Jump to content
Annons

Ableton 6 - hantering av loopar

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag brukar sällan använda min lilla Ableton 6a men nu satt jag ned med ett projekt och tänkte använda audiowarp funktionen eftersom jag vill höja tempot på en låt.

Två frågor som jag ställer mig mycket frågande till.

1. När jag importerar ljudfilen så kommer den aldrig i synk. Filen startar på bar 1 och jag har ställt in rätt bpm men likförbaskat så snurrar den fel i Ableton. Antagligen nåt enkelt jag missat. Jag kan "jucka" den rätt men tempot blir också galet så det blir mycket manuell hantering.

2. Warpad audio var en liten besvikelse, det är sång jag kör och det uppstår märkliga bieffekter redan vid 5-6 BPMs höjning av tempot. Jag skall höja från 118 till 128 och har inga större problem med min Tracktion 2 att få det att låta ok. Jag har ett minne av att Abelton Live 6 var bra mycket bättre än min T2. Gör jag nåt fel, har ni några tips?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Är det verkligen ingen som använder Ableton och har en aning om vad som kan vara fel?

drloop (oregistrerad)
Postat
1. Jag tycker den här guiden förklarar bra:

http://www.vinkalmann.com/VINKALMANN_Warping_Guide.pdf

2. Vad lör du för Warp Mode? Om du kör Beats på sång låter det inte så bra.

Kolla manualen sid. 126 9.3 Adjusting for Good Stretching Quality

samt Sid. 109 High Quality Interpolation.

Tackar, nu tror jag att jag kan få till det ljudmässigt.

Men är det att jag importerar med warpen på som orsakar synkfelet?

Postat (redigerat)
Tackar, nu tror jag att jag kan få till det ljudmässigt.

Men är det att jag importerar med warpen på som orsakar synkfelet?

Hur menar du? Att auto warp är påslaget i globala inställningarna?

Redigerat av Trehune
Postat

Autowarp brukar fungera bra på saker som har rytmiska transienter. Men att försöka autowarpa tex ett sångspår är nästan alltid dömt att misslyckas.

Då är det bättre att stänga av warpfunktionen helt sätt tempot till orginal ta in sångspåret. Slå på warp och complex och höj tempot. Nu kommer sången att spela i rätt tempo. Annars är det hård editering som gäller. Är sången i synk från början så är det lätt se till att första flaggan hamnar på rätt ställe och att sista hamnar rätt så är det klart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.