra med Logic-ljuden, men det är ju alltid bra att vara förberedd och ha tillgång till alternativ. Av ren nyfikenhet, du har inga upplagda kompositioner någonstans man kan streama/ladda ner och lyssna på (som är gjorda med hjälp av, exempelvis, Sonivoxmi)?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.