Jump to content
Annons

Datorn tystnade när jag ställde in Cubase studio 4

Recommended Posts

Lasse Larsson (oregistrerad)
Postat

På detta forum hittade jag en cubase tuturialfilm på svenska. Jag började kolla och ställde in Cubase som det sades på filmen. När jag valde mitt ljudkort under device setup(EMU 0404 USB) blev datorn tyst. Jag har provat att kryssa i "Release driver..." boxen, starta om datorn, stänga Cubase etc. men datorn är tyst. Vad gör jag nu? Byter hobby?

Annons
Postat

Ja, det har funkat till LE. Jag har dock aldrig spelat in mer än några takter med LE, mest för att kolla att allt funkade. Sen har det inte blivit tid med Studio 4 förrän nu och då sprack det direkt...

Datorns ljud i övrigt verkar också ha gått genom EMU-kortet eftersom datorn varit tyst om inte kortet varit påslaget. Men i Cubase var det under device setup inställt på ASIO direct x full duplex driver och när jag ändrade detta till ASIO EMU 0404|USB blev det tyst. Datorn förblir tyst om jag försäker väljer det ursprungliga alternativet igen.

Postat

Skumt. Är den helt tyst eller är det bara i Cubase?

Jag körde tidigare på ett EMU 1820M. Det flippade ur någon gång i början och det fanns då en funktion i startmenyn som återställde ljudkortet. Kolla om du kan hitta något liknande.

Postat

Några förmodligen dumma frågor:

Är det ett internt eller ett extern 0404 du har (0404 USB är för den externa varianten)?

Har du kopplat in dina högtalare/lurar till 0404 och på rätt ställe?

Får du några systemljud eller några ljud i något program (efter omstart av både kort och dator)?

Vad säger tex Windowws Media Player (borde klaga om ingen utgång finns)?

Ser det OK ut under enhetshanteraren?

Testat att ominstallera ljudkortet?

Cheers!

Postat

"Restore default" tror jag funktionen hette som återställde ljudkortet. På mitt system låg den i en undermapp i startmenyn som kan hetat EMU eller liknande.

Postat

Tack för era tips och förslag. Jag uppdaterade drivrutinen från EMU´s sida och nu verkar det funka. I alla fall så till vida att det är ljud i datorn igen. Men datorn verkar inte gilla att man växlar fönster för mycket. Jag kollar på en tutorial och växlar mellan Cubase och Explorer och efter några växlingar tystnar datorn. Om jag uppdaterar Explorersidan kommer ljudet tillbaka. Men det har väl antagligen med processorkraft att göra snarare än Cubase eller ljudkort? Kanske man skulle prova Firefox istället för Explorer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.