Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Helt rätt. Hoppas jag inte missade något nu,

det gjorde du

men skitsamma, jag ska inte tjata på dig

du kan plocka bort alla mina inlägg ur den här tråden om du vill - när du hinner 🙂

Annons
Postat

Exciter/enhancer är kanske inte på modet längre. Men en effekt som namedroppas lite här och var är Sonnox Inflator. Egentligen är det bara en variant på temat.

Aphex var på sin glans dagar mycket stolta över den syntetiska processen i framställandet av övertoner. Sonnox betonar snarare det fullt naturliga/analoga i processen:

Creates warmth, character and dynamic excitement, similar to that of analogue systems.

Annars handlar det för användaren om i stort sett samma verktyg: Lyssna på det här:

Use *** to produce louder mixes than you thought possible without overloads or compression pumping, or use it to add natural warmth and character to acoustic or jazz mixes.
*** enhances detail, clarity and imaging. It pulls a vocal or an instrument up out of a mix. It punches up an entire mix and increases loudness, clarity and presence without distortion

Vilket citat beskriver vilken produkt? 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tror faktiskt, nu när jag tänker efter, att jag aldrig använt någon "exciter". Det är precis som med MB-kompressorer, stereobreddare och liknande skit — de är till nytta endast om något gått riktigt jävla galet och på grund av resursbrist inte kan fixas under inspelnings-/mixningsstadiet.

Men så suger mina produktioner också, kanske...

Däremot kan jag tänka mig att det i synnerhet bland låtsasprofessionen "mastrare" är vanligt men nämnda verktyg.

Har ju hört det du lade ut tidigare från dig och nej det sög ju inte. 🙂

Nja tror nog du har mer plattor med exciter på än du kanske anar.?Men visst, om man använder det för att man inte kan EQ:a tillräckligt bra och tror det ska göra det hela bättre så finns det säkert en hel del användare av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.