debatt Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 (redigerat) Om jag köper ett externt Terratec Phase x24 fw-ljudkort, vad är det som säger att det blir bättre bara för det... Just nu har jag ett externt E-mu 1616, som jag försöker köra tillsammans med min laptop (Toshiba P300-1EC), men efter ett kort tag så piper ljudet och sedan försvinner det och endast pipet kvarstår. E-mu 1616 kopplas till en adapter och denna sätts in i express card-kortplatsen. Om jag lämnar pcmcia, pc card typ II och adapter-stadiet och satsar på ett firewire-ljudkort istället, löser sig alla problem då? Hur vet jag det? Kan man få "låna hem" ett ljudkort från affä'n och testa, tror ni?! Det står mellan Terratec Phase x24 fw och Presonus Firebox. Det kanske är något helt annat fel med datorn? Kanske måste jag avinstallera det inbyggda ljudkortet helt först, och inte bara avaktivera det? Kanske måste jag göra någon annan inställning i mjukvara/operativsystem först? Tänk om problemet med pipet kvarstår även om jag investerar i ett annat externt ljudkort än det jag redan har. Till saken kan sägas att E-mu inte lämnar ytterligare support för ljudkortet jag har, och så inte heller affären där jag köpte det, och inte heller tillverkaren/säljaren av den av mig nyinköpta laptopen. De lämnar bara support på själva laptopen. De säger bara att de inte tror att adaptern påverkar eller är orsaken till pipet. Hänvisning till att ljudkortet måste vara Windows-godkänt av Microsoft har dock skett. Men det är inte E-mu 1616-ljudkortet och inte heller TerratecPhase x24 fw och inte heller brorsans andra ljudkort som jag tänkte testa med (Novation). Den där varningsrutan som framträder på bildskärmen under installationen om detta ska man väl bara ignorera, åtminstone enligt ljudkortstillverkarna. 😊 //:debatt Redigerat 8 februari 2009 av debatt
DieHard (oregistrerad) Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Du kan ju ta på öppet köp och ta hem båda två och testa dem och sen är det bara lämna tillbaka den som du inte vill ha.
Taszh Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Du kan ju ta på öppet köp och ta hem båda två och testa dem och sen är det bara lämna tillbaka den som du inte vill ha. De har ju inget öppet köp i musikaffärer i Göteborg! Jag var inne och kollade idag, eftersom att jag ville pröva vad jag får för ljud på de olika ljudkorten, men nepp. Väldigt synd tycker, men det är ju förståligt när man ska registrera programvara och sånt.
dysfunctional Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 (redigerat) E-mu 1616 kopplas till en adapter och denna sätts in i express card-kortplatsen. Kan nästan svära på att det är där problemet ligger. Sånna där adaptrar funkar mest med enklare grejer än externa ljudkort. Ljudkort är ju lite känsligare saker än tex en pc-card kortläsare :/, som jag kan tänka mig att dessa adaptrar främst är till för. Eftersom du får ett sånt märkligt fel också.... Så tror jag ännu mer på att det är adaptern som är boven. Jag hade nog sålt pc-card ljudkortet och köpt ett fw-ljudkort, gärna begagnat då mellanskillnaden inte behöver bli så stor. Då e man ju något mer framtidssäker också. Redigerat 27 mars 2009 av dysfunctional
debatt Postat 27 mars 2009 Trådstartare Postat 27 mars 2009 (redigerat) Kan nästan svära på att det är där problemet ligger. Sånna där adaptrar funkar mest med enklare grejer än externa ljudkort.Ljudkort är ju lite känsligare saker än tex en pc-card kortläsare :/, som jag kan tänka mig att dessa adaptrar främst är till för. Eftersom du får ett sånt märkligt fel också.... Så tror jag ännu mer på att det är adaptern som är boven. Jag hade nog sålt pc-card ljudkortet och köpt ett fw-ljudkort, gärna begagnat då mellanskillnaden inte behöver bli så stor. Då e man ju något mer framtidssäker också. Ja... det lutar 99.8% åt att skaffa ett nytt ljudkort till laptopen inom en vecka. Efter kontakt med laptopsupporten idag, så trodde man att jag kunde köra med ett firewire-ljudkort trots att det ligger på samma irq-kanal som en massa andra grejer, typ grafikkort t.ex. Att firewire är dynamiskt och kan användas ändå... Men om jag märkt att andra provat den varianten och fått irq-konflikter, så skulle jag hellre satsa på ett usb2-ljudkort. Hmm... Som firewire tänkte jag på Konnekt eller Terratec Phase x24 fw, som usb2 har jag tänkt på Edirol UA101 eller M-Audio Fast Track Ultra. Det jag vinner på att skaffa ett usb2 (brist på irq-konflikter) förlorar jag på att inte skaffa ett firewire (bättre flöde utan kontrollfunktion)? 😄 //:debatt Redigerat 27 mars 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.